اخبار

خانه در ایران گران شد مستاجران بیشتر شدند

خانه در ایران گران شد مستاجران بیشتر شدند

حق نشر عکس ISNA

مرکز آمار ایران گزارش داده که در شش ماه دوم سال گذشته هم قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی بیشتر از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، هم متوسط اجاره بهای واحدهای مسکونی۱۴.۲درصد رشد داشته است.

بنابر این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در سطح کشور یک میلیون و ۴۱۹ هزار تومان بوده است. بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در میان استانهای کشور را استان تهران داشته که هر متر مربع سه میلیون و ۲۰۵ هزار تومان بوده و کمتر آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۸۵ هزار تومان بوده است.

نکته جالب توجه این است که بیشترین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده مربوط به استان تهران بوده که درآن هر متر مربع واحد مسکونی به قیمت ۲۳ میلیون و ۲۴۳ هز ار تومان معامله شده است و کمترین قیمت واحد مسکونی در سراسر کشور مربوط به استان بوشهر بوده که هر متر مربع ده هزار تومان خرید و فروش شده است.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که در پائیز و زمستان سال گذشته همزمان با افزایش قیمت واحدهای مسکونی، میزان معاملات در سطح کشور بیشتر از ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشترین میزان کاهش معاملات مربوط به ترتیب استان البرز با بیش از ۵۴ درصد، خراسان رضوی با ۴۶ درصد، آذربایجان غربی با ۴۵ درصد، تهران با ۳۷ درصد، اصفهان با ۳۷ درصد، زنجان با بیش از ۳۴ درصد، قم با بیش از ۳۳ درصد، سمنان و گیلان هم با بیش از ۳۰ درصد بوده است.

بعد از یک دوره رکود در بازار مسکن، دو سال پیش بعد از وقوع بحران ارزی و تشدید تورم، قیمت زمین و مسکن دوباره افزایش چشمگیری پیدا کرد.

دولت محمود احمدی نژاد پیش از این با تزریق نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان به طرح مسکن مهر سعی کرد تا بازار مسکن را که در سالهای اول به قدرت رسیدنش شوک بزرگی را تجربه کرده بود، آرام کند اما سال گذشته دوباره وضعیت از کنترل خارج شد.

در شش ماهه دوم سال گذشته معاملات مربوط به اجاره نزدیک به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است و این می تواند به این مفهوم باشد که تعداد بیشتری به جمع مستاجران پیوسته اند

در این برنامه ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده بود اما اکنون دولت روحانی می گوید که بخش عمده ای از این واحدها در مناطقی ساخته شده اند که امکانات اولیه ای نظیر آب و برق و گاز ندارند.

ساخت این واحدها در دوره ای باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز شد اما دخالت گسترده دولت در ساخت مسکن، به گونه بود که به محض کنار کشیدن دولت از بازار مسکن، رکود دوباره به بازار مسکن بازگشت.

افزایش مستاجران

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که همزمان با افزایش قیمت واحدهای مسکونی در سراسر کشور در نیمه دوم سال گذ شته میزان اجاره بها بیش از ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

بنابر همین گزارش، در این دوره معاملات مربوط به اجاره نزدیک به ۲۵ درصد شده است. این می تواند به این معنی باشد که تعداد بیشتری به جمع مستاجران پیوسته اند.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که اجاره بها در استان تهران بیش از ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان افزایش اجاره بها در تهران از آن جهت اهمیت دارد که تقریبا نیمی از معاملات اجاره کل کشور مربوط به استان تهران است.

بنابر این گزارش، متوسط اجاره ماهانه بهای یک متر مربع واحد مسکونی در کل کشور شش هزار و ۶۳۲ تومان بوده است.

این در حالی است که گرانترین اجاره مربوط به استان تهران است که در آن هر متر مربع به قیمت ۸۹هزار و ۹۷۴ تومان اجاره داده شده است.

اگر فرض کنیم این خانه یکصد مترمربع مساحت دارد، اجاره ماهانه آن تقریبا نزدیک به ۹ میلیون تومان است.

البته میانگین اجاره یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۴ هزار و ۶۰۴ تومان بوده است یعنی یک واحد ۱۰۰ متری ماهانه در تهران به طور متوسط حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<