اخبار

انتقاد در حضور رهبر: «جنابعالی، در برابر اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟»

انتقاد در حضور رهبر: «جنابعالی، در برابر اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟»

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به انتقادهای دانشجویان گفته است که «از انتقاد استقبال می‌کنم».
آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به انتقادهای دانشجویان گفته است که «از انتقاد استقبال می‌کنم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه هفتم خرداد پذیرای عده‌ای از دانشجویان بود که برخی از آنها برخلاف معمول فرصت یافتند که پشت تریبون انتقادات خود را از حکومت و نظام مطرح کنند.

از این میان بیش از همه سخنان و انتقادات سحر مهرابی، نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی در وزارت علوم، در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

خانم مهرابی در سخنان خود که متن کامل آن را سایت «انصاف‌نیوز» دوشنبه شب منتشر کرد تقریبا بر تمام مشکلات و چالش‌های ایران امروز انگشت گذاشته است.

او در ابتدای سخنانش می‌گوید: «ایران امروز درگیر بحران‌های متعددی است؛ تشدید نابرابری سیستماتیک میان طبقات جامعه، کاهش میزان اعتماد عمومی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شیوع آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های محیط زیستی، افزایش حاشیه‌نشینی و طرد اقلیت‌ها و وضعیت وخیم اشتغال، تأثیر مخربی بر همبستگی اجتماعی گذاشته است».

خانم مهرابی در جایی دیگر از وجود بحران در حکومت و کشور سخن می‌گوید: «تضعیف ساختارهای قانونی از طریق ایجاد نهادهای موازی سیاسی- امنیتی، مداخلات غیرقانونی نیروهای نظامی-امنیتی در وظایف نهادهای منتخب ملت، تضییع حق انتخاب مردم با ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای و دخالت‌های فراقانونی قوه قضاییه در وظایف دیگر قوا، ناخواسته نتیجه‌ای جز تضعیف روزافزون حق حاکمیت ملت نداشته است».

وی همچنین از «خصوصی‌سازی افسارگسیخته» سخن گفت و مستقیما از رهبر جمهوری اسلامی می‌پرسد که چرا به مدت سه دهه از «اجرای این سیاست‌ها» [ی خصوصی‌سازی در اقتصاد نئولیبرال] حمایت کرده است.

این دانشجو همچنین اشاره می‌کند که از نهادها و سازمان‌های تحت امر آیت‌الله خامنه‌ای «امکان عملی تحقیق و تفحص» وجود ندارد؛ او از این نهادها نام می‌برد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه، صداوسیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام».

سحر مهرابی همچنین هشت سال حصر رهبران جنبش سبز یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به علاوه زهرا رهنورد را «غیرقانونی» و «خودسرانه» توصیف کرد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد آیت‌الله خامنه‌ای در برابر مسئله حصر خانگی این شخصیت‌ها تاکنون کوتاه نیامده است. او در سال ۹۵ در یک جمع دانشجویی دیگر تاکید کرده بود که همچنان به مرزبندی با رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ اصرار دارد.

این دانشجو پیش از پایان سخنان خود مستقیما از رهبر جمهوری اسلامی می‌پرسد: «جنابعالی که برخی، اختیارات مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی را کف اختیارات‌تان می‌دانند، در برابر پرسش‌ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟»

او در پایان در قامت یک نیروی مدافع نظام جمهوری‌ اسلامی ظاهر شده و تاکید می‌کند که «راهکار در جمهوری اسلامی است»؛ چرا که به گفته او، «به براندازان پوشالی و خارج‌نشینان منفعت‌طلب و تروریست‌ها و زادگان سلطنت و ایادی وطنی استکبار جهانی امیدی نیست».

گرچه این نخستین بار نیست که دانشجویی فرصت ابراز انتقادات خود در حضور رهبر جمهوری اسلامی را پیدا می‌کند، ولی چنین مواردی که در ۴۰ سال گذشته رسانه‌ای شده است به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

آن جمع دانشجویی که در سال ۹۵ مسئله «مرزبندی» آیت‌الله خامنه‌ای با رهبران جنبش سبز را فاش ساخت یکی از این موارد معدود بود.

در دیدار ۱۲ تیرماه ۹۵ رهبر جمهوری اسلامی با گروهی از دانشجویان، محمدعلی کامفیروزی، دانشجوی دکترای حقوق در دانشگاه تهران، ضمن انتقاد از برخوردها با دانشجویان و نشریات دانشجویی، از جمله به «محدودسازی حق انتخاب آزادانه ملت، و هتک حرمت و حیثیت اشخاص»، «انتساب اکاذیب و اهانت به برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی» اشاره کرد.

در آبان‌ سال ۸۸، یعنی در بحبوحه اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز که به حصر رهبران جنبش سبز منتهی شد گزارش‌هایی از نظرات انتقادی یک دانشجو در حضور رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد.

در گزارش‌های آن سال به نقل از سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای آمده بود که یک دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به نام محمود وحیدنیا از سانسور در رادیو و تلویزیون و اعمال خشونت در برخورد با اعتراض و انتقاد مردم زبان به شکایت گشوده است.

در این گزارش‌ها همچنین آمده بود که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این دانشجو گفته بود که «از انتقاد استقبال می‌کنم».

در همین زمینه رهبر جمهوری اسلامی در بهمن‌ماه ۹۶ با تاکید بر این که از «‌گله‌ها و شِکوه‌های مردم» اطلاع دارد، گفت که ممکن است مردم از خود او نیز انتقاد داشته باشند، اما این انتقاد «منافاتی با ایستادگی پای نظام ندارد».

با این حال آن طور که احسان مهرابی، خبرنگار حوزه مجلس، در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید، در پی ابراز این انتقادها در حضور رهبر ایران، عملا «اتفاق خاصی نمی‌افتد».

در تایید این امر، مرتضی کاظمیان، کارشناس و تحلیل‌گر، نیز می‌گوید که پاسخ علی خامنه‌ای به انتقادات تازه دانشجویان نشان می‌دهد که مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بنا ندارند «وضعیت بحرانی کشور در عرصه‌های مختلف» را بپذیرند.

سخنان زن دانشجوی جوان در حضور رهبر ایران در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوان داشته و به واکنش‌های مثبت و منفی دامن زده است.

اما نکته‌ای که بسیاری به آن اشاره کرده‌اند همان نکته‌ای است که رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار، در یک توئیت آورده است: «مسئولان مدنظر و اصلی دقیقا به توصیه‌های رهبر عمل می‌کنند که وضع چنین شده است».

رهبر جمهوری اسلامی روز هفتم خرداد نیز در پاسخ به انتقاد دانشجویان از عملکرد قوه قضاییه و صداوسیما گفت، به رغم این که رؤسای این دو نهاد از سوی او منصوب می‌شوند، اما در مدیریت آنها نقشی ندارد.

ساعتی بعد در حساب رسمی توییتری رهبر ایران این پیام منتشر شد:‌ «آن جوانی که می‌گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید می‌کنم، اما حرفش را مطلقا نه».

بر اساس گزارش‌های انصاف‌نیوز، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…