اخبار

ایران درخواست برداشت پول از بانک آلمانی را «پس گرفت»

ایران درخواست برداشت پول از بانک آلمانی را «پس گرفت»

رسانه‌های آلمان گزارش می‌دهند که ایران از درخواست خود برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو (۳۴۷ میلیون دلار) به صورت نقدی از حساب بانکی خود در یک بانک مستقر در هامبورگ آلمان گذشته و این درخواست را پس گرفته‌ است.

چند رسانه‌ در آلمان روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریور، خبر دادند که مقام‌های جمهوری اسلامی در تماس با نهاد نظارتی بازار مالی آلمان (بافین)، درخواست برداشت پول از حساب ایران در بانک «تجارت اروپا-ایران» معروف به بانک ای‌آی‌اچ (Eihbank) را لغو کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که هنوز موفق نشده در تماس‌های خود با «بافین» اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کند.

روزنامه «بیلد» آلمان پیش از این به نقل از چند مقام دولتی این کشور گزارش داده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل نگرانی از مسدود شدن دسترسی به این پول پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا درخواست برداشت آن را داده بودند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های ایرانی گفته بودند که به این پول برای تأمین ارز مورد نیاز مسافران ایرانی خارج کشور نیاز دارند.

پیش از این محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، از توقیف و بلوکه شدن بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در آلمان خبر داده بود، اما کمی بعد، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این مطلب را تکذیب کرده و گفت که مناسبات اقتصادی دو کشور مسیر عادی خود را طی می‌کند.

ایالات متحده که با هدف «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی تحریم‌های سختی را دوباره علیه ایران وضع کرده‌است، پس از درخواست تهران برای برداشت این مبلغ از بانک ای‌آی‌اچ از مقام‌های آلمانی خواست تا جلوی انتقال پول را بگیرند.

در این پیوند، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، روز ۱۹ تیر در گفت‌وگو با روزنامه پرتیراژ «بیلد» آلمان با اعلام این درخواست گفت که دولت ایالات متحده «به‌شدت» نگران انتقال این پول به ایران است و افزود که «ما بالاترین سطوح دولت آلمان را به دخالت در این امر و توقف این برنامه تشویق می‌کنیم.»

وزارت دارایی آلمان در همان روز اعلام کرد که «در حال بررسی» این درخواست ایران است.

در همین میان، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» روز سوم اوت (۱۲ مرداد) گزارش داده بود که فشارهای ریچارد گرنل در برلین مؤثر بوده و بانک مرکزی آلمان قرار است یک متمم ضد پول‌شویی به قوانین مالی آلمان اضافه کند که می‌تواند انتقال پول به ایران را پیچیده کرده یا از این امر جلوگیری کند.

فشار تحریمی آمریکا باعث شده است که در هفته‌های اخیر انواع شرکت‌ها و نهادهای اروپایی ازجمله شرکت راه‌آهن دولتی آلمان و شرکت خودروسازی دایملر آلمان از خروج خود از بازار کسب‌وکار ایران خبر دهند.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک روز پس از صدور دستور اجرایی شدن دور نخست تحریم‌ها، در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت».

منابع: بیلد، آسوشیتدپرس، وال استریت جورنال، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…