اخبار

رئیس سابق موساد: نتانیاهو در سال ۲۰۱۱ قصد حمله به ایران را داشت

رئیس سابق موساد: نتانیاهو در سال ۲۰۱۱ قصد حمله به ایران را داشت

تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل
تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل

تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل، در یک مصاحبه از قصد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای «حمله به ایران» در سال ۲۰۱۱ خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس بخش‌هایی از این مصاحبه که قرار است پنج‌شنبه شب، دهم خردادماه،‌ از تلویزیون اسرائیل پخش شود می‌گوید که آقای نتانیاهو از ارتش کشورش خواسته بود برای حمله به ایران آماده شوند.

به گفته آقای پاردو، نخست وزیر اسرائیل در آماده‌باش خود از ارتش خواسته بود که «برای حمله به ایران تا ۱۵ روز دیگر» آماده شوند.

به گفته این مقام پیشین موساد، مقصود نخست وزیر اسرائیل از این آماده‌باش «نمایش یا مانور نظامی» نبوده است.

آقای پاردو می‌گوید که به محض دریافت فرمان حمله، «با مشاوران حقوقی و هرکسی که می‌توانستم مشورت کردم تا بفهمم چه کسی قدرت صدور فرمان جنگ را دارد».

او در ادامه می‌گوید که قصد داشت «مطمئن شود… که آغازگر عملیاتی غیرقانونی نخواهد بود».

حمله‌ای که تامیر پاردو از آن سخن می‌گوید هرگز انجام نگرفت، و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز هنوز به انتشار این خبر واکنش نشان نداده است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، در آمریکا باراک اوباما رئیس جمهور بود، اما هنوز از توافق اتمی که بعدها به برجام معروف شد خبری نبود و تنش لفظی میان جمهوری اسلامی از یک سو و مقامات اسرائیل از سوی دیگر در جریان بود.

بنیامین نتانیاهو در آن زمان نیز در رأس دولتی تندرو قرار داشت و هفته‌ای نبود که گزارشی درباره حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر نشود.

از جمله در اسفند سال ۱۳۹۰،‌ بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی در پایتخت آمریکا گفت که دیپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده و دولت اسرائیل نمی‌تواند در برابر رژیمی که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند مدت زمان زیادی صبر کند.

پیش از تامیر پاردو، اهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل، نیز موضوع تمایل نتانیاهو به حمله به ایران را مورد اشاره قرار داده است.

آقای باراک که در سال ۲۰۱۱ در دولت نتانیاهو مقام وزارت دفاع را داشت پیشتر گفته است که نتانیاهو در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ قصد بمباران ایران را داشت، اما «با مخالفت مقام‌های ارشد اسرائیل» روبه‌رو شد.

گفته‌های رئیس پیشین موساد در حالی منتشر می‌شود که در یکی دو ماه گذشته بار دیگر تنش میان دو کشور ایران و اسرائیل بالا گرفته و دولت نتانیاهو بارها تأکید کرده است که حضور ایران در سوریه را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند.

در همین زمینه نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد که نه فقط در بلندی‌های جولان و مناطق اطراف آن، بلکه هرکجای سوریه که لازم ببیند به مقابله با «حضور نظامی ایران» دست خواهد زد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و واشینگتن پست. / ف.دو / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…