اخبار

خامنه‌ای خطاب به دولت: از اروپایی‌ها، در مسائلی نظیر برجام قطع امید کنید

خامنه‌ای خطاب به دولت: از اروپایی‌ها، در مسائلی نظیر برجام قطع امید کنید

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، هفتم شهریورماه، ضمن تاکید بر «منتفی بودن هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها» اشاره کرد که ارتباط با اروپا «ایرادی ندارد»، اما دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

آن طور که در وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی آمده است، او گفت: «ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای این اظهارات را در حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت وی که به مناسبت عید غدیر با وی دیدار کرده بودند، بیان کرد.

وی پیشتر نیز گفته بود که «اشتباه» کرده اجازه مذاکره هسته‌ای با آمربکا را صادر کرده و علت آن نیز «اصرار آقایان» بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، وی امروز ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا را بدون «ایراد» خواند، اما افزود که «باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.»

وی رفتار اروپا درباره برجام و تحریم‌ها را «نامناسب» توصیف کرد و از دولت خواست «با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی» کند.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد در صورتی که برجام نتواند منافع ملی ایران را تامین کند، «آن را کنار می‌گذاریم».

خامنه‌ای در ادامه همچنین بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا را منتفی دانست و گفت: «آنها می‌خواهند مانور دهند که ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم، پس همان گونه که قبلاً به‌ طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد.»

وی اضافه کرد: «نتیجه مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم؟ بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی به تازگی گفته بود که وی نیز همچون آیت‌الله روح‌الله خمینی، مذاکره با آمریکا را «ممنوع» می‌کند.

وی اضافه کرده بود که «ما فقط وقتی می‌توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گری‌های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود و ممنوع است.»

این اظهارات در حالی بیان شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج کرده و تحریم‌های مربوطه را علیه ایران بازگردانده است، در هفته‌های اخیر برای مذاکره با جمهوری اسلامی، حتی بدون پیش‌شرط، اعلام آمادگی کرده است.

با این حال مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن حمایت از این سخنان ترامپ تصریح کرد: «اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، بپذیرند ارزش دارد وارد توافقی بشوند که واقعاً از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس‌جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت‌وگو کند.»

دولت توانا است، اما غفلت مدیریتی هم رخ داده است

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تقدیر از عملکرد دولت روحانی خواستار «بستن منافذ فساد» از سوی دولت شد تا، به گفته وی، «دیگر نیازی به برخورد قوه قضاییه نباشد.»

وی دولت را در مدیریت اقتصاد کشور «توانا» معرفی کرد و با اشاره به قضایای ماه‌های اخیر بازار سکه و ارز گفت:‌ «اگرچه در خصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد، اما به هر حال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال «کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص را تصنعی و نوعی خرابکاری» خواند و افزود: «باید با چشمان باز این گونه کارها را تحت نظر داشته باشید و با آنها مقابله کنید.»

خامنه‌ای «باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» را دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور اعلام کرد.

وی از جمله در زمینه‌هایی چون تامین «ثبات و آرامش برای فعالان اقتصادی»، «استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی فراوان و برجسته کشور»، «استفاده از بخش خصوصی» در مدیریت اقتصادی کشور،«لزوم مهار و مدیریت نقدینگی»، «مدیریت و کنترل قوی بانک مرکزی بر دیگر بانک‌ها» به دولت توصیه‌هایی کرد.

به دنبال نوسانات ارزی در بازار ایران که از پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام رخ داد، دولت روحانی با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شده و حتی بسیاری از مخالفان دولت خواستار کناره‌گیری حسن روحانی شده‌اند.

روحانی و برخی اعضای دولت وی نیز در اظهارات مختلف، مدیریت دولت در این زمینه را مناسب توصیف کرده و مشکلات را به عواملی خارج از کنترل کابینه نسبت داده‌اند.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…