اخبار

تکذیب بسته جدید به ازای “برجام جدید”

سخنگوی وزارت خارجه ایران اخبار مربوط به توافق اتمی جدید به ازای کمک‌های مالی را ادعایی بی‌پایه خواند. جواد ظریف هم‌زمان گفت حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و انتظار سرمایه‌گذاری‌ می‌رود.وزارت خارجه ایران، گزارش رسانه‌های خارجی در باره پیشنهاد یک توافق جدید اتمی به ازای بسته کمک‌های مالی میلیاردی را تکذیب کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارت‌خانه به خبرنگاران گفت: «چنین اخبار و ادعاهای بی‌ربط، ریشه در اتاق فکرهای رسانه‌ای صهیونیست‌ها و دیگر هرج و مرج‌طلبان بین‌الملی و بدخواهان ملت ایران دارد که با هدف فضاسازی منفی و منحرف کردن مسیر گفت‌وگوهای ایران و سایر طرف‌های برجام صورت می‌پذیرد.»

قاسمی گفت اگر سایر طرفین بتوانند حقوق مصرح ایران در برجام را رعایت کرده و به طور کامل به آنها عمل کنند، تهران در این توافق می‌ماند: «و دیگر مسائل مطروحه بی‌پایه، انحرافی و غیرقابل اعتناست.»

روزنامه آلمانی “ولت ام‌زونتاگ” روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به نقل از محافل دیپلماتیک اتحادیه اروپا گزارش داده بود که دیپلمات‌های روسیه، چین و اروپا هفته آینده درباره یک بسته مالی پیشنهادی به ایران گفت‌وگو خواهند کرد. “ولت آم‌زونتاگ” نوشته بود که تهران می‌تواند به ازای یک توافق اتمی جدید، از کمک‌های مالی بالایی برخوردار شود. این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته بود که احتمالا در توافق جدید، به چند و چون فعالیت موشک‌های بالستیک ایران و نقش این کشور در منطقه نیز پرداخته خواهد شد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اما بهرام قاسمی به خبرنگاران گفت در اولین کمیسیون مشترک برجام که بدون آمریکا و به پیشنهاد ایران در روزهای آینده برگزار می‌شود، تنها موضوع‌های مرتبط با توافق اتمی بررسی خواهد شد.

این نشست قرار است جمعه ۲۵ مه به ریاست معاون فدریکا موگرینی در وین برگزار شود. رویترز نیز با تکذیب گزارش روزنامه آلمانی نوشته است که در وین تنها بر سر مسائل برجام مذاکره و گفت‌وگو خواهد شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز پس از جلسه غیرعلنی مجلس درباره برجام، تاکید کرد: «در حال حاضر، هیچ بحث غیربرجامی با طرف‌های اروپایی و دیگر کشورها نخواهیم داشت و فقط در چارچوب برجام مذاکره می‌کنیم.»

ظریف: اروپا همکاری اقتصادی کند

هم‌زمان با تکذیب نشست احتمالی برای یک توافق اتمی جدید، وزیر خارجه ایران در ملاقات با مسئول انرژی اتحادیه اروپا تاکید کرد که حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و افکار عمومی انتظارهای بیشتری برای حفظ دستاوردهای توافق اتمی دارد.

جواد ظریف از جمله گفت: «اتحادیه برای تداوم همکاری های اقتصادی خود با ایران باید گام های عملی بیشتری برداشته و سرمایه گذاری های خود را در ایران افزایش دهد.» او افزود که تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای برجام با اعلام انصراف احتمالی شرکت‌های بزرگ اروپایی از همکاری با ایران همخوانی و تطابق ندارد.

پس از خروج آمریکا از برجام، غول‌های اقتصادی اروپایی از جمله توتال، زیمنس و انی اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های احتمالی واشنگتن، قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند. سرنوشت هواپیماهای سفارشی ایران به کمپانی ایرباس نیز به همین دلیل ناروشن است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا در اجلاس هفته گذشته‌ در صوفیه، تصمیم گرفت برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی، قانون ۱۹۹۶ را اجرایی کند. قانونی که اقدام‌های تنبیهی آمریکا برای شرکت‌های طرف معامله با کوبا را بی‌اثر ساخت. در آن سال واشنگتن در برابر تهدیدهای متقابل اتحادیه اروپا عقب‌نشینی کرد.

“قوانین بازدارنده” اتحادیه اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا از ۱۸ ماه مه آغاز شده است. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه ۲۰ مه با اشاره به قانون ۱۹۹۶ اعلام کرد اتحادیه اروپا می‌تواند خسارت شرکت‌هایی را جبران کند که ممکن است از تحریم‌های آمریکا علیه ایران متاثر شوند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…