اخبار

نتانیاهو: اسرائیل و قدرت‌های اروپایی بر لزوم خروج نیروهای ایران از سوریه توافق نظر دارند

نتانیاهو: اسرائیل و قدرت‌های اروپایی بر لزوم خروج نیروهای ایران از سوریه توافق نظر دارند

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از ورود به نشست هفتگی کابینه‌اش در روز یکشنبه ۲۰ خرداد
نخست‌وزیر اسرائیل پیش از ورود به نشست هفتگی کابینه‌اش در روز یکشنبه ۲۰ خرداد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن تشریح دستاوردهای سفر اروپایی هفته گذشته خود گفته است که «خروج نیروهای ایرانی از سوریه، یک روند است و قدرت‌های اروپایی نیز با موضع اسرائیل در لزوم دستیابی به توافقی برای آن، موافق هستند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو یکشنبه ۲۰ خرداد در نشست کابینه خود در اورشلیم با اشاره به سفرهای هفته گذشته‌اش به اروپا گفت: «تمرکز من در این سفر، پیش از هر چیز، (مقابله با) حضور نظامی ایران در سوریه و دستیابی به یک توافق بین‌المللی در این باره بود؛ برای این هدف به اروپا رفتم و به میزان زیادی هدف ما محقق شد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود، تصریح کرده‌ام که «اسرائیل با حضور نظامیان ایران و همپیمانان آن در هیچ جای سوریه کنار نمی‌آید» و گفته‌ام که «ما با قاطعیت علیه هر تلاش ایران برای استقرار نظامی در سوریه و حمله از سوی ایران، برخورد می‌کنیم».

بنیامین نتانیاهو، دوشنبه گذشته در برلین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، سه‌شنبه در پاریس با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، و چهارشنبه نیز در لندن با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار کرد؛ او در هر سه دیدار، و سایر برنامه‌های کاری خود در اروپا، بر ایران تمرکز کرد.

آقای نتانیاهو پنجشنبه در یک سخنرانی در لندن با گفتن اینکه «برجام مرده است» و لزومی به اصرار از سران اروپا برای خروج از برجام ندیده است، تأکید کرد که هدف اسرائیل در حال حاضر، ایجاد فضای فوریت برای بیرون راندن ایران و «ده‌ها هزار جنگجوی شیعه افغانستانی و پاکستانی و حزب الله» از سوریه است.

ساعاتی پیش از گزارش روز یکشنبه آقای نتانیاهو به دولت خود در مورد نتایج سفرش به اروپا، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه وجود توافق میان اسرائیل و روسیه را برای عقب راندن نیروهای ایران و حزب‌الله از جنوب سوریه رد کرد.

بشار اسد در مصاحبه با رسانه‌های بریتانیا گفت، «هیچ توافقی بین روسیه با دشمن سوریه وجود ندارد» و روسیه برای سوریه تصمیم نگرفته است.

روزنامه روسی کامرسانت از وجود توافق میان روسیه و اسرائیل خبر داده و نوشته بود، در دیدار ۱۰ روز پیش آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، با همتای روس خود ژنرال سرگئی شویگو، این تفاهم به دست آمد که نیروهای ایران و همپیمانان آن از مرزهای سوریه و اسرائیل دور شوند.

کامرسانت افزوده بود که اسرائیل نیز در مقابل حاضر شده که از هر اقدامی که به زیان نیروهای بشار اسد در جنگ داخلی سوریه با معارضان در جنوب سوریه باشد، خودداری کند.

بشار اسد در گفت‌وگو با رسانه‌های آخر هفته در بریتانیا گفته است که ایران و حزب‌الله به دعوت دولت قانونی دمشق به سوریه آمده‌اند اما این آمریکا و بریتانیا هستند که حضور غیرقانونی دارند و به سوریه «تجاوز» کرده‌اند.

تازه‌ترین اظهارات نخست وزیر اسرائیل در خصوص «ادامه قاطعیت اسرائیل در مقابله با نیروهای ایران و همپیمانان آن در سوریه» در حالی است که حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، روز جمعه گفته بود که اسرائیل از بعد از حملات راکتی به جولان «خفه شد و از آن روز «هیچ غلطی نکرد».

به گزارش تسنیم، حسین سلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در «روز قدس» در تهران گفت، «وقتی صهیونیست‌ها پایگاه تی ۴ را بمباران کردند، تصور نمی‌کردند پاسخی دریافت کنند؛ اما در جولان پاسخ داده شد و ده‌ها فروند موشک پرواز کرد و پیغام داده شد اگر پاسخ دهید، قلب تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم».

سخنان مقام ارشد سپاه پاسداران ایران در حالی است که مقام‌های آمریکا و روسیه چند حمله بعدی اسرائیل به «هدف‌های ایرانی» در سوریه را تأیید کردند. اسرائیل نیز خود برخی از حملات بعدی را تأیید کرد.

در این میان، در حالی که ایران همچنان مدعی است که نیروهایش در سوریه «مستشاری» هستند، گزارش‌های انتشار یافته در برخی از رسانه‌های ایرانی نشان می‌دهد که تلفات بیشتری از این نیروها به بار آمده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، آیین‌های تشییع جنازه برای شماری دیگر از «مدافعان حرم» که به تازگی به ایران برگردانده شده‌اند، در چند شهر برگزار شده است، هر چند که آنها ظاهراً در جنگ با نیروهای معارض حکومت بشار اسد کشته شده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، از خاکسپاری محمد مهدی فریدونی در استان فارس خبر داد و نوشت او که متولد سال ۱۳۶۶ بود، ششمین «شهید مدافع حرم» از شهر فسا در این استان است که ۱۳ خرداد در سوریه کشته شد.

همچنین با پدر «خلیل تختی‌نژاد» که او نیز ظاهراً یکشنبه ۱۳ خرداد در سوریه کشته شده است، به عنوان «دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان» مصاحبه شده است. به گزارش ایسنا، جسد خلیل تختی نژاد دوشنبه ۲۱ خرداد در بندرعباس خاکسپاری خواهد شد؛ او تنها یک ماه پیش به سوریه اعزام شده بود.

همچنین جسد گل‌آقا مرادی، ۱۹ ساله از افغانستان، که از اعضای لشکر فاطمیون، متشکل از نیروهای آموزش‌دیده و اعزام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران به جبهه‌های جنگ سوریه است، به عنوان «کوچک‌ترین شهید مدافع حرم» در روزهای گذشته به ایران برگردانده و در مشهد تشییع شد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…