اخبار

اقتصاد ایران در گذر از تغییر سیاسی آینده ی کشور

کورش عرفانی – ۱۰ شهریور ۹۸

تغییــرات در یــک کشــور نیاز حتمی بــرای پویایی و رشــد و پیشــرفت است. اما نه هر تغییری. دو عنصر تعیین کننده این است که آیا یک تغییر به نفع آن کشور تمام خواهد شد یا خیر:
  1. سمت و سوی درست 
  2. مدیریت عقلانی آن. 
بدون حتی یکی از این دو، تغییر دست آورد مثبتی برای آن کشــور بــه همراه نخواهد داشت. 
اهمیت ســمت و ســو در آنست که باید با چرخ پیشرفت عمومی جهان هماهنگ و همســو باشــد. این به معنای تن دادن به هر فشار خارجی یا همرنگ جماعت شدن در صحنه ی جهانی نیســت، به معنی در نظر گرفتن پارامترهای کلان تحول جهانی اســت تا اجــازه دهد مملکتی که تغییر در آن رخ مــی دهد از قافله ی تمدن بشــری جا نمانده و در مسیر درستی حرکت کند. 
مســیری که جایــگاه آن کشــور را در رده بندی قــدرت های جهانی حفاظــت و راه را برای صعود در نردبام پیشــرفت و ترقی هموار کند. 
مدیریــت یک تغییر نیــز از آن جهت مهم اســت که بتواند آن را به ســرانجامی برســاند. بدون مدیریت خــوب، هر طرح خوبــی، نتیجه ی بــد می دهــد. در این راســتا، بالا بردن کیفیت دانش مدیریتی و بهــره گرفتن از تجــارب مدیریتی نقش نخست را دارد. اگر نتوانیم مدیریت خوبی را بر یک طرح اعمال کنیم به طور عملی فقط منابع و وقت خود را هدر داده ایم. حــال در نظــر بگیرید در مــواردی نیز هر دو بــد اســت و فاجعــه می آفرینــد؛ مثل دســت آورد انقلاب۵۷ تاکنون. در بعضی از موارد یکی خوب و دیگری بد اســت که نتیجه کمابیش منفی و بی فایده اســت، مانند جنبش ملی شدن نفت. تنها شکلی که شــانس موفقیت داریم این اســت که هردو مثبت باشــد. هم راه درست باشد و هم راه به درستی طی شود. 

پرهیز از تکرار اشتباه: 

طــرح جمهــوری دوم و تــلاش جبهه ی جمهوری دوم در این راستاست که مورد اول بتواند به درســتی صورت گیرد. یعنی انتخاب راه و ســمت و سو. چرا که اگر در ایــن بخش خطــا کنیم یک مدیریــت خوب هم نمی تواند مسیر غلط را درست کند. ما پیشنهاد مــی دهیم که بــه جای یــک انتخــاب شــتاب زده، برای گزیدن مسیر اقتصادی و رفتن به سوی ناکجاآبــادی دیگر، تمرکز را نخســت بــر روی وجــه سیاســی کار، که همانا تغییر رژیم حاکم اســت، بگذاریم و پــس از این امر مهم، با فرصــت کافــی و درایت و دانــش لازم، به امر تدوین اســتراتژی تغییرات اقتصادی بپردازیم.
این تاکتیک ســبب می شود که از بخش نخســت کار، یعنــی راه درســت مطمئن شویم. در این میان، دولت دمکراتیکی که از دل انتخابــات آزاد دوران گــذار می آید، فرصــت لازم را خواهد داشــت که ویژگی های ســاختاری اقتصاد ایران را بشناسد و برای آن طرح و نقشه بریزد. حساسیت این موضوع به ویژه در آنســت که اقتصاد ایــران در حــال حاضــر یک شــتر-گاو- پلنگ واقعی اســت که هیــچ توصیفی در علــم اقتصاد کلاســیک در آن نمــی توان یافت. برخی از ویژگی های این اقتصاد من درآوردی چنین است:
  1. از یک سو دولت در آن نقش فعال دارد. 
  2. از ســوی دیگر یک بخــش از دولتی ها به صورت بخش خصوصی عمل می کنند. (خصولتی ها) 
  3. از طرف دیگر بخش خصوصی غیروابسته به دولت هم در صحنه هست. 
  4. و ســرانجام یک بخــش تعاونی به حال خود رها شده نیز دست و پا می زند. 
این چهار بخش در یک آشــوب ساختاری عظیم کــه ضوابط را دور زده و بر اســاس روابط به پیش می رود در هم تنیده شــده انــد. هرکــس کــه بخواهد به این آشــوب ســالاری بزرگ اقتصاد ایران دســت ببرد باید بســیار ماهر، آگاه و مســلط بر پیچ و خم های ریز آن باشد و در غیر این صورت یک فاجعه ی جدید از دل آن بیرون خواهد کشید. این نیروی قابل و ماهر باید به چند سوال در باره ی ساختار بالا پاسخ گوید:
  1. سهم و نقش دولت در اقتصاد آینده ی ایران چقدر و چگونه باید باشد؟ 
  2. با پدیده خصولتی ها چه باید کرد؟ چقدر از ثروت آنان باید به دولت بازگردد و چقدر در بخش خصوصی باقی بماند؟ 
  3. بخــش خصوصــی چگونــه و بــه چــه میزان قرار اســت نقش ایفاء کنــد؟ آزادی و محدودیــت های بخــش خصوصی چه خواهد بود؟ 
  4. بخش تعاونی ها چگونه و به چه میزان باید مورد حمایت قــرار گیرد؟ آیا می توان امیدوار بود که این بخش دســت بالا را در اقتصاد ایران پیدا کند؟ آیا خوب است که چنین شود؟ 
پاسخ دادن سریع و بی مبنا به این سوالات با خود مشــکلات بسیار دیگری را خواهد آورد. آن چه نیاز داریم جواب هایی دقیق، عمیق و قاطع اســت که بتواند بر اســاس واقعیــت های رقــم دار از یک ســو و علم اقتصــاد و مدیریت از ســوی دیگر تهیه و تدوین شده باشد. 

نتیجه گیری: 

فرمولی که جبهــه ی جمهوری دوم ایران ارائــه می دهد به محتوا و مورد خاص این ســوالات نمی پــردازد. چرا که مــا در این جبهه ماموریت تدوین سیاست اقتصادی کلان ایــران آینــده را نداریم. مــا فقط به روش شناســی مناســب برای تدوین این سیاست اشاره می کنیم. در واقع، جبهه ی جمهوری دوم تمرکز نظری و عملی خود را فقط بر امر سیاسی متمرکز کرده است. بدیهی اســت کــه در دوران گذار بایســتی دولت موقت تصمیمات مهمی را در عرصه ی اقتصادی اتخاذ و اجرا کند، اما این هیچ پیوند مستقیمی با تدوین استراتژی کلان بازســازی و توســعه ی اقتصادی کشــور ندارد. چنین تصمیماتی برای اداره ی امور جاری کشور است در دوران گذار تا در طی آن انتخابات مجلس مؤسسان، تصویب و تأیید مردمی قانون اساسی جدید و سپس برگزاری نخست انتخابات آزاد پیش بینی شــده در قانــون اساســی کشــور صــورت پذیرد. اما تدوین یک سیاســت دراز مدت برای شکل دادن به ساختارهای اقتصادی کشور امریســت که رئوس کلی و خطوط راهبردی آن در قانون اساســی تدوین می شود و طراحی و اجرای آن بر عهده دولت های پیاپی منتخب مردم ایــران در آینده خواهد بود. 

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا