اخبار

بولتون: جای ترامپ بودم سه ماه قبل از برجام خارج می‌شدم

معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید اشتباه است اگر تصور شود که ایران در هر شرایطی به برجام متعهد می‌ماند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید ترامپ به احتمال بسیار قوی توافق اتمی را بر هم می‌زند.عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید سرنوشت برجام به عنوان یک توافق تاریخی در معرض خطر قرار دارد. او در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه نروژ در اسلو، برجام را توافقی در حوزه امنیت خواند. خبرگزاری ایسنا می‌نویسد، وزیر خارجه نروژ طی ملاقات با عراقچی گفته که کشورش از حفظ و اجرای برجام حمایت می‌کند زیرا گزینه بهتری از آن وجود ندارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اما در آخرین تماس با یک مقام ارشد اروپایی تاکید کرده که ترامپ به احتمال بسیار زیاد برجام را ترک می‌کند. او گفته است: «اگر من جای او بودم، همان سه ماه قبل چنین کاری را می‌کردم.»

نشریه “نیویورکر” می‌نویسد بولتون در مکالمه تلفنی با این سیاستمدار ارشد اروپایی یادآوری کرده که فرانسه و آلمان نباید انتظار داشته باشند که ترامپ به تلاش‌های آنها برای حفظ برجام، احساسات مناسبی نشان دهد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، توافق اتمی با جمهوری اسلامی را “بدترین توافق تاریخ ایالات متحده” می‌داند. او تهدید کرده که اگر ایرادهای برجام تا ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) رفع نشود، آمریکا به‌شکل یک‌جانبه از آن خارج می‌شود و تحریم‌های سابق را دوباره علیه ایران وضع خواهد کرد. تصمیم‌گیری نهایی در این باره بر عهده کنگره آمریکا است.

نشریه نیویورکر می‌نویسد رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا هر آنچه توانسته‌اند برای نجات برجام انجام داده‌اند. در این نوشته آمده که مدیر دفتر سیاسی تیلرسون، بریان هوک تلاش کرد تا شرکای اروپایی را برای رویکردهای سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران برانگیزد اما اولویت اصلی امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، رهبران دولتی فرانسه و آلمان آن بوده که ترامپ را به هر ترتیب از ترک برجام در ماه مه باز دارند.

سناتور کاتن: خوشبین نیستیم

سناتور تام کاتن، به عنوان یکی از مخالفان سرسخت توافق اتمی می‌گوید خودش، ترامپ، مایک پمپئو (رئیس سیا) و جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) نسبت به ابقای برجام بدبین هستند. او معتقد است که موضع‌اروپایی‌ها پس از سه ماه مذاکره، تغییر چندانی نکرده است. کاتن بر همین اساس تاکید می‌کند که تصمیم ترامپ برای عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در ماه مه نباید موجب شگفتی کسی شود.

سناتور کاتن از ایالت ارکانزاس جزء ۴۷ سناتوری است که در نامه‌ای سرگشاده به رهبران جمهوری اسلامی نوشتند که توافق اتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر نخواهد بود.

این در حالی است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا چند ماه قبل در برابر نمایندگان کنگره اعلام کرد که برهم زدن توافق هسته‌ای در راستای منافع ایالات متحده نیست.

بیشتر بخوانید: نمایندگان پارلمان‌ سه کشور اروپایی خواستار حفظ برجام شدند

جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که تا وقتی امضاکنندگان برجام به آن احترام بگذارند، ایران نیز به آن پایبند خواهد بود. تهران تهدید کرده که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز ‌برنامه اتمی خودش را از سر می‌گیرد.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید کشورش برای برخورد با خروج احتمالی آمریکا از برجام گزینه‌های مختلفی دارد. او شامگاه پنجشنبه ۱۹ آوریل، بدون ذکر جزییات، در نیویورک گفت: «اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…