اخبار

روحانی: در صورت تامین حقوق ایران، آماده توافق هسته‌ای هستیم

روحانی: در صورت تامین حقوق ایران، آماده توافق هسته‌ای هستیم

حق نشر عکس ISNA
Image caption روحانی از بان خواسته است "به وظایف خود" برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی عمل کند

رئیس جمهوری ایران از آمادگی کشورش برای توافق هسته‌ای سخن گفته و در دیدار با رهبران چند کشور دیگر، دیدگاه خود در مورد پرونده هسته‌ای ایران، روابط دوجانبه و مسایل بین‌المللی را تشریح کرده است.

به گزارش رسانه‌های خبری ایران، حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، در ملاقات با دبیرکل سازمان در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته دولت ایران به مقررات بین‌‌المللی و معاهدات آژانس انرژی اتمی احترام می‌گذارد و افزوده است: "در صورتی که حقوق ملت ایران خدشه دار نشود، آماده توافق هستیم."

آقای روحانی در این دیدار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را موثر ندانسته و گفته است: "گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم اما این خطای بزرگی است زیرا ایران با اراده جدی و به خاطر تامین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد."

حسن روحانی گفت امیدوار است دبیرکل سازمان ملل "به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد – برد می شود عمل کند."

رئیس جمهوری ایران در این دیدار، اوضاع کنونی عراق و سوریه را نیز مطرح کرد و ظهور داعش را حاصل اعتراضات سیاسی علیه حکومت بشار اسد در سوریه دانست. وی گفت: "مشکلات امروز عراق و سوریه از مسایلی که سه سال پیش در سوریه آغاز شد نشات می‌گیرد و اگر در همان مرحله، سرچشمه فعالیت این گروه جنایتکار خشک می‌شد، امروز شاهد این فجایع نبودیم." وی گفت که "متاسفانه در آن زمان برخی کشورها، تصور می‌کردند با حمایت از این گروه‌ها می‌توانند دولتی را که نمی‌پسندند سرنگون کنند."

حق نشر عکس president.ir
Image caption اولاند امیدوار است پس از حل و فصل مساله هسته‌ای روابط فرانسه و ایران گسترش یابد

از زمان آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه و آغاز درگیری بین ارتش و مخالفان مسلح، دولت آن کشور و مقامات جمهوری اسلامی تمامی معترضان و مخالفان حکومت سوریه را "تروریست" توصیف کرده‌اند. گفته می‌شود ادامه جنگ بین ارتش سوریه و مخالفان مسلحی که از حمایت سیاسی غرب برخوردار بودند، زمینه مساعدی را برای نفوذ و قدرت گرفتن داعش فراهم کرد.

ملاقات با اولاند و اردوغان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی روز گذشته با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز در مقر سازمان ملل در نیویورک ملاقات کرد. فرانسه به عنوان عضوی از گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارد.

آقای روحانی در این دیدار در مورد مذاکرات جاری هسته‌ای با گروه ۱+۵ گفت: "با آغاز این مذاکرات و روشن شدن اراده جدی ایران، فضایی که علیه ملت ایران در غرب ساخته شده بود، فرو ریخت و فضای واقعی و اعتمادآور ایجاد شد." وی افزود: "مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم با درنظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران، مساله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل شود و نتیجه برد – برد برای طرفین حاصل آید."

حق نشر عکس president.ir
Image caption روحانی گفته ایران و ترکیه باید "اختلافات جزئی" را از طریق گفتگو رفع کنند

رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که مذاکرات جاری باید هرچه سریع‌تر به توافق نهایی برسد و افزود "این توافق می‌تواند روابط فی مابین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند." وی ابراز امیدواری کرد که پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، دو کشور در سایر زمینه‌ها "با یکدیگر همکاری قابل توجهی داشته باشند."

رئیس جمهوری ایران همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز ملاقات کرد و بر گسترش روابط دو جانبه و "تلاش برای حل برخی مشکلات" تاکید نهاد. جمهوری اسلامی و دولت اسلامگرای ترکیه به رهبری آقای اردوغان تا پیش از اعتراضات بحران سیاسی سوریه بسیار گرم بود اما از آن زمان به بعد، به دلیل حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و حمایت ترکیه از مخالفان، به سردی گراییده است.

اکثر جمعیت سوریه را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند اما حکومت و مراکز اصلی قدرت سیاسی و نظامی در دست پیروان آئین علوی است.

آقای روحانی گفت که ایران و ترکیه در مسایل اصلی نقطه نظرات مشترک دارند و افزود: "دو کشور باید در زمینه موارد جزیی که اختلاف نظر وجود دارد، به گفتگو و همفکری ادامه دهند." دو طرف خواستار افزایش حجم مبادلات دو جانبه به ۳۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی همچنین با رئیس جمهوری اتریش، رئیس جمهوری ونزوئلا و نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرد.

قرار است روز چهارشنبه، رئیس جمهوری ایران با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز در مقر سازمان ملل متحد ملاقات و گفتگو کند. این نخستین دیدار بین رهبران دو کشور از زمان انقلاب اسلامی در ایران است.

حق نشر عکس president.ir
Image caption روحانی و شینزوا آبه، نخست وزیر ژاپن
حق نشر عکس president.ir
Image caption روحانی و هانس فیشر، رئیس جمهوری اتریش
حق نشر عکس president.ir
Image caption روحانی و نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<