اخبار

مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه سوم مهر

مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه سوم مهر25 سپتامبر 2014 – 03 مهر 1393

دیدارها و مذاکرات رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موضوعی است که در روزنامه‌های امروز بازتاب گسترده‌ای دارد؛ به ویژه آن که یکی از دیدارها با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا باشد.

روحانی در گذرگاه

حق نشر عکس taadol

محمدصادق جنان‌صفت، سردبیر روزنامه تعادل در سرمقاله امروز نوشته است؛ اکنون ایرانیان به این نتیجه رسیده‌اند که باید ابزار فشار بر اقتصاد ایران را که در دست کشورهای غربی است، از دست آنها خارج کرد. از آذر پارسال بود که در جهت اجرای این خواست شهروندان، دولت یازدهم مجاز شد که با غربی‌ها گفت‌وگو کند. ورود ایران به این مرحله تیغ تحریم‌ها را کند کرد و به اقتصاد ایران اجازه داد که نفس بکشد.

در ادامه مقاله آمده که حسن روحانی نیک می‌داند که اگر نتواند غرب را متقاعد کند، روزگار کسب و کار ایرانیان بدتر از پیش خواهد شد، پس او کار سختی در پیش دارد؛ ایجاد رضایت در جامعه، طیف‌ها و جناح‌های سیاسی از یک سو و مجاب کردن گروه‌های ضدایرانی در غرب و کشورهای همسایه کار دشوار است.

به اعتقاد سردبیر روزنامه تعادل، هر عاملی که راه را برای کارآمدی رئیس دولت یازدهم و همراهانش در مذاکره با رهبران موثر جهان تنگ کند و از زور او بکاهد، به بدتر شدن شرایط امروز ایران کمک کرده است.

ظریف گیت

وطن امروز، روزنامه اصولگرایان تندرو با شدیدترین عبارات به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران حمله کرده است. عابدین نورالدینی در ابتدای مقاله خود، مدعی شده است که آقای ظریف، چهارشنبه در شورای روابط خارجی آمریکا گفته که مذاکرات هسته‌ای تاثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد.

به نوشته این مقاله به رغم انتقادهای گذشته، این سومین بار است که آقای ظریف در اقدامی غیرمتعارف، دغدغه‌های حزبی خود را در قالب مذاکرات هسته‌ای به صورت علنی مطرح می‌کند و البته این بار صریح‌تر از گذشته از آمریکا می‌خواهد به فکر سرنوشت جریان سیاسی متبوع او باشد.

نویسنده در پایان مقاله خود، اقدام آقای ظریف را یک رسوایی سیاسی دانسته و نوشته که با توجه به آشکار شدن این واقعیت تلخ می‌توان پرسید که کاسبان مذاکرات چه کسانی هستند؟

دیپلماسی هسته‌ای در لابی سازمان ملل

حق نشر عکس etemad

سارا معصومی در روزنامه اعتماد در یک گزارش تحلیلی به بررسی رایزنی روحانی با سران دنیا و نطق‌های مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است.

به نوشته او سخنان امسال باراک اوباما در خصوص ایران هرچند مختصرتر و متمرکزتر از سال گذشته بود اما یک نکته اساسی نیز در خود جای داده بود. رئیس جمهور دموکرات آمریکا امسال تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پرونده رابطه با ایران را اگر فراتر از مذاکرات هسته‌ای نمی‌برد به مسائل حاشیه‌ای هم بسط و گسترش ندهد.

گزارش اعتماد حاکیست که پرونده هسته‌ای ایران در حالی تنها نقطه محل اشاره اوباما به ایران بود که به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها عزم خود را برای حل و فصل این پرونده تا 24 نوامبر جزم کرده‌اند.

خانم معصومی در ادامه نوشته در شرایطی که بحث تمایل اروپا برای همکاری با ایران بر سر پرونده داعش بر همگان علنی شده است و روز گذشته هم بسیاری از این تمایل به عنوان اصلی‌ترین بهانه دیدار آقای کامرون و آقای روحانی سخن گفتند، به نظر می‌رسد که حل گره پرونده هسته‌ای ایران به اصلی‌ترین اولویت اروپا و آمریکا در مواجهه با ایران بدل شده است.

داعش تهدیدی برای دنیا

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در روزنامه آرمان نوشته است؛ مقابله با داعش مستلزم عزم بین‌المللی است و کشورهایی که امروز به دلایل اختلافاتی که در منافع مختلف خود دارند هنوز نتوانسته‌اند به یک اتحاد و انسجام قوی در مقابله با داعش برسند، باید بدانند که تروریسم به یک تهدید جدی و مستقل برای آنها هم تبدیل خواهد شد.

به نوشته این مقاله گروه داعش یک سری منافع مشخص و آشکار هم دارد مثل این که روزانه مبلغ یک میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفتی گروه داعش برآورد می‌شود. تمام این ها مواردی است که برای اولین بار می‌توان گفت که این تهدید تروریستی یک تهدید مشترک و غیرقابل نادیده گرفته‌شدن برای تمام کشورها خواهد بود.

به اعتقاد آقای فلاحت‌پیشه آن چه در این میان مهم است این که اصالتی در برخوردها و فعالیت‌های آمریکا و ائتلاف وجود ندارد، به همین دلیل هم بسیاری از کشورها تمایلی به شرکت در آن ندارند.

تغییر پایداری از جبهه به حزب

مهسا جزینی در روزنامه شرق نوشته است که پایداری‌ها قرار نبود حزب شوند، این خواسته آیت‌الله مصباح بود که بارها از مذمت تحزب سخن گفته بود و در نخستین همایش اعلام حضور پایداری‌ها به آنها گفته بود که جبهه بمانند.

به نوشته این مقاله اگرچه در شکل و نوع تحزب‌ورزی پایداری‌ها هم اما و اگرهای زیادی هست؛ حزبی که شورای فقیهان دارد و قرار است تصمیمات شورای مرکزی‌اش از تایید آن شورا بگذرد. پایداری‌ها به تمسک از آیت‌الله مصباح تعریفی از تحزب ارائه می‌کنند که برای فعالان عرصه حزب و سیاست نه ملموس است و نه قابل فهم.

در پایان این مقاله آمده که پایداری‌ها جز عملگراشدن که لازمه‌اش عبور از مصباح است، چاره دیگری ندارند؛ مگر این که در مسیر کسب قدرت، ایشان را هم برای کسب رای، با خود همراه کنند که البته گزینه چندان محتملی نیست.

چرا مخالفیم

فتح‌الله آملی در روزنامه اطلاعات نوشته است که ظاهرا بانک‌ها می‌خواهند کارمزدی معادل 100 یا 120 تومان بابت هر تراکنش دریافت کنند. بیشترین اعتراض به این اقدام هم از جانب کسانی عنوان شد که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به جای پول نقد از کارت‌خوان استفاده می‌کنند.

به نوشته این مقاله نکته‌ای که محل بحث شده این که چرا خدمتی که تا به حال به صورت رایگان بود قرار است هزینه‌ای را بر مصرف‌کننده تحمیل کند.

گروه اقتصادی روزنامه شهروند هم در گزارشی با عنوان؛ "بانک مرکزی شهروندان را تنبیه می‌کند"، نوشته است درحالی که کمتر از یک ماه تا اجرایی شدن طرح جدید بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی باقیست اما تبعات منفی آن نمایان شده است.

این گزارش حاکیست که از هم اکنون بسیاری از فروشنده‌ها تعدادی از دستگاه‌های کارتخوان خود را غیرفعال کرده‌اند و برخی نیز برای مبالغ کمتر از 20 هزار تومان کارت نمی‌کشند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<