اخبار

نماینده خوزستان در خبرگان: حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر بررسی شود

نماینده خوزستان در خبرگان: حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر بررسی شود

محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری
محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

پس از آن‌که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از تظاهرات جمعی از اهالی آبادان و خرمشهر علیه حضور شهروندان عراقی در این شهرها منتشر شد، محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه گفت که «مسئله حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر همه‌جانبه بررسی و حل شود.»

با تشدید بی‌ارزش شدن واحد پول ایران شمار فزاینده‌ای از گردشگران عراقی وارد آبادان و خرمشهر شده و قدرت خرید بالاتر آنها باعث بالا رفتن قیمت‌ها در این دو شهر شده است.

در عین حال شماری از اهالی آبادان و خرمشهر برخی از این گردشگران را متهم به «ایجاد مزاحمت» برای زنان و دختران می‌کنند و در این رابطه ویدئوهای متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اعتراضات به این روند در روزهای اخیر حتی شکل تظاهرات به‌خود گرفت که در آن معترضان شعارهای تندی علیه حضور عراقی‌ها سر دادند.

با شدت گرفتن این وضع، محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایسنا درباره ایجاد «فساد» از سوی عراقی‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر، گفت که «به صورت سر بسته و کلی عرض می‌کنم که مسئولان باید همه جهات را برای اتفاقات پیش آمده در نظر بگیرند تا بتوانند در این خصوص تصمیمات صحیحی را اتخاذ کنند.»

آقای حیدری در ادامه، اعتراض شهروندان را به آنچه وی تلاش «دستگاه‌ها و برنامه‌های استعماری و استکبار» برای «مخدوش‌کردن جو تفاهم و همکاری» میان ملت ایران و عراق نامید، ارتباط داد.

به گفته وی، «استعمار و استکبار» از «وحدت» ایران و عراق، «ضربه‌های بسیاری» خورده‌اند و «ایجاد سوءظن و بدبینی میان دو کشور نه به سود ایران است و نه عراق و همه باید متوجه این مسئله باشند.»

این موضوع پس از آن بیان می‌شود که به تازگی گزارش‌های تائیدنشده‌ای از افزایش زائران و گردشگران عراقی در مشهد و ارائه خدمات جنسی به آنها مطرح شده و به همنی دلیل نیز قرار است کمیسیون فرهنگی مجلس امروز دوشنبه برای رسیدگی به این موضوع جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.

فاطمه ذوالقدر، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته که در این جلسه، معاونان وزرای اطلاعات و کشور و فرمانده ناجا و استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حضور خواهند داشت و «حواشی به‌وجود آمده از افزایش سفر زائران و گردشگران عراقی به مشهد واکاوی خواهد شد.»

ورود روزانه «۱۵۰ هزار عراقی» به منطقه آزاد اروند

دو روز پیش از این نیز مسئول یکی از دفاتر مسافرتی در عراق و ایران به خبرگزاری ایلنا گفته بود که در حال حاضر «روزی ۱۵۰ هزار نفر از عراقیان تنها برای خرید مایحتاج روزانه به منطقه آزاد اروند وارد می‌شوند، بازارها را خالی می‌کنند و شب مجددا از مرز به کشور خود بازمی‌گردند.»

مصطفی فتح‌الله‌زاده افزوده که این افراد «تنها با انگیزه خرید ارزان مایحتاج روزانه، از بصره و جنوب عراق بدون ویزا حق دارند وارد منطقه آزاد اروند، خرمشهر، آبادان و… شوند و به‌این‌صورت به بازارهای این شهرها رفته و در آنجا گوشت، ‌مرغ و حتی نان و نمک روزانه خود را تهیه کنند.»

وی علت افزایش ورود شهروندان عراق به ایران برای خرید را «بی‌ارزش شدن پول ایران» نامیده و گفته در شرایط فعلی، «خرید عراقیان {در ایران} به دینار مفت درمی‌آید.»

آن‌طور که او توضیح داده قیمت «یک مرغ در عراق ۶ دینار است که به پول ما ۶۰ هزار تومان می‌شود. در صورتی که آنها در آبادان می‌توانند این مرغ را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری کنند.»

فتح‌الله‌زاده نسبت به خروج کالاهای اساسی ایران از سوی این افراد هشدار داده و گفته که «این موضوع به اقتصاد کشور ما هم لطمه می‌زند و شاید خطری بزرگ محسوب شود.»

وی هشدار داده ورود این افراد از آن رو که گردشگر نیستند و «صنعت گردشگری از ورود این افراد هیچ بهره‌ای نمی‌برد، چراکه نه هتلی رزرو می‌شود و نه بلیت هواپیمایی خریده می‌شود و نه به مناطق گردشگری مانند رستوران‌ها، مهمانسراها و… پولی را تزریق می‌کند»، هیچ نفعی برای ایران ندارد.

خبرگزاری ایسنا نیز روز ۱۷ شهریور از افزایش قیمت آجیل و خشکبار شش ماه پیش از عید نوروز در ایران خبر داده و علت آن را «خرید تجار عراقی سر زمین» گزارش کرده است.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران، به این خبرگزاری گفته که در حال حاضر آجیل و خشکبار به علت افزایش قیمت، «مشتری آن‌چنانی در بازار داخلی» ندارد و «افزایش نرخ دلار و سودجویی عده‌ای از بازار»، قیمت این محصولات رشد قابل‌توجهی یافته است.

پیش از آن نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام اعلام کرده بود که عراقی‌ها اقلامی چون «داروهای ایرانی و شیرخشک را مازاد بر نیاز» خود از مرز خارج می‌کنند که نوعی «قاچاق» محسوب می‌شود.

محمد نوذری از مسئولان گمرک خواسته که «نظارت دقیق‌تری» بر رفتار شهروندان عراق در زمینه خروج کالا از ایران داشته باشند.

رابطه ایران و عراق که پس از سرنگونی صدام حسین، نزدیک و استراتژیکی شده است.

این رابطه اما به تازگی پس از طرح موضوع سفر گردشگران عراقی به مشهد و بهره‌بردن از خدمات جنسی و نیز قطع صادرات آب از سوی ایران به عراق، با تنش‌هایی روبه‌رو شده است.

بدنبال چندین روز ناآرامی در بندر بصره در عراق و به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در این شهر، تصویر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز از سوی معترضان این شهر لگدکوب شد و سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پلیس بصره را در ارتباط با به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران به «بی‌تحرکی» محکوم کرده و گفته که «به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده‌ها و اطمینان‌های داده شده از کانال‌های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.»

منابع: ایسنا، ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…