اخبار

مولوی عبدالحمید: از سفر به قطر برای دیدار خویشاوندانم منع شدم

مولوی عبدالحمید: از سفر به قطر برای دیدار خویشاوندانم منع شدم

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه همچنان از سفر به خارج محروم است، از محدودیت سفر به دیگر استانها در ایران خبر داد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی روز شنبه ۳۰ تیر در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفت که امسال قصد سفر به قطر برای دیدار با برخی از خویشاوندان خود را داشت اما با مخالفت‌هایی روبرو شد.

او گفت: «احساس کردم که رابطه قطر و ایران خیلی نزدیک است و آنجا هم خویشاوند مقیم داریم که خیلی درخواست می‌کنند که بیایید ملاقات ما. من نیت کردم بروم. فکر نمی‌کردم که از سفر من جلوگیری می‌کنند. ویزا و بلیت هم گرفتیم. به تهران که آمدم فهمیدم که راضی نیستند. جاهای دیگر هم همین‌طور است.»

مولوی عبدالحمید که یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های اهل سنت در ایران محسوب می‌شود، پیشتر نیز از سفر به خارج از کشور، از جمله سفر به عربستان سعودی برای شرکت در یک اجلاس مذهبی، منع شده بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد، از مخالفت مقام‌های امنیتی و استانی با سفر او در داخل کشور نیز سخن گفت و به مخالفت با سفر او به منطقه ای در غرب استان سیستان و بلوچستان، همجوار با مرز کرمان خبر داد. او گفت که استاندار کرمان با این سفر مخالفت کرد.

مولوی عبدالحمید، اردیبهشت امسال نیز از نهادهای امنیتی خواستار لغو ممنوعیت سفر روحانیون اهل سنت به مناطق سنی نشین شد. او که در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان سخن می گفت این ممنوعیت را مغایر با قانون اساسی کشور دانست و گفت که هیچ ارگانی حق ندارد مانع از سفر یک فرد از یک استان به استان دیگر شود.

پیشتر برخی از روحانیون اهل سنت ایران از محدودیت‌های ایجاد شده از سوی وزارت اطلاعات برای آنها برای سفر به مناطق مختلف کشور خبر داده بودند.

دولت ایالات متحده آمریکا بارها از محدودیت و تبعیض علیه اقلیت های مذهبی در ایران انتقاد کرده است. در آخرین گزارش سالانه آزادی مذاهب، که وزارت خارجه آمریکا خرداد امسال منتشر کرد، آمده است که ضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی ایران، هم برای ادیان رسمی و هم برای ادیانی که جمهوری اسلامی آنها را به رسمیت نمی شناسد، بدتر شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که سنی‌های ایران در مناطق توسعه نیافته حضور دارند و در استخدام آنها در پست دولتی تبعیض صورت می‌گیرد. بسیاری از فعالان سنی از رفتارهای بسیار خشن حکومت به خاطر اقدامات مذهبی خبر داده اند. درخواست سنی‌ها برای احداث مسجد رسمی در تهران رد شده و آنها به نماز خواندن در سالن های کوچکتر تحت عنوان «نمازخانه» محدود شده اند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/07/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-116.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…