اخبار

ظریف: پایبندی به برجام تنها گزینه پیش روی ایران نیست

ظریف: پایبندی به برجام تنها گزینه پیش روی ایران نیست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه هشتم شهریور در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، برجام، نوشته است، باقی ماندن در برجام تنها گزینه پیش روی ایران نیست.

وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: چنانچه هدف حفظ برجام باشد، دیگر چاره‌ای نیست جز آن‌ که برای اجرای تعهدات و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران باید شهامت داشت، نه این که درخواست‌های بی‌ربط مطرح کرد.

محمد جواد ظریف اضافه کرده است: پایبند بودن به توافق در عمل و نه در حرف،تنها گزینه پیش روی ایران نیست.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام توییتری خود تصویری از تیتر خبر رویترز در خصوص گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام منتشر کرده است.

رویترز نوشته است آژانس در دومین گزارش سه ماهه خود پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران می‌گوید، یران محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور را طبق توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی رعایت کرده است.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در ۱۸ اردیبهشت سال جاری، واشینگتن اعلام کرد که تحریمها علیه ایران را بازمی‌گرداند.در همین زمینه، دونالد ترامپ ۱۵ مرداد با امضا فرمانی اعلام کرد که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی شدند.

قرار است دور دوم تحریم‌ها که عمدتاً صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در تلاشند تا آن زمان، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام، مقامهای این کشوراعلام کردند «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.»

شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرده و از ایران خارج شدند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته اعلام کردند که همچنان به این توافق پایبند خواهند ماند.

با این حال متحدان اروپایی آمریکا که به دنبال حفظ توافق هسته‌ای هستند، در ماه‌های اخیر تلاش داشته‌اند که راهی برای تبادلات بانکی ایران پیدا کنند تا ایران بتواند از طریق آن به صدور نفت خود ادامه دهد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران اقدامات این سه کشور اروپایی راکافی ندانسته و گفته بود اقدامات بیش از آن که عملیاتی باشند، اعلام موضع است.

در همین زمینه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفتم شهریورماه، گفته بود دولت ن نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده بود: «ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.»

بیشتر بخوانید:

خامنه‌ای خطاب به دولت: از اروپایی‌ها، در مسائلی نظیر برجام قطع امید کنید

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…