اخبار

معضل شهردار بعدی تهران و ادامه “رویکرد اصلاح‌طلبانه”

تعیین شهرداری برای تهران که برنامه‌های نجفی را دنبال کند، دشوار است. نفر بعدی هم احتمالا با همان موانعی برخورد می‌کند که باعث استعفای نجفی شد. اعضای شورا حداقل در حرف امیدوارند که “رویکرد اصلاح‌طلبانه” ادامه پیدا کند.برای شورای شهر تهران هنوز گزینه‌ای مطرح نشده است، این را زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس می‌گوید. او که درباره نتایج جلسه روز یکشنبه (۲۶ فروردین) با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده تاکید می‌کند که « در جلسه مطرح شد با توجه به شرایط و چالش‌ها بهتر است گزینه‌ای انتخاب شود که پاک‌دست باشد، سلامت کاری و حسن شهرت هم داشته باشد. همچنین شجاع باشد و بتواند در مقابل مفسده و تخلفات ایستادگی کند.»

محمد سالاری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم گفته است «قطعا مردم تهران در فرآیند انتخابات آزادانه شرکت و در نهایت تشخیص دادند که شهر تهران با رویکرد اصلاح‌طلبانه اداره شود و باید مبتنی بر برنامه‌های اصلاح‌طلبان باشد.»

او تاکید کرده است که «برنامه‌های شورای پنجم که یک شورای اصلاح‌طلب است باید توسط یک شهردار اصلاح‌طلب اجرا شود. هدف‌ ما از انتخاب یک شهردار اصلاح‌طلب انجام کار سیاسی در شهرداری تهران نیست بلکه معتقدیم اگر شهرداری به گفتمان اصلاحات اعتقاد نداشته باشد در خدمت‌رسانی به شهر تهران نیز موفق نمی‌شود و این امر با مطالبات مردم تناقض دارد.»

اما آن‌چه این دو عضو شورای شهر در گفت‌وگوهای اخیر خود روی آن انگشت گذاشته‌اند، به گفته بسیاری از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خود علت واقعی استعفای نجفی بوده است؛ این که او در گام‌هایی که به نظر برخی منتقدان حتی چندان هم “قاطع” یا گسترده نبودند، اما تلاش کرد پرونده‌های فساد را رو کند و کمی برای “سلامت” شهرداری تهران گام بردارد.

مسئله بیماری او نیز مستمسکی شد که جناح تندرو روی این انگشت بگذارد که کسی که خودش از “سلامت” برخوردار نیست، بهتر است مسئولیتی این‌چنین سنگین را واگذارد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل روز دوشنبه ۲۰ فروردین مدافعان محمدعلی نجفی در شورای شهر تهران را که استعفای او را نپذیرفتند به “سیاست‌بازی” متهم کرد و با عتاب و خطاب به اعضای شورای شهر گفت که «همه می‌دانند که عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است… فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد و کارها آسیب ببیند چه کسی مسئول است؟ بنده به عنوان مدعی‌العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست.»

سالی که نکوست از بهارش پیداست

در پی استعفای دوباره نجفی و موافقت شورای شهر، معاون او سمیع‌الله حسینی مکارم، به عنوان سرپرست شهرداری تعیین شد. نام حسینی مکارم در پرونده موسوم به “املاک نجومی” مطرح شده بود. این خود مصداق سمبه پرزور جناح اقتدارگرای حکومت تعبیر شد.

بیشتر بخوانید:واکنش‌های انتقادی به معرفی سرپرست جدید شهرداری تهران

بسیار معتقدند که رهبر جمهوری اسلامی از ابتدا با شهردار شدن محمدعلی نجفی مخالف بوده و نهادهای تحت فرمان او از جمله “سپاه پاسداران” نجفی را برای کناره‌گیری تحت فشار قرار داده‌اند. نجفی در استعفانامه اول خود از تهدیدها و توهین‌هایی که در مسیر “اصلاح سیستمی فسادآلود” شهرداری متحمل شده سخن گفته بود.

بیشتر بخوانید:آیا “اپوزیسیون مسالمت‌جو” توان ایجاد تحول در ایران را دارد؟

منتقدان می‌گویند تا این جای کار همیشه در بر این پاشنه چرخیده است که هرکس در شهرداری تهران روی پرونده‌‌های میلیاردی رانت‌خواری انگشت گذاشته، سر و کارش به زندان و تهدید و در این مورد آخر به استعفا کشیده شده است. بسیاری بر این باورند که نجفی تحت فشار اصولگرایان تندرو و دستگاه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی استعفا داد و موضوع بیماری مستمسکی بیش نبود.

به دنبال استعفای نجفی، علی مطهری، نایب رئیس مجلس گفت که محمدعلی نجفی به خاطر فشار “بخشی از حاکمیت” از سمت شهرداری تهران مجبور به استعفا شد. او در یک پست اینستاگرامی نوشت که “بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی که از ابتدا مخالف تصدی این پست توسط آقای نجفی بود” با اعمال فشار از طریق “اهرم‌های قدرتی که در دست داشت” نجفی را “مجبور به استعفا کرد”.

او از یک “حاکمیت دوگانه” و “کاملا مشهود” در ایران سخن گفت که نظرش را به شورا و شهر و شهروندانی که دست به انتخاب زده‌اند، تحمیل می‌کند.

عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و مطبوعاتی و زندانی سیاسی سابق در همین رابطه در یادداشتی نوشت: «گذر زمان خیلی زود نشان داد که آن حدس و گمان‌ها درست بوده و اراده‌ای فراقانونی در کشور نه تنها با محمدعلی نجفی مشکل دارد، بلکه مشروعیت شورای شهر تهران را نیز با وجود رای یک دست مردم پایتخت، زیر سوال برده است.»

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اسفندماه گذشته در واکنش به تائید خبر استعفای نجفی در یک پیام توئیتری نوشته بود که “رهبری” با مداخلات خود تهران را از داشتن “یک شهردار کاربلد و فسادستیز” محروم می‌کند.

بیشتر بخوانید:مطهری: نجفی و شورای شهر تسلیم فشار بخشی از حاکمیت شدند

گفته‌شده است که احتمالا عارف،‌ هاشمی و یا افشانی جزء گزینه‌های بعدی برای گرفتن پست پردردسر شهرداری تهران هستند.‌علیرضا رحیمی از قول محسن هاشمی گفته است که «نگرانی جدی در مورد انتخاب شهردار وجود ندارد.» زهرا نوری گفته است که در جلسه روز یکشنبه «بر همکاری فی مابین مدیریت شهری و مجلس تأکید شد و همچنین نمایندگان قول دادند حمایت بیش‌تری از شورا و شهرداری کنند».

باید دید این “حمایت” و “همکاری” مجلس با اعضای شورای شهر تهران و شهردار بعدی تا چه اندازه دست یک شهردار “پاک‌دست” و “شجاع” را باز می‌گذارد تا این بار «بتواند در مقابل مفسده و تخلفات ایستادگی کند.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…