اخبار

تخت‌روانچی احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک را رد کرد

تخت‌روانچی احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک را رد کرد

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، احتمال دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را رد کرد و گفت که زمینه‌ برای دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها فراهم نیست.

این دیپلمات که در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نیز نقش داشت در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز جمعه ۱۹ مرداد منتشر شده است، پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با رهبران ایران را صرفا یک «ژست» سیاسی دانسته و گفته که این پیشنهاد «جدی نیست».

دونالد ترامپ روز هشتم مرداد در نشست خبری مشترکی با نخست وزیر ایتالیا برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» در این زمینه ندارد. واکنش رسمی ایران به این پیشنهاد اما منفی بوده است.

وزارت خارجه ایران فردای آن روز اعلام کرد که «مذاکره، شرایط و الزاماتی دارد و تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است».

محید تخت‌روانچی نیز از زاویه‌ای مشابه به انتقاد از پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا پرداخته است. وی گفته است: «آقای ترامپ در صحبتی که درباره مذاکره با ایران کرده است، جدی نیست. اگر جدی بود سه ماه پیش زیر توافقی که دولت کشور خودش آن را امضا کرده بود، نمی‌زد. درست است که دولت‌ها عوض می‌شوند اما نمی‌شود که با تغییر هر دولت، سیاست‌های یک کشور عوض شود؛ در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دیدار آقای روحانی و آقای ترامپ در نیویورک اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. نباید بیهوده برای مردم انتظار ایجاد کنیم. وقتی انتظار مردم بالا برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. به هرحال شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم. هر چیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه آن فراهم نیست.»

دونالد ترامپ که همواره مخالف توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بوده و توافق وین را ضعیف توصیف کرده است، اردیبهشت ماه سال جاری واشینگتن را از این توافق خارج ساخت تا تحریم‌ها علیه تهران از سرگرفته شود.

دور نخست این تحریم‌ها از روز شانزده مرداد آغاز شد که تجارت فلزات، دسترسی ایران به دلار آمریکا و صنایعی مانند خودروسازی را هدف قرار می‌دهد.

اما دور دوم تحریم‌ها که از آبان ماه آغاز می‌شود شدیدتر خواهد بود و صادرات نفت ایران و مبادلات بانکی با تهران را نشانه می‌رود.

آقای تخت‌روانچی نیز تحریم‌های دور دوم را را مهم‌ترین تحریم‌ها نامیده و خبر داده که رئیس جمهور ایران در این رابطه پیام‌هایی برای کشورهای نفت‌خیز همسایه فرستاده است.

وی به محتوای پیام حسن روحانی در این زمینه اشاره‌ای نکرد، اما تاکید داشت که اگر تحریم فروش نفت ایران روی بازار نفت تاثیر بگذارد کشورهای عضو اوپک «حق ندارند» تولید خود را افزایش دهند.

پیش از این حسن روحانی گفته بود که معنی ندارد ایران نتواند نفت صادر کند، اما نفت منطقه صادر شود. از این سخنان تعبیر به بستن تنگه هرمز شد که مهم‌ترین آبراه نفتی جهان است. برخی مقامات نظامی ایران نیز تهدید به بستن تنگه هرمز را تکرار کرده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…