اخبار

زلزله زدگان سرپل ذهاب هنوز در چادر هستند

34 دقیقه

با ماشین که از دشت «ذهاب» می گذری، همه جا هنوز هم خرابه و آوار می بینی و آجرهایی که روی هم تلنبار شده اند و یک مشت زندگی زیرشان جا مانده است؛ گیرم عروسکی کهنه یا دفترچه مشقی پاره پاره. هنوز هم با وجود این که چند ماهی از وقوع زلزله می گذرد، خانه های آوار شده سامان نگرفته اند، ساخت و سازها به کندی پیش می روند و آن چه هم که ساخته شده، چون غیراصولی بنا گذاشته شده، در زلزله های خفیف هفته های اخیر به تلی از خاک مبدل شده اند.

«بنیاد مسکن»، «سپاه پاسداران» و «خیرین» سه گروهی هستند که در حال بازسازی خانه های ویران شده­اند. مردم اما به خیرین و سازه های آن ها بیش از دو گروه نخست اعتماد می کنند. آن ها می گویند ساختمان های بنا شده توسط خیرین با رعایت نکات ایمنی و مقاوم سازی بیش تری ساخته می شوند. گرچه  توانایی مردمی و همت خیرین پاسخ‏گوی نیازهای همه زلزله زدگان نیست.

«مهدی ساعت ساز»، از اهالی منطقه «میرومیرو» سر پل ذهاب علت کندی جریان ساخت و ساز را در این منطقه، تعلل بنیاد مسکن و اجبار این بنیاد برای بازسازی منازل مردم با پیمان‎کار انحصاری می داند:«قرار است بنیاد مسکن به آن هایی که خانه هایشان تخریب شده است، 45 میلیون تومان وام بدهد. اما بانک مسکن سهمیه کافی ندارد. تازه وقتی وام را می گیری خودش قصه دارد؛ یعنی نمی توانی با این پول خودت معمار و بنا بیاوری یا نقشه مورد علاقه ات را استفاده کنی یا بالای سر کار بایستی. فقط باید با پیمان‏کار خود بنیاد مسکن قرارداد ببندی. خودشان نقشه می دهند؛ چه خوشت بیاید، چه نیاید. سازه ها و ساخت و ساز را هم پیمان‏کار خودشان بر عهده می گیرد که معمولا افرادی غیرحرفه ای و غیرمتخصص هستند. البته اگر از سد سفته و ضامن عبور کنی، تازه چیزی ویرانه تر از مسکن “مهر” به عنوان سر پناه برایت بنا می کنند که اگر به آن دست بزنی یا آن را هل بدهی، کل سازه فرو می ریزد. سعی کردند انعکاس خبری نداشته باشد اما مردم محلی دیدند که بیش تر سازه ها در زلزله مختصر دوازدهم بهمن ماه از نو فرو ریخت.»

مهدی یک ویدیو برای «ایران وایر» می فرستد از همین سازه های ویران شده که با زلزله 3/5 دهم ریشتری روز دوازدهم فروردین فرو ریخته است.  

می گوید:«ترجیح می دهم زن و بچه ام گرما وسرما بکشند تا زیر آوار بمیرند. وقتی یک سازه نو با زلزله سه ثانیه ای که فقط 5 ریشتر قدرت داشته، فرو می ریزد، چه طور نیمه شب با زلزله هفت ریشتری مردم را ایمن نگه می دارد؟»

این روزها نگرانی مردم منطقه سر پل ذهاب از رطوبت و باران و سرمازدگی، به نگرانی از گرمای کشنده و هجوم حیوانات موذی تبدیل شده است.

مهدی می گوید گرمای این منطقه در تابستان تا 55 درجه هم می رسد: «سر پل ذهاب منطقه گرمسیری است. هنوز تابستان نرسیده، حیوانات موذی حمله ور شده اند. داخل کانکس ها از گرما نمی شود دوام آورد. وسط کوچه ما یک مدرسه قدیمی متروکه قرار دارد که پیش از زلزله، محل تجمع مسافرکش ها بود. حالا ما آن جا چادرمان را بنا کرده ایم. پیش از عید دو مامور آمدند و گفتند باید تخلیه کنید. گفتیم کجا برویم؟ این جا لااقل می توانیم از سرویش بهداشتی مخروبه استفاده کنیم. گفتند به خاطر میهمان های نوروزی باید منطقه را ترک کنید. شنیدم به مردم قصرشیرین هم فشار آورده بودند که چادرهای شما چهره شهر را به هم ریخته است و باید بروید جای دیگر که در معرض دید نباشید.»

«عبدالله» ساکن محله «پاونار» است. او می گوید زندگی در این منطقه هنوز هم به روال عادی برنگشته است: «نخاله های ساختمانی و زباله ها ما را عاصی کرده اند. بچه ها به بیماری های گوارشی مبتلا هستند و سرفه می کنند. گرد و خاک آلوده مناطق شیمیایی آن سوی مرزها مدام روی سر و صورت و زندگی ما آوار می شود. این ها یک طرف، این که کانکس ها و چادرها وسایل خنک کننده ندارند، بلای جان مردم شده است. همین دیروز چند چادر آن طرف تر، یک مار یک متر و نیمی را زیر موکت های یک چادر مسکونی درآوردند. فقط حیوانات نیستند، با افزایش گرما، آتش سوزی هم زیاد شده است. یک هفته قبل از عید بود که یکی از چادرهای محله 54 هکتاری سر پل ذهاب آتش گرفت. چون همه چادرها را با پلاستیک پوشانده اند، خود به خود قابلیت شعله ور شدن دارند. سه بچه زیر هشت سال داخل آن چادر بودند که خوش بختانه به همت مردم بیرون آورده شدند. شنیدم کمپ بیمارستان شهدای سر پل ذهاب هم آتش گرفته بود اما خسارت جانی نداشت.»

عبدالله می گوید همه این ها باعث یک وضعیت عصبی برای مردم ساکن چادرها شده است: «مدام درگیری است. مردم افسرده و ناامیدند و سر کوچک ترین چیزی با هم نزاع می کنند. افسردگی بی‏داد می کند. درصد خودکشی و خشونت بالا است. کتک زدن بچه ها از طرف والدین ناامید و خسته امری عادی است. فضای چادرها قابل تحمل نیست چون برای نفوذ باران های شبانگاهی، پلاستیک کشی شده اند و هوا در آن ها جریان ندارد. فضای داخلی چادرها کانون هوای گرم و نخاله های ساختمانی، محل تولید انبوه پشه های خاکی شده اند و همین پشه ها عامل شیوع بیماری لیشمانیوز در منطقه هستند.»

 از عبدالله می پرسیم چرا ساخت و سازها سرعت نمی گیرند و در بسیاری مناطق حتی شروع نشده اند؟ می گوید:«دو دلیل دارد؛ اول این که وامی به مستاجرها نمی دهند. وقتی زلزله شد، من مستاجر بودم. خرابی خانه ها را درجه بندی کردند به خانه های تخریبی و خانه های تعمیری که به درجه یک، دو و سه تقسیم شده اند. وام ها فقط به تخریبی ها و خراب شده های درجه یک تعلق می گیرند. تخریبی ها که کاملا باید کوبیده شده واز نو بازسازی شوند. وام آن ها هم فقط به مالک  داده می شود. آن هم نه به خود مالک بلکه به شرکت پیمان‏کار طرف قرارداد بنیاد مسکن. خانه ما تخریبی درجه دو محسوب می شد و چیزی به ما تعلق نگرفت. گفتند کم تر آسیب دیده اید. این در حالی است که مثلا برای منی که از قشر ضعیف و کم درآمد هستم، فقط تعمیر یخچالم سه میلیون تومان هزینه داشت.»

او اظهار امیدواری می کند خیرینی که در منطقه حضور دارند، به جای کمک به دارندگان خانه های تخریبی یا تعمیری از نوع درجه اول که در لیست دولتی ها هستند، تخریب شدگان درجه دو را مد نظر قرار می دادند که از کمک های دولتی محروم هستند.»

با بانک مسکن خیابان «شهید رجایی» سر پل ذهاب تماس می گیریم. یکی از کارمندان بانک که خودش را هم معرفی نمی کند، پیش از آن که تلفن را قطع کند، می گوید: «مردم وام می گیرند اما در مواردی غیر از ساخت و ساز هزینه می کنند. طبیعی است که بنیاد مسکن نگران این موضوع باشد که پولی که برای ساخت و ساز می پردازد، واقعا در مسیرساخت و ساز مسکن هزینه شود.»

اما «نورالله» که یکی از مالکان خانه های تخریب شده مسکن مهر است، می گوید بحث هزینه کردن این وام در جای دیگر نیست بلکه بانک مسکن شعبه «اسلام آباد» به او چیز دیگری گفته است: «همین دیروز کارمند بانک به من گفت چون قسط وام مسکن قبلی را پرداخت نکرده اید، بیمه هم ندارید. وقتی پافشاری کردم، مرا از بانک بیرون انداختند. گفتند اول قسط های عقب مانده را بدهید، بعد ادعای وام و حق بیمه کنید. نمی گویند از کجا بیاوریم اقساط را بدهیم. می گویند برای وام بروید ضامن و سفته بیاورید. وسط این ماجرا، کسی که همه زندگی خود را باخته، چه طور اعتماد می کند ضامن همسایه ای که از خودش بدبخت تر شده است، بشود؟»

این بار ویدیویی می بینیم از دختر 23 ساله ای به نام «مریم ملکی» که پیش از زلزله معلولیت داشته اما شرایطش حاد نبوده است ولی با وقوع زلزله و فرو ریختن دیوار روی او، با معلولیت شدید و فلج کامل اعضای بدن مواجه شده است.خانواده مریم در چادر زندگی می کنند و او را بیرون چادر، روی یک پتوی نیم‏دار خوابانده اند. مادرش تلاش کرده است سایه بانی از پتو برایش درست کند اما باد بی انصاف نمی گذارد و پتو مدام می افتد و مریم را گرمای خورشید در برمی گیرد. او با کپسول اکسیژن زنده مانده و خیره شده است به دور دست. مادرش می گوید تنها خواسته اش، یک کانکس است تا بتواند در آن به مریم که فقط پلکش تکان می خورد، رسیدگی کند.

نورالله از رفتار متکبرانه و از موضع بالای مسوولان محلی می گوید:«رفتار از موضع ولی نعمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهرداری ها واقعا دل مردم را به درد آورده است. یک صدم آن چه را که وظیفه قطعی و مسلم دولت است، مثل صدقه می اندازند جلوی مصیبت دیدگان. مردم هم از شدت فشار، به همان اندک صدقه قانع هستند. نوعی رابطه ولی نعمت و بنده در منطقه بین مردم و دولت حاکم شده که دیدنش دردناک است. شورای شهری ها با نمایندگان مجلس دست‏شان توی یک کاسه است. نماینده مجلس از جیب همین ملت ماهی 27 میلیون تومان حقوق می گیرد تا با دادن یک صدقه مثلا 200 هزار تومانی که به اندازه نمردن هر شهروند است، به او اظهار لطف کنند.»

مطالب مرتبط:

صادق زیباکلام: کمک‌های مردمی را در روستاهای زلزله زده خرج می‌کنم

روحانی در میان زلزله زدگان سرپل‌ذهاب:30 هزار مسکن جدید نیاز داریم

یک زلزله زده اهل کرمانشاه: من فقط یک چادر می‌خواهم…


Source: ایران وایر

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…