اخبار

دادستان آلمان خواهان استرداد پوجدمون به اسپانیا شد

دادستان ایالت شلسویگ−هولشتاین آلمان از دادگاه عالی ایالتی درخواست کرد با صدور حکم استرداد کارلس پوجدمون، رئیس دولت پیشین کاتالونیا، به اسپانیا موافقت کند. پوجدمون ۲۵ مارس پس از ورود به خاک آلمان دستگیر شد.درخواست صدور حکم استراداد کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتولونیا، به اسپانیا از سوی دادستانی ایالت شلِسویگ−هولشتاین به دادگاه عالی این ایالت شمال آلمان داده شده است. حال این دادگاه عالی ایالتی است که درباره سرنوشت رئیس پیشین کاتولونیا تصمیم خواهد گرفت.

روز سه‌شنبه (۳ آوریل/ ۱۴ فروردین) دادستان کل ایالت شلسویگ−هولشتاین آلمان خبر درخواست حکم استرداد کارلس پوجدمون را اعلام کرد. او گفت پس از بررسی‌های همه‌جانبه پیرامون حکم دستگیری رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا از سوی مقامات قضایی مادرید، این مرجع قضائی به این نتیجه رسیده است که استرداد پوجدمون می‌تواند از نظر قانونی موجه باشد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا پس از برگزاری "رفراندوم استقلال" در اکتبر سال گذشته میلادی مجبور شد از کاتالونیا بگریزد. او به بلژیک رفت و با وجود احضاریه برای شرکت در دادگاه به اسپانیا باز نگشت. مقامات قضایی اسپانیا پرونده‌ای علیه پوجدمون و دیگر چهره‌های معروف جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا به جریان انداخته بودند.

بازداشت پس از عبور از مرز

پوجدمون حدود ده روز پیش (یکشنبه ۲۵ مارس) پس از ورودش به خاک آلمان از مرز دانمارک دستگیر شد. بازداشت او توسط پلیس آلمان بر مبنای حکم جلب اروپایی علیه این سیاستمدار جدایی‌طلب کاتالونیا صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: رئیس قبلی ایالت کاتالونیا در زندان آلمان خواهد ماند

بلافاصله پس انتشار خبر دستگیری کارلس پوجدمون در آلمان شمار زیادی از طرفداران او در کاتالونیا به خیابان آمدند و علیه بازداشت رهبر خود اعتراض کردند. در ادامه به دعوت "کمیته دفاع از جمهوری" که از استقلال کاتالونیا حمایت می‌کند هزاران نفر به مدت چند ساعت شاهراه‌های اصلی و چند اتوبان منطقه را مسدود کردند.

پوجدمون در اسپانیا به اتهام شورش، تحریک افکار عمومی و اتلاف اموال تحت پیگرد است. قانونگذاران اسپانیا برای جرم "شورش" مجازات تا ۳۰ سال زندان در نظر گرفته‌اند.

قوه قضاییه اسپانیا پوجدمون را از جمله به فراخوان به شورش متهم می‌کند، که بنا به قوانین اسپانیا حکم حبس طولانی را در پی خواهد داشت. طبق نظر دادستان ایالت شلسویگ−هولشتاین "اتهام انجام رفراندومی غیرقانونی که شورش‌های خشونت‌آمیز را در پی داشته باشد معادل قابل مقایسه‌ای در ماده قانونی ۸۱ و ۸۲ قانون مجازات آلمان دارد." به گفته او در این مورد "کاربرد کلمات یکسان در قوانین آلمان و اسپانیا الزامی نیست."

تصمیم نهائی با دادگاه عالی

استدلال دادستانی آلمان بر اساس حکم بازداشت اروپایی پوجدمون است. بر مبنای این حکم کشورهای اروپایی موظفند برای تحویل فرد مظنون بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تسهیلاتی ایجاد کنند.

یواخیم پوهل، یکی از کارشناسان حقوقی آلمان در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون آلمان استدلال کرده بود که اتهام "شورش" در قوانین اسپانیا وجود دارد ولی چنین جرمی در قوانین آلمان وجود ندارد. به اعتقاد او: «خیانت ملی در کتاب قانون آلمان ذکر شده است. این به جرمی گفته می‌شود که فردی با توسل به خشونت می‌کوشد، حکومت را سرنگون کند. پوجدمون اما به خشونت متوسل نشده است.»

بیشتر بخوانید: پوجدمون، رئیس پیشین کاتالونیا، در آلمان بازداشت شد

از نظر این کارشناس «اتلاف اموال عمومی اما مسئله‌ای است که در آلمان نیز وجود دارد و این کشور نیز طبق این اصل ممکن است پوجدمون را به اسپانیا تحویل دهد.»

پوجدمون می‌تواند به حکم دادگاه عالی ایالت شلسویگ−هولشتاین آلمان اعتراض کند.

وکیل پوجدمون در مصاحبه با رادیوی محلی کاتالونیا گفت: «این تصمیم غیر منتظره‌ای نبود. دادستان آلمان وظیفه دفاع از قوانین اسپانیا را برعهده گرفته است.» او گفت که اکنون باید منتظر تصمیم دادگاه عالی آلمان بود.

دادگاه عالی ایالت شلسویگ−هولشتاین تا ۶۰ روز برای تصمیم‌گیری در باره استرداد پوجدمون فرصت خواهد داشت اما انتظار می‌رود که نظر دادگاه تا پایان هفته آینده اعلام شود.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا