اخبار

انتشار اخبار ضدونقیض درباره «مرگ حاتم مرمضی»

انتشار اخبار ضدونقیض درباره «مرگ حاتم مرمضی»

عکسی که خبرگزاری تسنیم از «حاتم مرمضی» در سوریه منتشر کرده است. رادیو فردا قادر به تایید صحت‌وسقم این تصویر نیست.
عکسی که خبرگزاری تسنیم از «حاتم مرمضی» در سوریه منتشر کرده است. رادیو فردا قادر به تایید صحت‌وسقم این تصویر نیست.

در حالی که شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران از «مرگ حاتم مرمضی» که وی را «فعال فرهنگی عرب» معرفی کرده‌اند٬ در زندان خبر داده‌اند٬ رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران می‌گویند وی از اعضای گروه «داعش» بوده و توسط اعضای «تحریر الشام» در سوریه کشته شده است.

گزارش‌های خبرگزاری‌های تسنیم و فارس که هر دو به سپاه پاسداران نزدیک هستند درباره آقای مرمضی بعد از آن منتشر می‌شود که یکی از بستگان او در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر از مرگ وی در زندان اهواز داد.

فیصل مرمضی که خود را «پسرعمو و شوهر خواهر» حاتم معرفی کرده٬ در یک گفت‌و‌گوی پخش نشده با رادیو فردا گفت که پسرعموی او در ماه رمضان سال ۹۶ از سوی نیروهای اداره اطلاعات اهواز در سوسنگرد «ربوده» شد٬ اما این اداره در مقابل مراجعات مکرر خانواده وی٬ این موضوع را انکار کردند.

به گفته وی٬ پس از آزادی فردی که حاتم مرمضی را در زندان دیده بود و تماس وی با خانواده حاتم٬ باز هم خانواده او به اداره اطلاعات اهواز مراجعه کردند٬ اما ماموران پس از دریافت عکسی از حاتم٬ به خانواده او اعلام کردند که چنین فردی در زندان وجود ندارد.

آن‌طور که فیصل مرمضی گفته٬ «اداره اطلاعات اهواز سه‌شنبه هفته جاری با پدر حاتم تماس می‌گیرد و از مرگ فرزند وی در زندان بدون ارائه توضیح بیشتری خبر می‌دهد».

بر اساس اظهارات وی٬ «جسد حاتم مرمضی نیز به خانواده وی تحویل نشده و اداره اطلاعات اهواز به آنها گفته که پس از دفن٬ محل آن را به آنها اطلاع خواهد داد».

فیصل مرمضی٬ سن پسرعموی خود را «۲۰ سال» عنوان کرده و مدعی شده که «وی پیشتر نیز دو بار بازداشت شده بود» و به‌دلیل «شکنجه» در سن ۱۵ سالگی٬ دچار «کوررنگی» شده بود.

او حاتم مرمضی را یکی از شرکت‌کنندگان «فعال» در جلسات شعرخوانی در اهواز و تظاهرات مختلف در این شهر از جمله در مخالفت با انتقال آب رودخانه‌های خوزستان به دیگر مناطق کشور معرفی کرده است.

با آنکه این نخستین‌ بار نیست که خبری مبنی بر مرگ یک نفر در زندان‌های ایران منتشر می‌شود، اما این بار رسانه‌های جمهوری اسلامی روز پنجشنبه گزارش‌های کاملا متناقضی با آنچه منتشر شده٬ ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم با انتشار چندین تصویر از حاتم مرمضی در حالی که «اسلحه» در دست دارد٬ نوشته که وی از اعضای ایرانی گروه «داعش» بوده که در حمله اعضای گروه تحریر الشام- شاخه القاعده در سوریه- کشته شده است.

این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «آیا حاتم مرمضی فعال حقوق بشر بود؟»٬ نوشته که وی در ادلب سوریه مشغول «آموزش نظامی» بود که در حمله هیئت تحریرالشام به رهبری «ابومحمد الجولانی» به یکی از مراکز آموزشی داعش٬ کشته شد.

بر اساس این گزارش٬ یک ایرانی دیگر به نام «هادی ساعدی» که به گفته آن، «چندی پیش به داعش پیوسته بود» بین اسرای تحریرالشام در حمله روز دوشنبه است.

تسنیم توضیح بیشتری درباره ساعدی و نیز اینکه این اطلاعات را چه منبعی در اختیار این خبرگزاری قرار داده٬ نداده است.

خبرگزاری فارس نیز با انتشار گزارشی نوشته که پیش از این نیز یکی از «فعالان فضای مجازی» با انتشار تصویر تلگرام حاتم مرمضی٬ از ارتباط وی با گروه «داعش» خبر داده بود.

این خبرگزاری انتشار خبر «مرگ مرمضی» از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران را نیز «شایعات مجازی رسانه‌های ضدانقلاب» نامیده است.

مناقشه و بر سر علت و چگونگی جان باختن مرمضی همچنان میان منابع خبری حکومتی ایران و فعالان سیاسی در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه توییتر، همچنان ادامه دارد و در حال حاضر تایید یا نفی نظرات طرفین برای رسانه‌های مستقل مقدور نیست.

با استفاده از مصاحبه رادیو فردا٬ خبرگزاری تسنیم و فارس/ ب.ب/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…