اخبار

اعتراض ایران به اوپک: هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه صادرات نفت دیگران را بگیرد

اعتراض ایران به اوپک: هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه صادرات نفت دیگران را بگیرد

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پایتخت اتریش، در دیدار با محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بر ضرورت غیرسیاسی ماندن اوپک تاکید کرد.

او همچنین یادآوری کرد که «هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و مجوزی هم توسط نشست وزیران برای چنین اقدام‌هایی صادر نشده است».

به گزارش روز یک‌شنبه، ۲۸ مرداد خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، وی در ادامه گفت که اوپک باید تصمیمات نشست وزیران را با دقت و بدون تفسیر اجرا کند.

اشاره کاظم غریب‌آبادی به نشست وزیران، آخرین دور دیدار وزرای نفت کشورهای عضو این سازمان در اول تیرماه سال جاری است که توافق شد «میزان پایبندی اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به کاهش تولید نفت به صد در صد برسد».

قبلا اعضای اوپک به همراه چندین کشور تولیدکننده دیگر نفت به رهبری روسیه توافق کرده بودند که برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه این کشورها از ابتدای سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یابد.

اما در بهار سال جاری تولید برخی از اعضای عضو این پیمان، مانند ونزوئلا، آنگولا و لیبی به میزانی سقوط کرد که در عمل تولید روزانه این کشورها ۲.۸ میلیون بشکه کاهش یافت. لزوم بازگشت اعضای این پیمان به تعهد صد درصدی به معنی افزایش روزانه یک میلیون بشکه تولید نفت بود، اما توافق وزرای اوپک دقیقا اعلام نکرده بود که این افزایش تولید چگونه باید انجام شود و راه را برای تفسیر آن باز گذاشت.

عربستان، روسیه و بسیاری از اعضای این پیمان بر این عقیده هستند که اعضای دیگر این پیمان می‌توانند افت تولید دیگر اعضا را جبران کنند، اما ایران می گوید که تنها کشورهایی مجاز به افزایش تولید نفت هستند که بیش از حد لازم کاهش تولید داشته اند.

برخی از اعضای پیمان یاد شده، مانند عربستان، روسیه و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تولید خود را به شدت افزایش دادند که به موجی از اعتراضات مقامات ایران از وزیر نفت تا نماینده ایران در اوپک مواجه شد.

تولید نفت روسیه نیز ماه گذشته به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۵۰ هزار بشکه بیشتر از سهمیه این کشور بر اساس توافق کاهش تولید نفت بود و در تلاش است که به زودی صد هزار بشکه نیز به تولید خود بیفزاید.

رضایت اوپک از افزایش تولید برخی کشورها

اما کمیته نظارت بر تصمیمات اعضای اوپک که نماینده روسیه نیز در آن حضور دارد، در تاریخ ۱۸ ژوئیه، یعنی تقریبا یک ماه بعد از توافق وزرای نفت تشکیل جلسه داد و از افزایش تولید برخی کشورها اظهار «رضایت و خرسندی» کرد.

بر اساس گزارش سایت رسمی اوپک، این کمیته از رسیدن میزان تعهد اعضای اوپک در ماه ژوئن به ۱۲۱ درصد اظهار خوشحالی کرد. در ماه ژوئیه دوباره تولید روزانه نزدیک ۴۱ هزار بشکه افزایش یافت.

تولید نفت دیگر اعضای پیمان مانند روسیه و قزاقستان نیز به حدی افزایش یافت که در مجموع هم اکنون میزان پایبندی کل اعضای پیمان به صد در صد رسیده است و قیمت نفت از حدود ۸۰ دلار در اواخر بهار به زیر ۷۲ دلار رسیده است.

آمارهای اوپک حاکی است که تولید ونزوئلا، لیبی و آنگولا از بهار سال جاری تا ماه گذشته نه تنها افزایش نیافته، بلکه در مجموع روزانه ۳۶۳ هزار بشکه کاهش نیز داشته است.

تولید نفت ایران نیز روزانه ۸۵ هزار بشکه افت کرده است. به رغم این کاهش‌ها، افزایش تولید دیگر اعضای اوپک در مجموع میزان کل تولید این سازمان را افزایش داده است.

قرار است کمیته نظارت بر تصمیمات اعضای اوپک ۲۹ مردادماه دوباره تشکیل جلسه دهد. نشست وزرای نفت اوپک نیز ماه آینده در وین، مقر این سازمان در اتریش، برگزار خواهد شد.

افت تولید ایران

به نظر می‌رسد مخالفت ایران با افزایش تولید برخی از کشورها حاکی از نگرانی جمهوری اسلامی از ادامه افت تولید نفت خود به خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا است.

طی دو ماه گذشته بر اساس آمارهای اوپک تولید روزانه نفت ایران بیش از ۸۵ هزار بشکه کاهش یافته و انتظار می‌رود با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا در آبان‌ماه سال جاری، تولید و صادرات نفت کشور به شدت کاهش یابد. عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و خود آمریکا بیشترین ظرفیت افزایش تولید نفت برای جبران افت تولید ایران را دارند.

آقای غریب‌آبادی در دیدار با دبیرکل اوپک به «اقدام‌های یک‌جانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه علیه تهران» اشاره کرده و گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و مجوزی هم توسط نشست وزیران برای چنین اقدام‌هایی صادر نشده است و شرایط فنی دیگر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی‌ نیست.»

غریب‌آبادی گفت که ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت کند و جلو نقشه و اقدام‌ کشورهایی را که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند بگیرد.

ایران قبلا در نشست وزرای اوپک در اول تیرماه نیز خواستار محکومیت آمریکا بود، اما اوپک این درخواست را رد کرد.

منابع: خبرگزاری شانا، اوپک، وزارت انرژی روسیه/ د. خ./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…