اخبار

افشای «جواز محرمانه» دولت اوباما برای تبدیل ارز توسط دولت ایران

افشای «جواز محرمانه» دولت اوباما برای تبدیل ارز توسط دولت ایران

جک لو، وزیر خزانه‌داری در دولت باراک اوباما
جک لو، وزیر خزانه‌داری در دولت باراک اوباما

یک کمیته فرعی در سنای آمریکا روز چهارشنبه، ۱۶ خردادماه، نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرد حاکی از این که دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ برای تبدیل ارز به دست دولت جمهوری اسلامی «جواز محرمانه» صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۶، پس از اجرایی شدن برجام، قصد داشته است به تهران جواز دسترسی به نظام بانکی آمریکا را بدهد.

این خبرگزاری در گزارش خود تاکید می‌کند که صدور جواز مذکور پس از انعقاد توافق اتمی «غیرقانونی نبود»، اما با این حال دولت اوباما «بارها به کنگره [آمریکا] و مردم گفت که قصد چنین کاری را ندارد».

آن طور که در گزارش کمیته فرعی تحقیقات سنای آمریکا آمده است، وزارت خزانه‌داری در دولت اوباما در ماه فوریه ۲۰۱۶ جوازی صادر کرده است که به ایران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را در عمان تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کند.

در آن زمان ایران معادل ۵.۷ میلیارد دلار، ریال عمان در بانکی در مسقط داشت و برای این که بتواند این مبلغ را به یورو تبدیل کند، لازم بود که ابتدا آن را به دلار آمریکا برگرداند.

وزارت خزانه‌داری اوباما جواز خود را برای این امر صادر کرده است.

بر پایه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی حتی پس از برجام نیز تهران قادر نیست به بخشی از اموال خود در خارج از کشور دست یابد.

اما، آن طور که در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، ایران در نهایت نتوانسته است از جواز دولت اوباما برای تبدیل ارز خود استفاده کند، چرا که دو بانک آمریکایی که دولت به آنها رجوع کرده حاضر به انجام این کار نشده‌اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایران درنهایت برای تبدیل ارز خود در بانک مسقط به «راه‌های دیگری» متوسل شده است. گزارش حاوی توضیح بیشتر در این باره نیست.

در حالی که چند مقام در دولت اوباما حاضر نشده‌اند در این باره اظهار نظر کنند، راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوری‌خواه است در این باره چنین گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند.»

خبر «جواز محرمانه» دولت وقت آمریکا برای تبدیل ارز به دست تهران در روزهایی منتشر می‌شود که صحبت از اعمال تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی در میان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، رسماً خروج دولتش از میان امضاکنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

کمتر از دو هفته بعد، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر جمهوری اسلامی تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

حال حرف برهم خوردن برجام در میان است و نگرانی شرکت‌های اروپایی از این که به دلیل رابطه با ایران قربانی مجازات‌های مالی آمریکا شوند.

در همین زمینه در ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات شرکت‌های خود از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، خبرگزاری رویترز از نامه رسمی چند کشور اروپایی به وزیران خزانه‌داری و خارجه آمریکا خبر داد.

با این حال شماری از شرکت‌های خارجی حاضر در ایران از هم اکنون به فکر خروج از ایران افتاده‌اند؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به مرسک دانمارک و زیمنس آلمان اشاره کرد که در هفته‌های گذشته از توقف فعالیت‌های مربوط به ایران خبر داده‌اند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا