اخبار

دیوان عالی آمریکا با فرمان مهاجرتی پرزیدنت ترامپ موافقت کرد؛ واکنش کاخ سفید

دیوان عالی آمریکا با فرمان مهاجرتی پرزیدنت ترامپ موافقت کرد؛ واکنش کاخ سفید

دیوان عالی ایالات متحده روز سه‌شنبه نظر نهایی خود را در مورد فرمان پرزیدنت ترامپ در منع ورود شهروندان برخی کشورهای عمدتا مسلمان اعلام کرد، و اکثریت قضات آن را قانونی دانستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در رأی گیری امروز دیوان ۵ قاضی به نفع دولت رأی دادند و ۴ قاضی به نفع مخالفانی رأی دادند که معتقدند این فرمان تبعیض مذهبی و خلاف قوانین ایالات متحده است.

پرونده مربوط به منع ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان – که با خارج شدن نام کشور چاد از آن فهرست اکنون پنج کشور شده‌اند – از ۲۵ آوریل در این بالاترین مرجع قضایی آمریکا مطرح شد.

هر چند دیوان عالی دسامبر گذشته رأی به اجرای کامل فرمان تا پایان بررسی استدلال‌های دولت و مفالفان فرمان اجرایی ریاست جمهوری داده بود، اما باید نظر نهایی خود را تا پایان ژوئن اعلام می‌کرد.

قاضی ارشد جان رابرتس هنگام قرائت حکم گفت رئیس جمهوری از اختیاراتی که «قانون مهاجرت و ملیت» برای تعلیق ورود اتباع خارجی به ایالات متحده به او داده، بطور قانونی استفاده کرده است.

پرزیدنت ترامپ سپتامبر گذشته – و پس از توقف اجرای دو فرمان قبلی توسط دادگاه‌های فدرال – سومین فرمان را برای منع ورود شهروندان ایران، سوریه، سومالی، یمن، لیبی و چاد، به ایالات متحده صادر کرد.

ممنوعیت ورود شهروندان کشور آفریقایی چاد ۱۰ آوریل سال جاری از شمول این فرمان خارج شد.

ونزوئلا و کره شمالی نیز مشمول فرمان می‌شوند، اما چالش بر سر احتمال تبعیض علیه مسلمانان است که دیوان باید سازگاری آن را با قانون اساسی و دیگر قوانین بررسی و نظر نهایی خود را اعلام می‌کرد.

واکنش دولت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده اندکی پس از صدور حکم نهایی دیوان عالی، در پیامی در توئیتر، از حمایت دوباره عالی‌ترین مرجع قضایی کشور از اجرای کامل فرمان مهاجرتی استقبال کرد.

پرزیدنت ترامپ ساعتی بعد در بیانیه‌ای این حکم را «یک پیروزی عظیم برای مردم آمریکا و قانون اساسی» دانست و گفت دیوان عالی با این رأی بر اختیارات واضح رئیس جمهوری در دفاع از امنیت ملی ایالات متحده صحه گذاشت.

وی در ادامه بیانیه که در وبسایت کاخ سفید منتشر شد گفت، «در این دوران که تروریسم جهانی و جنبش‌های افراطگرایانه غیرنظامیان بی‌گناه را هدف می‌گیرند، ما باید بطور مناسب پیشینه آنهایی که به این کشور می‌آیند را بررسی کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران در آغاز نشست هیات دولت در کاخ سفید تاکید کرد ایالات متحده به نیروی کار مهاجران نیاز دارد، اما آنهایی که عاشق این کشور هستند و به ارزش‌های آن احترام می‌گذارند باید وارد شوند.

جف سشنز وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده نیز پیشتر رأی امروز دیوان عالی کشور مبنی بر تطابق قانونی فرمان اجرایی ریاست جمهوری را «یک پیروزی بزرگ» برای ایمنی و تامین امنیت همه شهروندان آمریکایی دانست.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن استقبال از نظر اکثریت دیوان عالی آمریکا گفت که به وظایف خود در اجرای قوانین مهاجرتی کشور ادامه می‌دهد و «برخوردی انسانی و حرفه‌ای» با همه خواهد داشت.

واکنش مخالفان

سونیا سوتومایر یکی از قضات دیوان عالی که فرمان مذکور را خلاف قانون اساسی می‌داند و به آن رأی مخالف داده است می‌گوید، دیوان اظهارات قبلی رئیس جمهوری علیه مسلمانان را کاملا نادیده گرفت.

به گزارش سی ان ان به نقل از خانم سوتومایر، حکم امروز دیوان در واقع این حس را به اقلیت‌های مذهبی در کشور ما می‌دهد که آنها غیرخودی هستند و یک عضو کامل جامعه سیاسی کشور محسوب نمی‌شوند.

این شبکه خبری، که دیدگاه انتقادی در برابر سیاست‌های پرزیدنت ترامپ دارد، همچنین از تجمع اعتراضی گروهی از مخالفان این فرمان مهاجرتی در مقابل ساختمان دیوان عالی کشور خبر داده است.

سناتور دموکرات کریس کونز نیز در واکنش به رأی امروز دیوان گفت، این نظر که فرمان اجرایی مطابق قانون اساسی است «به این معنا نیست که درست، موجه یا بازتاب دهنده ارزش‌های آمریکایی باشد.»

کیت الیسون نخستین عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم پیشتر در مخالفت با حکم نهایی دیوان عالی آمریکا گفت، «تبعیض و نژادپرستی و تنفر و تعصب مذهبی در نهایت هرگز پیروز نخواهند بود.»

جدی‌ترین مخالف این فرمان ایالت هاوایی است، که آن را ناقض قوانین مهاجرتی کشور و همچنین قانون اساسی دانسته و می‌گوید دولت نباید در هیچ موردی یک مذهب را به یک مذهب دیگر ترجیح دهد.

دولت اما این فرمان را بر پایه مذهب افراد نمی داند و می‌گوید بررسی تقاضاهای سفر شهروندان این کشورها به آمریکا نیازمند زمان و دقت بیشتری است؛ چرا که تبادل اطلاعاتی میان ما و آنها وجود ندارد و عناصر نامطلوب می‌توانند به راحتی وارد کشور شوند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/06/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-124.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…