اخبار

دومین حضور حسن روحانی در سازمان ملل؛ ایران چه فرصت‌هایی دارد؟

دومین حضور حسن روحانی در سازمان ملل؛ ایران چه فرصت‌هایی دارد؟

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد. او بر اساس برنامه، دومین سخنران نشست صبحگاهی روز پنجشنبه (سوم ماه – ۲۵ سپتامبر) خواهد بود.

حضور سال گذشته آقای روحانی در نیویورک با استقبال رسانه‌های بین‌المللی روبه‌رو شد و دولت ایران آن را یک پیروزی دیپلماتیک برای خود خواند. تمایل ایران برای حل و فصل پرونده هسته‌ای، از مهم‌ترین سرفصل‌های سخنرانی سال گذشته آقای روحانی بود. در این دوره، پیش‌بینی می‌شود اقدام‌های اخیر شبه نظامیان گروه "دولت اسلامی" در عراق و سوریه، یکی از موارد اصلی سخنرانی سران کشورهای جهان باشد.

انتظار دارید حسن روحانی در دومین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، به چه مواردی در زمینه مسائل بین‌المللی و همچنین مسائل داخلی ایران اشاره کند؟

اهمیت این سفر و سخنرانی را در روابط خارجی ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حاشیه حضور آقای روحانی در نیویورک، نشست‌هایی هم برگزار می‌شود؛ از جمله برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی در ایران، بالاترین مقام‌های اجرایی ایران و بریتانیا دیدار خواهند کرد. همچنین دیدار با رئیس جمهوری فرانسه نیز در دستورکار آقای روحانی قرار دارد.

آقای روحانی سال گذشته در پایان سفرش به نیویورک، گفت‌و‌گویی تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشت که در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود.

شما انتظار دارید که سفر آقای روحانی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین دیدارهای جانبی با سران کشورهای جهان، چه دستاوردهایی برای ایران به همراه داشته باشد؟

همچنین هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ هم قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود. رئیس جمهوری ایران پیش از ترک تهران گفته بود که ایران به فکر تولید سلاح کشتار جمعی نیست و "در برابر فشار غرب و قدرت‌ها سر فرود" نخواهد آورد.

خبرگزاری آلمان نیز از احتمال شرکت حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای این کشور با شش قدرت جهانی در نیویورک خبر داده است.

شما چه نتیجه‌ای را برای این دور از مذاکرات جامع هسته‌ای در نیویورک پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر مایلید در برنامه نوبت شما شرکت کنید می‌توانید اطلاعات تماس خود را از طریق فرم سمت چپ صفحه برای بی‌بی‌سی فارسی بفرستید تا با شما تماس گرفته شود.

تماس با نوبت شما:

شماره‌های تلفن‌: ۰۰۴۴۲۰۷۷۶۵۰۰۷۷ و ۰۰۴۴۲۰۷۷۶۵۰۰۷۸

پیامک: ۰۰۴۴۷۸۹۴۶۲۱۱۱۹

ایمیل: shoma@bbc.co.uk

فیسبوک: facebook.com/bbcshoma

توییتر: bbcshoma@

همچنین می توانید دیدگاه‌های خود را در این باره در فرم نظرخواهی زیر بنویسید تا در برنامه نوبت شما مطرح شود.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<