اخبار

آب شرب اصفهان گروگان چاه های آقازاده ها

0 دقیقه

استان وایر- یک روز پس از اعلام تصمیم شرکت آب و فاضلاب اصفهان، برای حفر 70 حلقه چاه در مناطق مختلف این شهر برای تأمین آب شرب، انتقاد کارشناسان از مدیریت آب منطقه بالا گرفته است.

دیروز سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت:” در صورتی که روند بارش باران به همین صورت ادامه یابد و شاهد برداشت های بی رویه در بالادست زاینده رود باشیم، در سال جاری برای پنج میلیون اصفهانی آب شرب نخواهیم داشت.”

این مقام مسئول، با این مقدمه از تصمیم شرکت آب و فاضلاب استان مبنی بر “حفر 70 حلقه چاه در محلات شهر اصفهان و استفاده از چاه های کشاورزی و فضای سبز برای تأمین آب شرب” شهروندان آن خبر داد.

حفر چاه های غیر مجاز در سال های گذشته یکی از دلایل عمده بروز بحران بی آبی در استان اصفهان گزارش شده است. مسئله ای که حالا به گفته کارشناسان شهری می تواند خطری برای فرونشست زمین در این شهر و نابودی آثار تاریخی آن شود. 

با این وجود، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان در پاسخ به پرسشی در مورد خطر حفر چاه های بیشتر در این شهر به گفتن این جمله بسنده کرده است:” به هر حال باید به هر نحوی آب شرب مردم را تأمین کنیم.”

این در حالی است که  “برداشت بی رویه از بالادست زاینده رود” که در صحبت های این مقام مسئول به عنوان عامل مهم بحران فعلی آب استان، مطرح شده، در کنار اسراف بیش از حد در آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و مصارف صنعتی، عواملی هستند که هنوز از سوی مسئولان برای آن چاره ای اندیشیده نشده است.

امروز عضو انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان در انتقاد از این تصمیم اداره آب و فاضلاب استان گفته است:” نمی دانم چرا به جای این اقدامات، کنترل دقیق روی برداشت های آب اصفهان انجام نمی دهند و جلوی این کار گرفته نمی شود.”

مهدی بصیری همچنین این سوال را مطرح کرده است که چرا به جای حفر چاه بیشتر که خطر ریزش بناهای تاریخی اصفهان را شدیدتر می کند، آبیاری فضای سبز فولاد مبارکه و ذوب آهن را که حدود 16 تا 18 هزار هکتار است، گرفته نمی شود که نصف آب مورد نیاز آن می تواند آب شرب شهر را تأمین کند.

این کارشناس کشاورزی همچنین درباره برداشت های غیر مجاز در بالادست زاینده رود نیز گفته است ” اگر مقامات استانی نمی توانند جلوی برداشت های غیر مجاز در بالادست این رودخانه را بگیرند، دولت باید از قدرت خود استفاده کرده و آب شرب مردم اصفهان را تأمین کند.”

به گفته برخی کارشناسان آبخیزداری اصفهان، وجود زمین های کشاورزی، ویلاها و کارخانه های شخصی برخی آقازاده های حکومتی که درست در کنار مسیر زاینده رود قرار دارند، به برداشت غیر مجاز آب از این رودخانه دامن زده است.

قدرت این آقازاده ها تا حدی است که به محض دریافت اخطار برای مسدود کردن چاه ها، نهادهای امنیتی و نظامی، جلوی روند مسدود سازی می ایستند.

 

 


Source: ایران وایر

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…