اخبار

اتحادیه اروپا از طرح همکاری «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» با ایران حمایت کرد

اتحادیه اروپا از طرح همکاری «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» با ایران حمایت کرد

پارلمان اتحادیه اروپا
پارلمان اتحادیه اروپا

نمایندگان پارلمان اروپا به طرحی رای دادند که به «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» اجازه می‌دهد با ایران همکاری کند. بنا بر گزارش‌ها این تصمیم الزام‌آور نیست. پیش از این گفته شده بود این بانک «مخالف» انجام همکاری‌ها است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا، یک موسسه سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی‌ست. خبرگزاری رویترز می‌گوید در پی خروج دولت دونالد ترامپ از «برجام» و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران، بانک سرمایه‌گذاری اروپا «نقش کلیدی» در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ روابط مالی و تجاری با ایران دارد.

در وب‌سایت پارلمان اروپا گفته شده بود رای‌گیری در مورد ضمانت مقابله با زیان‌های ناشی از عملیات مالی در حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در خارج از اتحادیه، در این مورد مشخص در ایران، انجام می‌شود.

رویترز می‌گوید رای قانون‌گذاران اتحادیه اروپا پس از تلاش قانون‌گذاران راست افراطی برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های بانک سرمایه‌گذاری انجام شد. با این حال گروه بزرگی از نمایندگان به این مجوز رای داده‌اند.

با این وجود رویترز می‌گوید مجوز تصویب‌شده در پارلمان اروپایی، این بانک را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند.

در میانه خرداد ماه خبرگزاری رویترز از قول منابعی در اتحادیه اروپا گزارش داده بود که این بانک تحت فشارهای ایالات متحده، با طرح اتحادیه اروپا برای فعالیت در ایران مخالفت کرده است.

یک روز بعد از این گزارش، کمیسیون اروپا اعلام کرد ایران واجد شرایط کافی برای همکاری با بانک سرمایه‌گذاری اروپا است. البته کمیسیون اروپایی هم تاکید کرده بود که تصمیم‌های آن نهاد به‌ معنای الزام بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حمایت از طرح‌های اروپایی در ایران نیست و تصمیم در این مورد به عهده هیئت مدیره، و مطابق قوانین و مقررات مربوطه است.

ایران در زمستان گذشته به طور بالقوه به فهرست کشورهای واجد شرایط برای فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی افزوده شده بود، ولی ارتقاء این موقعیت باید به تصویب دولت‌ها و پارلمان اروپا می‌رسید.

رویترز با اشاره به نشست روز جمعه ایران و پنج قدرت جهانی، می‌گوید رای ۱۳ تیر ماهِ پارلمان اروپا، به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، در جریان مذاکرات با تهران یاری می‌رساند.

محمد جواد ظریف، وزیران خارجه ایران، و دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه قرار است روز جمعه ۱۵ تیر، گرد هم آمده و در مورد حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کنند. ریاست این جلسه بر عهده خانم موگرینی است.

خبرگزاری ایسنا از قول «یک منبع آگاه» گفته بود هدف از رایزنی‌ها، بررسی امکانات احتمالی اتحادیه اروپا برای ارائه ضمانت‌هایی‌ست که بتواند از منافع تهران محافظت کند.

در حال حاضر مذاکراتی بین ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا برای «نجات برجام» در جریان است و حسن روحانی و محمد‌جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ از یازدهم تیرماه دیدارها و گفت‌وگوهایی را در سوئیس و اتریش انجام دادند.

دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه، در پی انتقادهای پی‌در‌پی از توافق اتمی با ایران از برجام خارح شد. آقای ترامپ می‌گوید جمهوری اسلامی پس از برجام به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داده، به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن زده و رفتار خود را تغییر نداده‌است. ایران اتهام حمایت از تروریسم و دخالت در اوضاع منطقه را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است.

پس از خروج آمریکا از برجام، وزیر خارجه آن کشور، ۱۲ خواسته را در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران، تعیین کرد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود، اگر جمهوری اسلامی رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد». مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا روز ۱۱ تیرماه اعلام کرد دور جدید تحریم‌ها علیه تهران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۵ آبان اجرا می‌شود.

نشست روز جمعه آقای ظریف و مقام‌های پنج قدرت باقی‌مانده در توافق، نخستین از این دست در پی خروج ترامپ از برجام است.

با استفاده از گزارش رویترز، وب‌سایت پارلمان اروپا، رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا