اخبار

«از ظرفیت اهل سنت ایران در اداره کشور استفاده شود»

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس ایران خواستار به‌کارگیری نخبگان اهل سنت در دولت است. او می‌گوید در انتخابات ۹۶ جمعیت کثیری از اهل سنت از آقای روحانی حمایت کردند اما ایشان در اجرای وعده‌هایش تعلل کرد.رئیس فراکسیون اهل سنت در مجلس ایران روز سه‌شنبه (۱۲ اردیبهشت/۲مه) به خبرگزاری کار (ایلنا) گفت: «اقوام، فرق و مذاهب یک خانواده در ایران هستند، به هر میزان که این عزیزان فرصت دست‌یابی به موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در مقایسه با دیگران یکسان باشد، عدالت رعایت شود و شایسته‌سالاری در کشور اجرا شود به انسجام [ملی] کمک می‌شود.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این نماینده مجلس به وعده‌های حسن روحانی در زمان انتخابات اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و زمان انتخابات سال گذشته وعده‌هایی را دادند مبنی بر این که از وجود اهل سنت استفاده می‌کنیم، اما بعداز انتخابات مشاهده کردیم که در اجرای این وعده‌ها ایشان تعلل کردند و به کارگیری نیرو‌های اهل سنت خیلی کم اتفاق افتاد که همین امر دلخوری‌هایی را به وجود آورد.»

اوایل تابستان ۹۶ و چند هفته پس از دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار استفاده از نخبگان و نیروهای توانمند اهل سنت در کابینه دوازدهم شدند.

آمادگی همکاری با دولت روحانی

در نامه فراکسیون اهل سنت به روحانی آمده بود: «جامعه اهل سنت کشور و اقوام ایرانی از مدافعان سرسخت و پیگیر اصلاحات و دولت تدبیر و امید جنابعالی بوده و هستند و در این دوره علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت مشتاقانه و با احساس مسئولیت به صورت گسترده پای صندوق رای آمدند تا شعارهای اصلاح‌طلبانه جنابعالی در دولت آینده تحقق پیدا کند و نخبگان اقوام و مذاهب کشور نیز جایگاهی که شایسته آنان است در کابینه و مجموعه مدیریت کشور داشته باشند.»

نمایندگان اهل سنت مجلس در ادامه نامه خود نوشته بودند: «انتظار داریم که در بین وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم نخبگان اهل سنت کشور نیز حضور پررنگ داشته باشند. قطعا استفاده از نیروهای انقلابی و توانمند اهل سنت در کابینه باعث تقویت وحدت و همدلی و تحقق شعارهای دولت دوازدهم خواهد شد.»

کابینه جدید حسن روحانی در تابستان ۱۳۹۶ معرفی شد اما در جمع وزرا نه از نخبگان اهل سنت خبری بود و نه از نمایندگان نیمی از جامعه ایران یعنی زنان. اعتراض‌ها به جایی نرسید و حسن روحانی ترجیح داد در برابر این اعتراض سکوت اختیار کند.

بیشتر بخوانیذ: اعتراض دو روحانی سنی ایرانی به ممنوعیت سفر در داخل ایران

رحیمی جهان‌آبادی درباره اثرات یأس و سرخوردگی در میان رای‌دهندگان اهل سنت نسبت به دولت جدید روحانی می‌گوید: «در گفتگو‌هایی که با آقایان جهانگیری، نوبخت و سایر وزرای کابینه داشتیم بار‌ها این را گوشزد کردیم که دلسردی و یأس ممکن است این افراد را مجاب کند که به فعالیت‌های افراطی‌گرایانه روی بیاورند.»

این نماینده اهل سنت می‌افزاید: «ما افرادی را که نخبه و حامی نظام بودند به وزرا معرفی کردیم، ولی متاسفانه تا این لحظه پاسخی از سوی دولت آقای روحانی دریافت نکردیم.»

مشکلات و مطالبات اهل سنت

رحیمی جهان‌آبادی درباره مشکلات و مطالبات اهل سنت می‌گوید، ما چند مشکل اساسی در ارتباط را اهل سنت داریم. اصلی‌ترین بحث ما حق عبادت است و ساخت مسجد در شهر و مناطقی که اهل سنت در آن حضور دارند به ویژه در شهر تهران که خواستار ساختن یک مسجد جامعه و محلی برای برگزاری نماز هستند.

مشکل و مطالبه بعدی اهل سنت به گفته این نماینده مجلس، به کارگیری اهل سنت در دولت است. جهان‌آبادی می‌افزاید: «به استثنای جایگاه رهبری و رئیس‌جمهوری که برای شیعیان در نظر گرفته شده برای سایر پست‌ها مانند سفارت، استان‌داری‌ها، معاونین محدودیتی برای اهل سنت وجود ندارد، اما استفاده نمی‌شود. در دولت آقای روحانی ما فقط یک معاون اهل سنت در وزارت کار و یک سفیر مشاهده می‌کنیم.»

به گفته این نماینده مجلس در بسیاری از مناطق مانند خراسان حتی یک فرماندار اهل سنت وجود ندارد و استاندار خراسان رضوی برای خود یک مشاور اهل سنت انتخاب نکرده است که مشورتی به ایشان بدهد. رحیمی جهان‌آبادی می‌افزاید: «نکاتی از این دست باعث دلخوری می‌شود و ما باید این خلأ‌ها را جبران کنیم.»

این نماینده مجلس می‌گوید که فراکسیون اهل سنت مجلس درخواستی برای دیدار با رئیس‌جمهور را به آقای جهانگیری ارسال کرده است: «درصدد هستیم تا بزرگان ما ملاقاتی با مقامات ارشد کشور مانند رئیس مجلس و… داشته باشند، زیرا معتقد هستیم که ملاقات و دیدار‌ها می‌تواند سوءتفاهم را از میان بردارد و از طرفی هم کمک می‌کند مطالبات مردم شنیده شود.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…