اخبار

سکوت کمیته چهارنفره؛ ادامه ممنوع‌الخروجی همسر سیدامامی

وکیل خانواده سیدامامی می‌گوید معاون حقوقی روحانی با همسر کاووس سیدامامی ملاقات کرده اما پرونده این فعال زیست محیطی همچنان در دسترس وکلا نیست. هیچ ارگانی درباره علت ممنوع‌الخروجی همسر سیدامامی توضیح نداده است.مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی که دو ماه قبل در فرودگاه پیش از سفر به کانادا بازداشت شد، هم‌چنان ممنوع الخروج است. آرش کیخسروی، یکی از دو وکیل این خانواده، به “اعتماد آنلاین” گفته است: «این ممنوع‌الخروجی از طریق شعبه بازپرسی دادسرای اوین صورت گرفته و ما علت آن را نمی‌دانیم.»

مراجع قضایی تا کنون به درخواست خانم ممبینی برای مشخص شدن دلیل این ممنوعیت، پاسخی نداده‌اند. پیام درفشان، وکیل دیگر خانواده سیدامامی، قبلا به کمپین حقوق بشر ایران گفته که ممنوع‌الخروجی خانم ممبینی، نه تصمیمی قضایی بلکه “امنیتی” بوده است.

همسر کاووس سید امامی در ۱۷ اسفند ۹۶ می‌خواست همراه دو پسرش به ونکوور پرواز کند.

آرش کیخسروی از ملاقات لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، با همسر سیدامامی نیز خبر داده است. “اعتماد آنلاین” به نقل از او نوشت: «اتفاق خاصی در این دیدار نیفتاده منتها خانم جنیدی به همه درخواست‌ها و موضوعاتی که همسر مرحوم سیدامامی مطرح کرده بود، گوش داده و یادداشت برداشته است.»

وکلای خانواده سیدامامی هم‌چنان برای رؤیت پرونده بدل کاووس سیدامامی و فیلمی که از آخرین ساعات زندگی او در سلول زندان موجود است، تلاش می‌کنند. اما قاضی محمد شهریاری، رئیس شعبه دادسرای امور جنایی، برای ملاقات با وکلا وقتی را اختصاص نداده‌ است. آرش کیخسروی گفته که طی دوبار مراجعه در هفته جاری، امکان دیدار با آقای شهریاری فراهم نشده است: «بدل پرونده تهیه شده و برای ایشان ارسال شده اما ما هنوز به بدل پرونده هم دسترسی نداریم.»

وکیل خانواده سیدامامی توضیح داده که منظور از “بدل پرونده”، بدل پرونده امنیتی، یعنی همان پرونده‌ای است که در دادسرای اوین تشکیل شده و اتهام جاسوسی در آن مندرج است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

وکلای پرونده هنوز گزارش پزشکی قانونی درباره علت مرگ کاووس سیدامامی را نخوانده‌اند و تنها “کلیات یک پرونده پزشکی” را دیده‌اند که حاکی از آثار کبودی روی جسد و “احتمال تزریق” است.

پیام درفشان، دیگر وکیل خانواده سیدامامی پیش‌تر اعلام کرده که کمیته چهارنفره، تا کنون دو جلسه برگزار کرده اما اعضای آن با “اطلاعات سپاه” به عنوان ضابط پرونده دستگیری کاووس سیدامامی دیداری نداشته‌اند.

کمیته چهار نفره، متشکل از معاون حقوقی روحانی، وزیران اطلاعات، کشور و دادگستری به دستور حسن روحانی، مسئول بررسی “حوادث ناخوشایند” در زندان‌ها شده است. به جز لعیا جنیدی، هیچیک از اعضای این کمیته تا کنون با خانواده کاووس سیدامامی ملاقات نکرده‌اند.

پرونده جاسوسی

در پرونده‌ای که “اطلاعات سپاه” برای فعالان زیست محیطی به اتهام “جاسوسی” گشوده، هفت نفر از کارشناسان این عرصه دستگیر شده‌اند. جنازه کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر پروژه “میراث حیات وحش پارسیان” را دو هفته پس از بازداشت، به خانواده‌اش تحویل دادند و دلیل درگذشت را “خودکشی” اعلام کردند.

دادستان تهران اعلام کرده که کاووس سیدامامی و تیم دستگیر شده، با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید سیدامامی خودکشی کرده تا جلوی لو رفتن اطلاعات و نفرات بیشتر در این پرونده را بگیرد. این در حالی است که در گواهی پزشکی قانونی، علت مرگ سیدامامی “در دست بررسی” قید شده است.

وبسایت “کلمه” در گزارشی که ۲۷ فروردین منتشر شد، گزارش داد که شواهدی دارد مبنی بر آن که فعالان محیط زیست به خاطر وقوف به ایجاد سامانه‌های موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده و مقاومت در قبال چنین فعالیتی، به جاسوسی متهم شده‌اند.

مرگ کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی و فعال محیط زیست در بازداشتگاه اوین، موجی از پرسش نزد افکار عمومی، محافل دانشگاهی و سازمان‌های حقوق بشری ایجاد کرد. پس از بیانیه‌ها و اعلامیه‌های انجمن‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی ایران و یادداشت‌هایی که همکاران سیدامامی در این زمینه نوشتند، دو هزار فعال مدنی نیز از حسن روحانی خواستند از این مرگ ابهام‌زدایی کند و مشخص شود که مسئول جان زندانیان برعهده چه فرد و ارگانی است و پاسخگو کیست؟

وزارت اطلاعات تا کنون در باره مرگ سید امامی و دستگیری فعالان زیست محیطی که به “جاسوسی” متهم شده‌اند، موضعی نگرفته است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا