اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: بسته اروپا کلی‌‌گویی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: بسته اروپا کلی‌‌گویی است

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، بسته پیشنهادی اروپا در مورد برجام را «کلی‌گویی» دانست و گفت این کمیسیون گزارشی از این بسته ارائه خواهد داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز یکشنبه، ۱۷ تیر، در گفت‌وگو با ایسنا درباره بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین صادر شد، گفت: «با توجه به این که هنوز جزئیاتی از بسته پیشنهادی ذکر نشده است بر اساس بیانیه کمیسیون مشترک برجام می توان گفت… بسته شامل یک سری توصیه‌هاست که آن هم دو ضعف اساسی دارد؛ یعنی زمان بندی، کمیت، مصداقی بودن و تضمین‌های لازم ندارد.»

وزیران خارجه چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه روز جمعه پس از نشست با وزیر خارجه ایران در وین بیانیه‌ای در ده بند برای حمایت از برجام و محورهای همکاری‌های این کشورها با ایران صادر کردند.

با این حال یک شب پیش از این نشست، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مایوس‌کننده» خواند و گفت این بسته «تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا» است.

این نکته‌ای است که رئیس جمهور ایران در اظهار نظری تازه که روز شنبه منتشر شد مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: «کشورهای اروپایی، اراده سیاسی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی بر اساس توافق هسته‌ای برجام دارند؛ ولی تحقق این امر، نیاز به برداشتن گام‌های عملی و اتخاذ تصمیمات اجرایی مشخص دارد.»

آن طور که پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران نقل کرده، صدراعظم آلمان در پاسخ به حسن روحانی گفته بود که در زمینه جزئیات، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با متهم کردن کشورهای اروپایی به وقت‌کشی در طول سال‌های گذشته گفت: «این بیانیه پر از کل‌گویی و تعهدخواهی است. ما منتظر جزئیات بسته‌ پیشنهادی هستیم.»

این نماینده اظهار داشت وزارت خارجه ۲۶ تیرماه گزارش دوره‌ای خود از برجام را تقدیم کمیسیون امنیت ملی می‌کند و این کمیسیون هم بر اساس آن گزارش خود درباره برجام را ارائه می‌دهد.

تبعات خروج آمریکا از برجام و بسته پیشنهادی اروپا به گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از محورهای عمده گزارش کمیسیون امنیت ملی خواهد بود.

نماینده سابق ایران در ژنو: اروپایی‌ها پس از تهدید روحانی بسته را عوض کردند

در همین حال علی‌ خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل، در مصاحبه با سایت انتخاب می‌گوید اروپایی‌ها در آخرین لحظه بسته پیشنهادی خود را به خاطر تهدید حسن روحانی برای بستن تنگه هرمز عوض کردند.

علی خرم گفت: «همین داستان تهدیدی که آقای روحانی سهوا یا عمدا مطرح کردند، نگرانی‌های اروپا را تا حدی افزایش داد؛ تا جایی که وزیر خارجه فرانسه گفت ابدا هیچ گاه نباید سلاح هسته‌ای به دست ایران بیفتد که مثلا تهدید کند تنگه هرمز را می‌بندم.»

این دیپلمات سابق افزود: «آن متنی که اروپایی‌ها به صورت غیررسمی داده بودند، موارد بسیار مثبتی به نفع ایران داشت. اما در آخرین لحظات آن را عوض کردند. این گونه که می‌گویند هم چین در این موضوع موثر بوده، هم روسیه، هم اتحادیه اروپا.»

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی در این باره اظهار نظر نکرده و رادیوفردا هم به طور مستقل قادر به تایید شنیده های آقای خرم نیست.

حسن روحانی در سفر هفته گذشته خود به سوئیس گفته بود که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند از خلیج فارس نفتش را صادر کند. این اظهارات با حمایت فرماندهان سپاه روبرو شد.

منابع: خبرگزاری های ایسنا، ایرنا و انتخاب و پایگاه خبری ریاست جمهوری/ ح. ر./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…