اخبار

بهرام قاسمی گزارش‌ها درباره میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا را رد کرد

بهرام قاسمی گزارش‌ها درباره میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا را رد کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها در این باره را که سفر وزیر خارجه عمان به واشینگتن با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا صورت گرفته رد کرد و گفت: «با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعاً امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت».

شماری از رسانه‌ها با اشاره به سفر «غیرمنتظره» ماه قبل وزیر خارجه ایران به عمان و سفر این روزهای وزیر خارجه عمان به آمریکا گفته بودند که ایالات متحده و جمهوری اسلامی مذاکراتی غیرمستقیم را با میانجی‌گری عمان آغاز کرده‌اند.

بهرام قاسمی با تأکید بر اینکه از اهداف سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، به آمریکا و محتوای مذاکرات او اطلاعی ندارد و ارتباطی بین سفرهای اخیر نمی‌بیند گفت: «آمریکا هر روز نشان می‌دهد که غیر قابل اعتماد است» و با توجه به «سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام … قطعاً امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته در توئیتی تند به حسن روحانی هشدار داد که «هرگز آمریکا را تهدید نکن»؛ با این حال او دو روز بعد در یک سخنرانی گفت: درباره ایران «خواهیم دید چه می‌شود؛ اما ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم. البته نه مثل آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود».

در سال‌های اخیر عمان بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان میانجی‌گری کرده و میزبان گفت‌وگوهای محرمانه مقام‌های دو کشور نیز بوده است.

قاسمی: «رفتار خصمانه آمریکا باعث تغییر نظر برخی اعضای اپوزیسیون در خارج از کشور»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه‌اش همچنین ادعا کرد که سیاست و رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به تغییر رفتار شماری از «شخصیت‌های اپوزیسیون در خارج از کشور» منجر شده است.

بهرام قاسمی با تأکید بر اینکه «تهدیدهای آمریکا علیه ایران» به نزدیکی بیشتر جناح‌های سیاسی در داخل کشور منجر شد گفت: «حتی می‌بینیم تعدادی از شخصیت‌هایی که در خارج از کشور به عنوان اپوزیسیون حاضر بودند اکنون … برای حفظ ایران تلاش می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران به نام این افراد یا هویت سیاسی آنها اشاره‌ای نکرد.

شماری از فعالان سیاسی و دانشگاهی ایرانی حدود یک هفته پیش با انتشار یادداشتی در روزنامه لس‌آنجلس تایمز، با «مداخله خارجی در ایران» ابراز مخالفت کرده بودند.

این یادداشت که از جمله به امضای محسن کدیور، فرخ نگهدار، تورج دریایی، یرواند آبراهامیان و تریتا پارسی رسیده بود همزمان با دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با شماری از ایرانی‌تبارها در کتابخانه «ریگان» در ایالت کالیفرنیا، منتشر شد.

روشن نیست که منظور سخنگوی وزارت خارجه ایران از «شخصیت‌های اپوزیسیون در خارج از کشور» که تغییر نظر داده‌اند کیست اما امضاکنندگان این نامه عمدتاً همین نگرش را در سال‌های اخیر نیز بازتاب داده بودند.

جنگ لفظی بین مقام‌های جمهوری اسلامی و آمریکا که با سخنان حسن روحانی و توصیف او از جنگ و صلح با ایران به عنوان «مادر جنگ‌ها و مادر صلح‌ها» آغاز شد، با پاسخ شدید دونالد ترامپ ادامه یافت و به اظهار نظرهای شماری از مقام‌های دو طرف انجامید.

با استفاده از ایسنا، شبکه خبر، لس‌آنجلس تایمز و رادیو فردا / ج / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…