اخبار

خامنه‌ای: سازمان انرژی اتمی مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند

خامنه‌ای: سازمان انرژی اتمی مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند

رهبر ایران مدعی شده که کشورهای اروپایی «توقع دارند» هم تحریم‌ها باقی بماند و هم محدودیت‌های هسته‌ای.
رهبر ایران مدعی شده که کشورهای اروپایی «توقع دارند» هم تحریم‌ها باقی بماند و هم محدودیت‌های هسته‌ای.

رهبر جمهوری اسلامی از سازمان انرژی اتمی خواست که «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «فعلا در چارچوب برجام» فراهم کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز دوشنبه ۱۴ خرداد در بیست‌ونهمین سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی سخنرانی می‌کرد، همچنین از سازمان انرژی اتمی خواست که «برخی مقدمات دیگر» که رئیس‌جمهوری ایران پیش از آن دستور آن را داده بود، آغاز کند.

نیاز ایران به داشتن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم) یکی از خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی پیش از دستیابی به توافق اتمی وین بود.

با این حال با پذیرش شرایط این توافق، شمار مجاز سانتریفوژهای ایران حداقل تا ده سال بعد از اجرای توافق به جای ۱۲۰ هزار واحد، محدود به پنج هزار و ۶۰ واحد از نوع سانترفیوژهای قدیمی پی -۱ خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که کشورهای اروپایی «توقع دارند» هم تحریم‌ها باقی بماند و هم محدودیت‌های هسته‌ای.

وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد، ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهند کرد که هم در تحریم و هم در محدودیت و حبس هسته‌ای باشند».

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، یک عده‌ای در داخل می‌گویند این نشود، جنگ می‌شود، نه آقا! این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هفت شرط برای باقی ماندن ایران در برجام مطرح کرده بود.

«صدور قطعنامه علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل»، «مطرح نشدن برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران در مذاکرات»، «تضمین تجارت با ایران از سوی بانک‌های اروپایی»، «تضمین فروش کامل نفت ایران»، «جبران بدعهدی گذشته» و «مقابله با تحریم‌های آمریکا» شش شرط آیت‌الله خامنه‌ای برای ماندن ایران در برجام است.

وی درباره شرط هفتم خود نیز گفت، اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات مطرح شده تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه همچنین گفت که «دشمنان» با هدف «سیطره» بر ایران «سه فشار اقتصادی، روانی و عملی» را بر جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد که آنان با «فشار اقتصادی و تحریم می‌خواهند ملت ایران را به ستوه بیاورند تا نظام اسلامی ناچار بشود، تسلیم زورگویی‌های آنان بشود، نه ملت را شناختند و نه نظام را شناختند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به آن چه «فشار روانی دشمنان» نامید، برنامه موشکی جمهوری اسلامی را «مایه امنیت» ایران دانست و تهدید کرد که «اگر دشمن یک موشک بزند،۱۰ موشک می‌خورد».

وی از کسانی که به گفته او «در داخل با دشمن همراه می‌شوند» و برنامه موشکی جمهوری اسلامی را «بی‌فایده» می‌خوانند، انتقاد کرد.

توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک یکی از ۱۲ خواسته آمریکا از ایران است.

پیش از خروج آمریکا از برجام، واشینگتن و سه کشور اروپایی اعلام کردند که برنامه موشکی ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و «منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی» در منطقه است.

با این حال جمهوری اسلامی می‌گوید که موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

رهبر ایران روز دوشنبه همچنین «حمایت از نیروهای مقاومت» در برابر اسرائیل را «مایه آبرو» دانست و سردهندگان شعار «نه غره نه لبنان،جانم فدای ایران» در اعتراض‌های سال ۸۸ را «موجوداتی حقیر» خواند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا