اخبار

الیزه: ماکرون ابراز امیدواری کرد ضمن حفظ برجام، درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای گفت‌وگو شود

به گزارش فارس، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در خبری، برخی محورهای مورد مباحثه در گفت‌وگوی تلفنی امروز «حسن روحانی» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور ایران و فرانسه را منتشر کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه دو رئیس‌جمهور به مدت «بیش از یک ساعت» تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند، آمده است: «رئیس‌جمهور [ماکرون] ابراز امیدوری کرد که دستاوردهای مذاکرات سال ۲۰۱۵ حفظ شده و بتوان گفت‌وگوها را به سه موضوع غیرقابل اجتناب کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و بحران اصلی منطقه بسط داد.»

این بیانیه می‌افزاید: «روسای‌جمهور فرانسه و ایران توافق کردند که در هفته‌های پیش رو بر حفظ تمام عناصر توافقنامه سال ۲۰۱۵، و همچنین وضعیت یمن و سوریه متمرکز شوند.»

بنا بر این گزارش، طرفین توافق کرده‌اند که در روزها و هفته‌های پیش رو وزرا و مشاورین دو طرف همکاری نزدیکی داشته باشند.

در پایان این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور [فرانسه] یادآور شد که فرانسه در چارچوب توافقنامه ۲۰۱۵ باقی می‌ماند و برای پیشرفت در سه موضوع فوق‌الذکر تلاش خواهد کرد. او تاکید کرد که لازم است از هرگونه تشدید تنش در منطقه جلوگیری شود.»

ماکرون که کشورش یکی از اعضای تروئیکای اروپا و از اعضای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، هفته گذشته به واشنگتن رفت تا نظر کشورش در خصوص برجام را به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع دهد.

رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ، ضمن دفاع از پابرجا ماندن برجام، گفت که با نظر آمریکایی‌ها برای شروع مذاکراتی جدید با ایران بر سر برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و توافقی تکمیلی با ایران برای مطمئن شدن از عدم حرکت تهران به سمت بمب اتم پس از موعد برجامی ۲۰۲۵، موافق است.

نهاد ریاست‌جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بود که روحانی به ماکرون گفته که ایران هیچ محدودیت فرابرجامی را نخواهد پذیرفت.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<