اخبار

بولتون: تا ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک نکنند نیروهای خود را بیرون نمی‌بریم

بولتون: تا ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک نکنند نیروهای خود را بیرون نمی‌بریم

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه دوم مهر گفت تا هنگامی که نیروهای ایران از سوریه بیرون نروند، ارتش آمریکا در سوریه می‌ماند.

جان بولتون همراه با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل در یک نشست خبری در آستانه آغاز هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک سخن می‌گفت.

آقای بولتون همچنین تصمیم مسکو در تجهیز ارتش سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ را «وخیم شدن ملموس» اوضاع منطقه از سوی روسیه دانست ولی ابراز امیدواری کرد که مسکو در این تصمیم بازنگری کند.

ساعاتی پیش از سخنان آقای بولتون، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و همچنین دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه‌هایی در مسکو، از تصمیم روسیه به دادن سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه در دو هفته آینده خبر دادند.

وزیر دفاع روسیه این را نیز گفت که کشورش در سال ۲۰۱۳ بنا به تقاضای اسرائیل دادن سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه را در حالی راکد گذاشت که نظامیان سوریه را برای راه اندازی این سامانه‌ها آموزش می‌داد.

اما به گفته وی، این بار «شرایط به دلایلی که روسیه در آن نقشی نداشته، تغییر کرده است».

در حالی که تصمیم تازه مسکو هفت روز بعد از سقوط هواپیمای نظامی روسیه در آسمان سوریه بر اثر اصابت اشتباهی راکت از پدافند هوایی سوریه در جریان عملیات بمباران اسرائیلی‌ها در لاذقیه سوریه اعلام می‌شود، مقامات مسکو گفتند که تحویل اس- ۳۰۰ به سوریه با اصطکاک ایجاد شده میان روسیه و اسرائیل بر سر ماجرای هواپیمای ساقط کرده روسیه ارتباطی ندارد بلکه برای تقویت سوریه و در دفاع از نظامیان روسیِ مستقر در این کشور است.

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز اول مهر با اعلام نتیجه تحقیقات کشورش در خصوص ساقط شدن ایلوشین- ۲۰ در سوریه و کشته شدن ۱۵ خدمه پروازی آن، اسرائیل را در این رخداد «کاملا مقصر» دانست اما ارتش اسرائیل توضحیات این نظامی ارشد روسیه را قاطعانه رد کرد.

به گزارش رویترز، آقای بولتون نیز روز دوشنبه گفت که ایران مسئول ساقط شدن هواپیمای روسی و تعرض به سوریه و لبنان است.

در حالی که مشاور امنیت ملی آمریکا روسیه را به بازنگری در تصمیمش در تجهیز سوریه به اس- ۳۰۰ فرا خوانده، میخائل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه گفت امیدوار است که این امر به مناسبات روسیه و اسرائیل خللی وارد نکند.

اما به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تنها ساعاتی بعد از اعلام قصد روسیه در تجهیز سوریه به اس- ۳۰۰ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

اسرائیل در سال‌های گذشته نیز هر بار که از قصد روسیه برای تحویل این سامانه‌ها به سوریه خبری منتشر می‌شد، نسبت به آن حساسیت زیاد نشان می‌داد و روسیه ‌تاکنون عملا ملاحظات نظامی اسرائیل در قبال سوریه را در نظر گرفته است.

روسیه مانند ایران پشتیبان بقای حکومت بشار اسد در سوریه است، ولی اسرائیل تثبیت نظامی ایران و همپیمانانش در سوریه را «انداختن طناب دار به دور گردن» خود تلقی کرده و در یک سال و نیم اخیر بیش از ۲۰۰ بار به هدف‌های عمدتا ایرانی در سوریه حمله هوایی کرده است.

تجهیز سوریه به اس ۳۰۰ می تواند تا حدی اسرائیل را در عملیات بعدی در سوریه محتاط کند اما این کشور از امکانات دیگری مانند هواپیماهای رادارگریز اف ۳۵ برای تداوم عملیات خود برخوردار است هر چند که جت‌های فوق پیشرفته اف ۳۵ را برای برنامه‌های نظامی مهم‌تری، از جمله برخورد احتمالی با ایران، در سال‌های گذشته از آمریکا گرفت.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…