اخبار

نوبخت: درخواست استعفا کرده‌ام، رئیس جمهور موافقت نمی‌کند

نوبخت: درخواست استعفا کرده‌ام، رئیس جمهور موافقت نمی‌کند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه است
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه است

به‌دنبال انتشار خبر بررسی تغییرات در کابینه دولت دوازدهم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت می‌گوید با آنکه «آماده» کناره‌گیری از دولت است، اما نتوانسته حسن روحانی را برای موافقت با استعفایش از مسئولیت‌هایش «قانع» کند.

محمدباقر نوبخت که سخنگوی دولت و در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه است بامداد چهارشنبه خبر داد که درخواست کرده «تا از همه مسئولیت‌های دولت» کناره‌گیری کند.

آقای نوبخت روز چهارشنبه (سوم مرداد) در حاشیه نشست هیات دولت گفته که «برای باز بودن دست رئیس جمهور استعفای خود را تقدیم وی کردم»، اما «نتوانستم اقای رئیس جمهور را برای این کار قانع کنم.»

اظهارات اخیر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، مبنی بر بررسی تغییراتی در رأس چند وزارتخانه از سوی رئیس جمهور به گمانه‌ها مبنی بر تغییرات زودهنگام وزیران اقتصادی با توجه به نوسانات بازار ارز و طلا در ایران دامن زد.

آقای واعظی گفته بود که «شرایط می‌طلبد برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند، تغییر کنند.»

محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه در ادامه سخنانش همچنین با بیان اینکه «اکنون وقت تسویه حساب سیاسی نیست»، گفت که «علاقه‌مندم اکنون که بودن من نمی‌تواند با این همه زحمت، نفعی به مردم برساند شاید بیرون رفتنم از دولت بتواند کمک کند.»

نوبخت توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد، اما گفت که «از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی یک جور فرصت‌طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت‌طلبی هستند.»

این اظهارات درباره تغییرات در کابینه حسن روحانی در شرایطی مطرح می‌شود که شخص رئیس جمهور و شماری از کابینه وی، همواره علت مشکلات اقتصادی کشور و نوسانات بازار ارز و طلا را به عواملی خارج از دولت نسبت داده‌اند.

مشخص نیست این تغییرات که گستره آن مشخص نیست، تا چه اندازه می‌تواند بر عملکرد اقتصادی کابینه فعلی روحانی که هنوز یک‌سال نیز از عمر آن نمی‌گذرد، تاثیر بگذارد.

با این حال درخواست تغییرات و «جراحی» در کابینه دوازدهم و به ویژه آنچه «جوان‌گرایی» عنوان می‌شود، بارها از سوی مخالفان دولت مطرح شده بود.

شماری از مخالفان دولت معتقدند «مسیر» طی‌شده از سوی مقام‌های اقتصادی کشور، «جوابگو» نبوده است.

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برکناری اسدالله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران، که آن هم روز چهارشنبه اعلام شد، از این اقدام دولت استقبال کرده و گفته «منتظر تحولات در سایر وزارتخانه‌های اقتصادی هستیم.»

وی از روحانی درخواست کرده «سریع‌تر در وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد، کار و رفاه» نیز تحولاتی ایجاد کند و باتوجه به نزدیک بودن زمان بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، اضافه کرده که «در شرایط کنونیِ جنگ اقتصادی امکان آزمون و خطا نداریم.»

از زمان اعلام خروج آمریکا از توافقنامه برجام از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بازار ارز و طلا در ایران دچار نوسانات جدی شده و بر قیمت سایر کالاها در کشور نیز تاثیر گذاشته است.

خبر تغییرات در کابینه در حالی منتشر شده که نگرانی‌ها در ایران همزمان با نزدیک شدن به زمان بازگشت تحریم‌ها در مهرماه و نیز تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت خام ایران درباره وضعیت اقتصادی کشور افزایش یافته است.

منابع: ایسنا، فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و ایرنا؛ ب.ب / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…