اخبار

نظر کارشناسان: موفقیت تحریم مجدد ایران به شرایط زیادی بستگی دارد

نظر کارشناسان: موفقیت تحریم مجدد ایران به شرایط زیادی بستگی دارد

تحلیلگران و کارشناسانی که در نشست شورای آتلانتیک شرکت کردند، می گویند سیاست قطع کامل صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران میسر نیست و موفقیت این تحریم های مجدد به شرایط زیادی بستگی دارد.

این نشست با حضور رابین میلز مدیرعامل شرکت قمر انرژی در امارات متحده عربی، براین اوتول کارشناس شورای آتلانتیک، ایموس هاک استاین معاون ارشد بازاریابی در شرکت تلورین، سارا وخشوری بنیانگذار و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال و آنا بورشچوسکایا کارشناس در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک برگزار شد.

پرزیدنت ترامپ با خروج از برجام اعلام کرد به زودی تحریم های هسته ای ایران که فروش نفت و گاز ایران را هدف گرفته، باز می گرداند.

تحریم نفت ایران می تواند در تصمیم گیریهای دولت جمهوری اسلامی ایران تأثیر به سزائی داشته باشد.

کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت تحریم این منبع عمده درآمد ارزی برای ایران امکانپذیر است اما دولت آمریکا باید سیاستی هم برای بلند مدت داشته باشد.

رابین میلز، مدیرعامل شرکت قمر انرژی در امارات متحده عربی، براین نظر است که آمریکا باید تلاش کند بهای نفت را برای مصرف کننده در سطح قابل قبول حفظ کند تا سیاستش در قبال جمهوری اسلامی ایران موفق شود.

با این وجود، آقای میلز در گفتگویی در مورد آینده بازار نفت پس از آغاز تحریمهای نفتی علیه ایران گفت معلوم نیست این تحریمها بتوانند ایران را به میز مذاکره سوق دهد و یا منجر به سرنگونی آن رژیم شود.

براین اوتول، کارشناس شورای آتلانتیک، که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از اعضای اوفک و دست اندر کار وضع و اعمال تحریمها علیه ایران بود، سیاست «حداکثر فشار» پرزیدنت ترامپ برای کره شمالی را مناسب ایران نمی داند.

اوفک که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (به انگلیسی The Office of Foreign Assets Control -OFAC) یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه داری است و این دفتر بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر آمریکایی تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند.

براین اوتول تأکید دارد که مانند سه سال پیش باید دیگر کشورهای جهان نیز همراهی کنند.

اوتول بر این نظر است که اروپا تا حد زیادی با آمریکا همراهی خواهد کرد و مشکل با هند، روسیه، ترکیه و چین خواهد بود.

به نظر ایموس هاک استاین، معاون ارشد بازاریابی در شرکت تلورین، هند، چین و ترکیه درخواست معافیت خواهند کرد اما آقای اوتول با توجه به سابقه خود در اوفک می گوید هند، با وجودیکه پایاپای عمل می کند، باز باید برای تبدیل روپیه خود از دلار آمریکا بگذرد.

او توصیه می کند اگر دولت ترامپ نمی خواهد ایران به راحتی به ارز حاصل از نفت خود دست پیدا کند، بهترست بگذارد به کشورهای مانند ژاپن و کره جنوبی بفروشد تا ارز حاصله در همان کشورها باقی بماند زیرا آن کشورها بیشتر، قوانین و سیاست آمریکا را رعایت می کنند.

سارا وخشوری، بنیانگذار و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال، مانند دیگر کارشناسان در گفتگوی شورای آتلانتیک می گوید «آمریکا و عربستان سعودی می توانند جبران کمبود ناشی از عدم عرضهء نفت ایران در بازار را کنند.»

با این حال، همه این کارشناسان معتقدند این امر فقط کوتاه مدت می تواند عملی شود زیرا هر یک از این کشورها محدودیتهای خود را دارند.

به نظر خانم وخشوری و آقای هاک استاین سیاست تحریمهای دولت ترامپ باید «یک تاریخ انقضاء» داشته باشد.

کارشناسان معتقدند چین هم با رئیس جمهوری آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران مصالحه خواهد کرد و اقتصاد ایران می تواند با همان چندصدهزار بشکه در روز خرید چین دوام آورد.

آنا بورشچوسکایا، کارشناس در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، براین نظر است که دوستی مسکو با تهران، صرفاً بخاطر کاهش نفوذ غرب در خاورمیانه و دست اندازی به منابع انرژی است.

خانم بورشچوسکایا می گوید: «اشاره رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با پرزیدنت ترامپ در هلسینکی که با هم می توانیم فکری برای بهای نزولی نفت کنیم قابل توجه است.»

این کارشناس مسائل روسیه می گوید «انرژی ابزار سیاست خارجی ولادمیر پوتین است و اکنون در خاورمیانه با همه کشورهای دارای منابع سوختی طرح دوستی ریخته است.»

در خصوص ترکیه آقای اوتول پیشنها می کند که شاید لازم شود آمریکا صدور میعانات و یا گاز طبیعی ایران را نیز تحریم کند. با این وجود همه اذغان دارند که جمهوری اسلامی ایران بدون شک تحریمها را نقض خواهد کرد اما آمریکا نیز در ردیابی آن مهارت پیدا کرده است.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/07/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-110.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

تنها صد سال لازم بود تا پدیده ای که خود را با دروغ و تحریف و جعل تاریخ، «قدیمی ترین تاریخ و تمدن بین النهرین» جلوه می داد جنس پلید، ساختار پوشالی و ماهیت تقلبی خویش را نشان دهد: افسانه ی قلابی سرزمین…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…