اخبار

حسن روحانی می‌گوید آمریکا از اعمال تحریم‌ها پشیمان خواهد شد

حسن روحانی می‌گوید آمریکا از اعمال تحریم‌ها پشیمان خواهد شد

رئیس‌جمهوری ایران همزمانی اعمال تحریم‌ها و درخواست مذاکره از سوی دونالد ترامپ را «بی‌معنا» دانست.
رئیس‌جمهوری ایران همزمانی اعمال تحریم‌ها و درخواست مذاکره از سوی دونالد ترامپ را «بی‌معنا» دانست.

ساعاتی پس از اعلام بازگشت دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رئیس‌جمهوری اسلامی در شبکه دو تلویزیون ایران حاضر شد و در واکنش به این تحریم‌ها گفت که آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد.

حسن روحانی دوشنبه شب ۱۵ مرداد ابراز عقیده کرد که «اگر متحدانه با هم کار کنیم، خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم» و افزود: «ما اگر بتوانیم با دنیا خوب کار و تلاش کنیم، آمریکایی‌ها می‌فهمند تحریم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد و زودتر باز می‌گردد».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، وی همزمانی اعمال تحریم‌ها و درخواست مذاکره از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را «بی‌معنا» دانست.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز هشتم مرداد برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد.

آقای روحانی تحریم‌ها علیه ایران را به چاقویی تشبیه کرد که به گفته او، آمریکا در بازوی ایران فرو کرده است.

او گام اول آمریکا برای مذاکره را رفع تحریم‌ها دانست و خطاب به آمریکا گفت: «اول باید چاقو را خارج کند».

دونالد ترامپ روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی حکم به بازگشت تحریم‌های ایران داد ولی بار دیگر از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی برای دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای استقبال کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که همچنان آماده دستیابی به یک توافق جامع با ایران است که در چارچوب آن، به طیف وسیعی از به گفته او «رفتارهای شریرانه رژیم از جمله برنامه موشکی بالستیک و حمایتش از تروریسم پاسخ دهد».

حسن روحانی در اظهاراتش دولت آمریکا را متهم کرد که «بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از پاریس تا تعهدات تجاری خارج شده است».

وی واشینگتن را به مذاکره برای پرداخت آنچه که «غرامت‌» خواند دعوت کرد و گفت: «اگر دولت آمریکا آماده است، درباره غرامت‌هایی مذاکره کنیم که باید از سال ۳۲ به ایران پرداخت کند. آمریکا بدهکار به ایران است، هم عذرخواهی بدهکار است و هم غرامت بدهکار است».

اشاره حسن روحانی به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت محمد مصدق است که آمریکا و بریتانیا متهم به سازماندهی آن هستند.

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه سخنانش از تاثیر منفی تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در ایران هم انتقاد کرد و گفت: «فشارش تنها علیه ایران نیست بلکه علیه همه شرکت‌های خارجی است که در حال کار با ایران هستند».

دور بعدی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است از روز ۱۳ آبان‌ امسال اجرایی شود.

نوسانات بازار ارز

بخش دیگری از سخنان حسن روحانی به تشریح بازار ارز ایران اختصاص داشت که در ماه‌های اخیر دچار تلاطم‌های شدیدی شده است. وی با اشاره به بسته ارزی جدید که قرار است از روز سه‌شنبه عملیاتی شود، گفت که تعهدات بانک مرکزی در دور جدید خیلی کمتر است.

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز دولتی که به بانک مرکزی اعلام خواهد شد تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار نخواهد گرفت.

آقای روحانی گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی دستکم تا فروردین سال آینده تغییر نخواهد کرد.

او مردم ایران را به سپرده‌گذاری ارزی تشویق کرد و گفت که سود حساب ارزی از این پس در عوض ریال بر مبنای ارز سپرده‌ شده محاسبه خواهد شد.

در حالی که سقوط چشمگیر ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی و افزایش بهای سکه و کالاهای دیگر در هفته‌های گذشته موجب شکل‌گیری موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شد، این نخستین بار است که حسن روحانی در مقام پاسخگویی و توضیح بر آمده است.

سخنان حسن روحانی بلافاصله با واکنش برخی از منتقدان مواجه شد، از جمله بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار، در پیامی توئیتری آقای روحانی را به دروغگویی متهم کرد.

وی نوشته است: «خوبی احمدی‌نژاد این بود که دروغ گفتن را بلد بود. رسمیت بخشیدن دروغ در جمهوری اسلامی یعنی این: روحانی: هر چه سیف می‌گفت نرخ ارز سه هزار تومان است مردم در بازار آن را ۲۷۰۰ تومان خریدوفروش می‌کردند».

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…