اخبار

تلاش برای بازگرداندن زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران؛ دیدار با دبیرکل فیفا

تلاش برای بازگرداندن زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران؛ دیدار با دبیرکل فیفا

در حالی که قرار است مسابقه برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا روز شنبه در تهران برگزار شود،‌ دبیرکل فيفا در زوریخ با اعضای کارزاری که برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها فعالیت می‌کند، دیدار کرد.

«فاطمه سامورا» که اولین زن در سمت دبیرکلی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) است روز پنجشنبه پس از دیدار با اعضای کارزار حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در صفحه توئیتر خود با انتشار این عکس نوشت:‌ «تلاش و صبوری آنها قابل توجه است. ما به حمایت و تشویق آ‌نها ادامه می دهیم و امیدواریم حاکمیت ایران نیز برای دسترسی همه به ورزشگاه‌ها اقدام کند.»

کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها با ۲۰۰ هزار امضاء به زوریخ رفته است.

پیش از این نیز تعدادی از زنان ایرانی در نامه‌ای به فیفا خواستار آن شده بودند که این فدراسیون از دولت ایران بخواهد به ممنوعیت تبعیض‌آمیز علیه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها پایان دهد.

همچنین «جیوانی اینفانتینو» رئیس فیفا، اوایل امسال با سفر به تهران از حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ایران خواست شرایط ورود بانوان در ایران را به استادیوم‌ها فراهم کند؛ با این‌ حال ورود زنان به ورزشگاه‌ها با مخالفت سرسختانه برخی شخصیت‌های دینی و دستگاه قضایی ایران روبرو است.

محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران در اظهار نظری هشدار داده است که اجازه ایجاد آنچه او «بستر گناه» در نظام خوانده را نخواهد داد.

ورزشگاه آزادی تهران که قرار است دو روز دیگر میزبان دور برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا باشد آخرین مراحل بازسازی خود را برای برگزاری این رقابت پشت سر می‌گذارد. مسئولان وزارت ورزش گفته‌اند در این بازسازی جایگاه ویژه «خانواده‌ها» نیز مشخص شده است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان نیز از اولین اعضای دولت بود که خبر از حضورش در بازی فینال باشگاه‌های آسیا خبر داد. حضوری که حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی برای خانم ابتکار رقم زد، تا جایی که او گفت رسانه‌ها حرف‌هایش را طور دیگری انعکاس داده‌اند و او در صورتی به ورزشگاه می رود که ورود زنان نیز آزاد باشد.

با این‌ حال هنوز مشخص نیست که زنان در بازی پرسپولیس و کاشیما بر روی سکوهای ورزشگاه آزادی خواهند بود یا نه. غلامحسین زمان‌آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این‌باره به خبرگزاری ایرنا گفت، هنوز مجوز شورای تامین استان تهران برای حضور زنان در دیدار برگشت پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ابلاغ نشده است.

این در شرایطی است که در آخرین میزبانی ایران در این رقابت‌‌ها در حالی پرسپولیس با تساوی مقابل السد قطر جشن صعود به فینال گرفت که تماشاگران زن نه تنها اجازه ورود به استادیوم را پیدا نکردند، بلکه مأموران زن نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود زنان با گریم مردانه در اطراف ورزشگاه مستقر شده بودند.

همچنین ببینید:

زنان از پشت در بسته «آزادی» صعود پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان جشن گرفتند

اگر چه پس از بازی عکس‌هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی از تماشاگران زن با گریم‌های خاص، خود را به سکوهای آزادی رسانده و رقابت تیم مورد علاقه‌‌شان را از نزدیک تماشا کردند.

این‌ بار با پیگیری مسئولان فیفا و اهمیت مسابقه فینال مسئله متفاوت‌تر از همیشه است. به طوری که در این مسابقه بلیط فروشی برای زنان نیز انجام شده و گفته می‌شود تعدادی از خبرنگاران زن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) مورد تایید قرار گرفته‌اند و باید در جایگاه ویژه خبرنگاران قرار بگیرند. هر چند جای سئوال است که این اقدامات تنها مربوط به بازی پرسپولیس و کاشیما است و آیا پس از هیاهوی فینال باز هم درهای ورزشگاه‌ها بروی زنان بسته می شود؟

فعالان مدنی سالها است که خواستار حضور زنان در ورزشگاه هستند. اعتراض به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌هایی که مردان مسابقه می‌دهند، از جمله فوتبال، در سال های اخیر بارها خبرساز شده به‌طوری که واکنش های بین‌المللی بسیاری‌ را نیز به همراه‌ داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر پیش از این از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا تضمین کنند زنان و دختران بتوانند تمام مسابقات ورزشی مردان در کشور را تماشا کنند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/11/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-35.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا