اخبار

مواضع نیروهای دولت اسلامی در استان حلب در سوریه بمباران شد

مواضع نیروهای دولت اسلامی در استان حلب در سوریه بمباران شد

اهالی محلی در نزدیک محل بمباران حق نشر عکس Reuters
Image caption مراکز تجمع نیروهای داعش در عراق و سوریه بمباران شده است

نیروهای دولت اسلامی در شمال سوریه به شدت بمباران شده‌اند.

روز چهارشنبه، ۲ مهر (۲۴ سپتامبر)، بمب‌افکن‌های متعلق به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با حمله به مواضع نیروهای گروه دولت اسلامی – داعش – در غرب شهر کوبانی، این مواضع را به شدت بمباران کردند. مشخص نیست که این هواپیماها متعلق به کدام کشور عضو ائتلاف بوده‌اند.

شهر کوبانی در شمال استان حلب در سوریه واقع شده و ساکنان آن را کردها، اعراب و ترکمان‌ها تشکیل می‌دهند. در روزهای اخیر این شهر در معرض حمله نیروهای دولت اسلامی قرار داشته و این منطقه شاهد درگیری بین آنان و نیروهای کرد بوده است.

این درگیری و احتمال اشغال شهر کوبانی توسط نفرات دولت اسلامی باعث شده است چند ده هزار تن از ساکنان منطقه از محل سکونت خود بگریزند و هزاران تن از آنان وارد ترکیه شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با آغاز حملات هوایی ائتلاف علیه نیروهای دولت اسلامی، شماری از این آوارگان نسبت به امنیت خود اطمینان لازم یافته و در صدد بازگشت به محل سکونت خود هستند.

سخنگوی ارتش عراق گفته است هواپیماهای ائتلاف هدف‌هایی را در دو سوی مرز این کشور و سوریه بمباران کرده‌اند که در نتیجه آن، تعداد زیادی از نفرات دولت اسلامی کشته شده‌اند و چند انبار مهمات آنان منهدم شده است.

حق نشر عکس Reuters
Image caption پیشروی نیروهای دولت اسلامی به سوی کوبانی هزاران نفر را آواره کرده است

روز چهارشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت که احتمال دارد این کشور تصمیم بگیرد از ائتلاف علیه دولت اسلامی "حمایت نظامی" به عمل آورد.

در عین حال، به نقل از مقامات ترکیه گزارش شده است که هواپیماهای ائتلاف در حملات اخیر علیه مواضع دولت اسلامی در سوریه، از پایگاه‌ها و حریم هوایی این کشور استفاده نکرده‌اند.

همزمان، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی در اقلیم کردستان عراق گفته است که هواپیماهای ائتلاف مناطق تحت اشغال نفرات دولت اسلامی در داخل خاک عراق را هم بمباران کرده و شماری از آنان را کشته‌اند.

در حملات هوایی اخیر علیه نفرات دولت اسلامی در سوریه، هواپیماهای نظامی آمریکا و تعدادی از کشورهای عرب منطقه شرکت داشته‌اند. ایالات متحده گفته است که در حال حاضر، بیش از پنجاه کشور جهان آمادگی خود را برای حمایت از مبارزه علیه گروه دولت اسلامی اعلام داشته‌اند. علاوه بر چند کشور منطقه، فرانسه نیز تا کنون به طور مستقیم در عملیات هوایی در داخل خاک عراق شرکت کرده اما هنوز آمادگی خود را برای مورد مشارکت در حمله به مواضع دولت اسلامی در سوریه اعلام نداشته است.

حق نشر عکس EPA
Image caption هواپیماهای ترابری ارتش هلند در عملیات پشتیبانی از ائتلاف شرکت داشته‌اند

روز چهارشنبه، رسانه‌های هلند گزارش کردند که کابینه این کشور طرح اعزام تعدادی هواپیمای نظامی از نوع اف ۱۶ برای شرکت در عملیات علیه دولت اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و احتمال دارد این طرح را تصویب کند.

هفته گذشته نخست وزیر هلند گفت که شرکت ارتش این کشور در حمله هوایی به نیروهای دولت اسلامی در عراق و سوریه بدون مصوبه شورای امنیت سازمان ملل ممکن است "با اشکالات حقوقی" مواجه باشد. همکاری هلند با ائتلاف بین‌المللی تا کنون منحصر به قرار دادن چند فروند هواپیمای ترابری جهت حمل مهمات بوده است.

علاوه بر فرانسه، دولت بریتانیا نیز به طور کامل از اقدام نظامی علیه اسلامگرایان تندرو حمایت کرده و احتمال دارد پارلمان این کشور طی چند روز آینده موضوع مشارکت نیروی هوایی این کشور در عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد هر چند تصمیم به انجام عملیات هوایی به احتمال زیاد شامل مواضع داعش در سوریه نخواهد شد.

عملیات هوایی علیه نیروهای دولت اسلامی در عراق به دعوت و با مواققت دولت مرکزی این کشور و دولت اقلیم خودگردان کردستان عراق انجام می‌شود اما در مورد سوریه، چنین موافقتی به دست نیامده و رسما اعلام نشده است. مقامات روسیه و ایران، که متحدان اصلی حکومت بشار اسد هستند، گفته‌اند که بدون موافقت دولت سوریه یا کسب مجوز شورای امنیت، انجام عملیات نظامی در خاک این کشور با موازین حقوق بین‌الملل منافات دارد.

مقامات آمریکایی تاکنون هرگونه همکاری با دولت بشار اسد را رد کرده‌اند هر چند پیش از حملات هوایی اخیر، انجام این عملیات را به آگاهی دولت سوریه رساندند.

حق نشر عکس BBC World Service
حق نشر عکس BBC World Service
حق نشر عکس BBC World Service

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<