اخبار

عربستان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرده که این کشور آماده است در قالب یک ائتلاف گسترده نیروی نظامی به سوریه بفرستد. ظاهرا دونالد ترامپ تلاش دارد نیروهای چند ملیتی کشورهای عربی را جایگزین نظامیان آمریکایی در سوریه کند.عادل الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از آمادگی این کشور برای اعزام نیروی نظامی به منظور برقراری و تحکیم ثبات در سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه (۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین) گفت این “ایده جدیدی” نیست و گفت‌وگو با آمریکا در این زمینه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه (سال ۲۰۱۱) در جریان بوده است.

بنابر این گزارش اظهارات الجبیر در واکنش به گزارش روز گذشته “وال استریت ژورنال” بیان شده که مطابق آن دونالد ترامپ مایل است پروسه ثبات‌بخشی در سوریه را به نیرویی متشکل از نظامیان چند کشور عربی واگذار کند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ابتدای جنگ داخلی در سوریه از شماری از گروه‌های شبه‌نظامی سنی پشتیبانی می‌کردند.

تضعیف گروه‌های مورد حمایت عربستان

گروه‌های مورد حمایت عربستان و متحدانش، به خصوص در ماه‌های گذشته در برابر نظامیان سوری که از پشتیبانی جمهوری اسلامی و روسیه برخوردارند به شدت تضعیف شده و نفوذ خود را تا حدود زیادی از دست داده‌اند.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید این کشور از مدت‌ها قبل پیشنهاد همکاری با آمریکا در عملیات نظامی در سوریه را به کاخ سفید ارائه کرده است.

به گزارش “وال استریت ژورنال”، جان بولتون، گزینه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره تشکیل یک نیروی چند ملیتی عرب با مقامات ارشد مصر گفت‌وگو و نظر مساعد آنها برای مشارکت در این طرح را جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اسرائیل برای مقابله با حمله ایران از خاک سوریه آماده می‌‌شود

این نشریه خاطرنشان کرده که ایالات متحده برای جذب میلیاردها دلار پشتیبانی مالی به منظور برقراری امنیت و ثبات در سوریه پس از شکست کامل گروه‌های تروریستی با عربستان، قطر و شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس رایزنی کرده است.

دونالد ترامپ در روزهای نخست ماه جاری میلادی (۲۰۱۸) ابراز تمایل کرده بود حدود دو هزار نیروی نظامی آمریکایی را از سوریه خارج کند. گفته می‌شود مشاوران نظامی و امنیتی ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند با این اقدام گروه‌های افراطی در سوریه قدرتمند شوند.

به باور برخی از ناظران، تشکیل یک ائتلاف نظامی از کشورهای عربی برای حضور در سوریه کار ساده‌ای نخواهد بود؛ عربستان همچنان درگیر جنگ داخلی یمن است و مصر، بر خلاف برخی دیگر از کشورهای عربی، حاضر به پذیرش حذف بشار اسد نیست.

با توجه به حضور گسترده نظامیان ایران در سوریه، حضور ائتلافی از کشورهای عربی در این کشور، می‌تواند به رویارویی مستقیم نظامی تهران و ریاض منجر شود و اوضاع منطقه را بی‌ثبات‌تر کند. این نیز یکی از نگرانی‌هایی است که برخی تحلیلگران بیان کرده‌اند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…