اخبار

واکنشها به اختصاص مکان‌های دولتی برای تجمع؛ همزمان با ادامه اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها

واکنشها به اختصاص مکان‌های دولتی برای تجمع؛ همزمان با ادامه اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها

امکان اعتراض در ایران، به شرطی که دولت محل آن را انتخاب کرده باشد، موضوع گزارشی است که رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی درباره اعتراض‌های مردمی در ایران و محدودیت‌هایی که دولت علیه آنها اعمال می‌کند منتشر ساخته است.

در این گزارش، با این یادآوری که ماده بیست و هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تجمع و برگزاری تظاهرات را برای شهروندان در صورتیکه با حمل سلاح و نقض اصول و شئون اسلامی همراه نباشد محفوظ نگه داشته است، آمده که در عمل شرایط پیچیده وزارت کشور برای کسب مجوز، با توجه فهرست بالا بلند تدابیر امنیتی و تنبیهی، برگزاری هرگونه تجمع یا تظاهرات اعتراضی را غیرممکن می کند.

گرچه دولت اخیرا به طرح شورای شهر تهران در مورد اختصاص اماکنی معلوم و مشخص نظیر استادیوم‌های ورزشی و پارک‌های پایتخت برای برگزاری تظاهرات مجاز چراغ سبز نشان داده است، اما با واکنش‌های حاکی از بدبینی آنهایی روبرو شده است که چنین اقدامی را در راستای تلاش دولت برای مهار تظاهرکنندگان می‌دانند.

چندین تظاهرات ضد دولتی در سراسر ایران در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی و مطالبه آزادی‌های بیشتر اجتماعی و سیاسی از دی‌ماه سال گذشته به این سو، ده ها کشته و زخمی بجا گذاشته است. شمار زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات بازداشت شده‌اند.

مداخله و برخورد پلیس با تظاهرکنندگان برغم تاکید حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر حق اعتراض و انتقاد آزادانه و مسالمت آمیز مردم به دولت در سراسر ایران همچنان ادامه دارد.

در اوایل خرداد اعتراض ساکنان کازرون به تصمیم دولت محلی به تجزیه شهر چندین کشته بجا گذاشت.

شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات روز جهانی زن در تهران، و ده ها زن دیگر نیز که در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌هایشان را در معابر عمومی از سر برداشتند، بازداشت و زندانی شده‌اند.

در سال‌های اخیر همچنین تعداد زیادی از تجمع‌های اعتراضی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در برخی موارد از جمله تجمع معلمان، با برخورد خشن پلیس و بازداشت معترضان روبرو شد.

اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها

در همین حال، برخی از اعتراض‌های صورت گرفته در ایران که با برخوردهای امنیتی روبرو شده، به مناسبت‌های مختلف در خارج از ایران ادامه یافته است؛ از جمله اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه که از سوی تماشاگران ایرانی دیدار مراکش و ایران در جام جهانی روسیه صورت گرفت و بازتاب جهانی داشت.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «بگذارید آزاد باشیم»، که روز یکشنبه ۲۷ خرداد منتشر کرد، نوشت که زنان ایرانی اعتراض علیه ممنوعیت حضورشان در ورزشگاهها را، که از ۳۷سال پیش توسط جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، به استادیوم ورزشی سنت پیترزبورگ روسیه بردند، که محل برگزاری بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، از جمله رقابت‌های تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های جام جهانی فوتبال است.

واشنگتن پست اظهارات یکی از معترضین بنام سارا در گروه موسوم به «استادیوم‌های آزاد» را نقل کرد که گفته است حکومت ایران چشم دیدن زنان شاد و خوشحال در ورزشگاهها را ندارد.

به گزارش واشنگتن پست، این زن ایرانی ۳۴ ساله در جریان اعتراض در استادیوم محل برگزاری نخستین رقابت تیم ملی فوتبال ایران، حجاب اسلامی پوشیده بود تا نشان بدهد زن‌ها در ایران چگونه زندگی می‌کنند .

واشتگتن پست همچنین اظهارات یک زن ایرانی فعال در حقوق بشر به نام مریم را نقل کرد که با اشاره به رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاهها در عربستان سعودی، وجود چنین ممنوعیتی را برای زنان ایرانی توهین آمیز توصیف کرد.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/06/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-64.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…