اخبار

پیکر عباس امیرانتظام به خاک سپرده شد

پیکر عباس امیرانتظام به خاک سپرده شد

بر اساس برخی گزارش‌ها نهادهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تشییع جنازه عباس امیرانتظام از مقابل خانه او شده‌اند
بر اساس برخی گزارش‌ها نهادهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تشییع جنازه عباس امیرانتظام از مقابل خانه او شده‌اند

پیکر عباس امیرانتظام، سخنگو و معاون نخست وزیر دولت موقت، روز جمعه ۲۲ تیر در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد و گروهی از فعالان سیاسی با حضور درخانه او مراسم یادبودش را برگزار کردند.

براساس تصاویر منتشر شده،احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، بر پیکر آقای امیر انتظام نماز خواند و پیکر او در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، صبح روز جمعه گروهی از فعالان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده، محمد ملکی، علیزاده طباطبایی، مجید فراهانی، حجت نظری، الهه کولایی , عمادالدین باقی با حضور در خانه امیر انتظام مراسم یادبود او را برگزار کردند.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است مراسم تشییع جنازه عباس امیرانتظام از مقابل خانه او انجام شود، اما برخی کاربران فضای مجازی خبر دادند که نهادهای امنیتی با برگزاری این مراسم مخالفت کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که قرار بود پیکر آقای امیر انتظام به خانه‌اش آورده شده و در آنجا مراسم وداع برگزار شود اما «به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها» این اتفاق نیفتاد.

در مراسم تشییع پیکر آقای امیر انتظام محمد توسلی، دبیر کل نهضت آزادی، و تعدادی از اعضای این گروه شرکت داشتند.

عباس امیرانتظام که از او به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد، صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر درگذشت.

او به‌ دنبال حمله دانشجویان «خط امام» به سفارت آمریکا در ایران، روز ۲۸ آذر ۵۸ به اتهام «جاسوسی» و «همکاری» با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

امیرانتظام و نزدیکان وی این اتهام را رد می‌کردند. وی سال ۷۷ در گفت‌و‌گو با روزنامه جامعه در این زمینه گفته بود که به عنوان «مسئول مذاکره و مکاتبه با تمام سفارتخانه‌ها» در داخل ایران، مکاتباتی «رسمی و قانونی» با سفارت آمریکا نیز انجام داده بود.

وی گفته بود که «اما آنهایی که سفارت را اشغال کردند، این نامه‌ها را به عنوان اسناد جاسوسی علیه دولت وقت و شخص من مورد استفاده قرار دادند. مطلقاً چیز دیگری نبود، مطلقاً».

مهدی بازرگان، نخست وزیر و ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، با حضور در دادگاه آقای امیر انتظام از او دفاع کردند.

آقای امیر انتظام گفته که دست اندرکاران دادگاه «با الفبای مکاتبات سیاسی آشنا» نبودند و استفاده از کلمه «Dear (به معنای عزیز) را به داشتن روابط خصوصی با سفیر آمریکا تعبیر می‌کردند».

ابراهیم اصغرزاده و محسن میردامادی، دو تن از اعضای شورای مرکزی دانشجویان «پیرو خط امام»، در سالیان اخیر اعلام کردند که سندی درباره جاسوسی آقای امیر انتظام وجود نداشت.

جمع آوری نامه‌ای برای انحلال مجلس خبرگان رهبری از سوی دادگاه دیگر اتهام عباس امیر انتظام اعلام شد.

آقای امیرانتظام در سال ۹۲ و در بیمارستان از محمد محمدی گیلانی، قاضی دادگاه خود عیادت کرد.

او در پاسخ به انتقاد شادی صدر، فعال حقوق بشر، نوشت که «در این دیدار حکمتی بود و آن تمرین بخشش و گذشت از خطاها بود بدون آنکه این خطاها را فراموش کنیم».

این زندانی سیاسی گفته بود که به مدت ۱۵ سال در زندان های اوین، قزل حصار و گوهر دشت زندانی بوده و در دی ماه ۷۳ به خانه امن وزارت اطلاعات منتقل شده تا اینکه آذر سال ۷۵ ماموران او را به خانه اقوامش آورده و دیگر به زندان بازنگردانده‌اند.

وی متولد سال ۱۳۱۱ تهران و دارای مدرک مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران و فوق لیسانس مهندسی از آمریکا بود.

از عباس امیرانتظام در سال ۸۱ نیز کتابی دو جلدی با عنوان «آن سوی اتهام» منتشر شد که به بیان خاطرات وی از دوران بازداشت تا محاکمه پرداخته است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا