اخبار

بشار اسد منکر حضور نیروهای ایرانی در سوریه شد

بشار اسد منکر حضور نیروهای ایرانی در سوریه شد

با وجود اذعان مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی به حضور نظامی در سوریه، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، در مصاحبه‌ای تازه گفته است که ایران نیروی نظامی در کشورش ندارد و تنها شماری از «افسران ایرانی به ارتش سوریه کمک می‌کنند».

بشار اسد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی «راشا تودی» که عصر پنج‌شنبه دهم خرداد منتشر شد گفته است: «واقعیت مهم این است که نیروهای ایرانی در سوریه نیستند و ما هیچ وقت نیروی ایرانی نداشتیم».

گفته‌های رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش بیان می‌شد که با حملات اسرائیل علیه مواضع ایرانی‌ها، آیا او سوریه را در معرض تهدیدی جدید می‌بیند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها به حضور نظامیان ایرانی در خاک سوریه اذعان کرده و علاوه بر آن گفته‌اند این نیروها با استفاده از شبه‌نظامیان کشورهای همسایه «دست‌کم ۴۲ تیپ» در خاک سوریه تشکیل داده‌اند.

حدود پنج سال پیش مهدی طائب، رئیس «قرارگاه عمار»، سوریه را «استان سی و پنجم ایران» و «استراتژیک‌تر از خوزستان» خواند.

حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که حدود دو سال پیش در سوریه کشته شد، و همچنین محمد اسکندری، فرمانده سپاه ملایر، نیز از تشکیل و تجهیز دست‌کم ۴۲ تیپ و بیش از ۱۲۰ گردان در سوریه خبر داده‌اند.

با این حال این مقام‌ها، تیپ‌های تشکیل‌شده را شامل «۷۰ هزار جوان اسلامی، علوی، سنی و شیعه» خوانده و ضمنا از «انتظار ۱۳۰ هزار بسجی آموزش‌دیده برای ورود به سوریه» خبر داده بودند.

بنابر گزارش شماری از رسانه‌های بین‌المللی، در پی افزایش تلفات نیروهای ایرانی در سال‌های اخیر، مقام‌های جمهوری اسلامی به اعزام پناهجویان افغان به سوریه خبر داده‌اند.

همچنین علی آراسته در سال ۹۴ که معاونت نیروی زمینی ارتش ایران را برعهده داشت، از اعزام شماری از پرسنل این نیرو، به ویژه تکاوران تیپ ۶۵ نوهد، به سوریه خبر داده بود.

جواد کریمی قدوسی، نماینده ارشد مجلس شورای اسلامی، نیز بر حضور «صدها گردان از ایران در سوریه» تأکید کرده است.

با این حال بشار اسد در مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» حضور نیروهای ایرانی در خاک کشورش را تکذیب کرد و آن را «دروغ» خواند.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به دعوت کشورش از نیروهای روسیه گفت: «اگر نیروهای ایرانی هم در سوریه حضور داشتند خجالت نمی‌کشیدیم که بگوییم».

بشار اسد همچنین ادعای اسرائیل را مبنی بر «حمله به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه» تکذیب کرد و گفت: در بین کشته‌شدگان «حتی یک ایرانی هم نبود».

از دو ماه پیش که اسرائیل ایران را به ارسال پهپاد جنگی به خاک آن کشور متهم کرد رویارویی مستقیم بین دو طرف آغاز شده است.

جدی‌ترین حمله در این مدت هدف قرار گرفتن یکی از مواضع ایران در سوریه، موسوم به «پایگاه تی ۴» بود که به کشته شدن دست‌کم ۷ عضو سپاه پاسداران منجر شد.

پس از آن چند حمله دیگر به مواضعی در خاک سوریه روی داد که اسرائیل آنها را «پایگاه‌های ایران» خواند.

شدیدترین حملات نوزدهم اردیبهشت روی داد که اسرائیل اعلام کرد به تلافی حملاتی که علیه بلندی‌های جولان صورت گرفت، «تقریباً تمامی مواضع ایران در خاک سوریه» را هدف قرار داده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در جریان آن حملات «دست‌کم ۲۷ تن کشته شدند که حداقل ۱۱ تن از آنها ایرانی بودند».

بشار اسد در مصاحبه اخیرش همچنین آمریکا را تهدید کرده است که هر چه سریع‌تر نیروهایش را از خاک سوریه خارج کند.

با استفاده از رویترز، سانا، راشا تودی و رادیو فردا؛ ج./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…