اخبار

نماینده ایران: نمی‌پذیریم که هم تحریم شویم و هم تعهدات‌مان را اجرا کنیم

نماینده ایران: نمی‌پذیریم که هم تحریم شویم و هم تعهدات‌مان را اجرا کنیم

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد شدید از آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام، هشدار داد که جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد به اجرای تعهداتش مطابق برجام ادامه دهد درحالی که تحریم شده باشد.

رضا نجفی که روز چهارشنبه ۱۶ خرداد در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت، اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای را «غیرقانونی» و «تخلف آشکار از قطعنامه شورای امنیت» خواند و گفت «برجام صرفا به منعقدکنندگان آن تعلق ندارد که یک طرف بتواند از روی هوس آن را به هم بزند» بلکه «یک توافق چندجانبه بر اساس عمل متقابل است».

وی سپس تاکید کرد که «اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، بنیان اساسی برجام و عنصری حیاتی برای پایداری آن به شمار می‌رود» و «این حق غیرقابل انکار ایران است» که نسبت به خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد همه تحریم‌ها، «اقدامات مناسبی» به عمل آورد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان که از طرف‌های دیگر برجام هستند با دفاع از توافق هسته‌ای خواستار ادامه آن شده‌اند. اما چالش اصلی اینجاست که شرکت‌های بزرگ اروپایی به بازار آمریکا وابسته هستند و واشینگتن به آنها هشدار داده که در صورت ادامه روابط اقتصادی خود با تهران مشمول تحریم خواهند شد.

مقامات ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که حمایت سیاسی اتحادیه اروپا از این توافق «کافی نیست» و این اتحادیه باید «گام‌های عملی بیشتری بردارد».

نماینده دائم ایران در آژانس نیز در سخنان روز چهارشنبه خود عنوان کرد که «چنانچه برجام بخواهد به حیات خود ادامه دهد، مابقی اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی بایستی کاملا اطمینان دهند که منافع ایران بدون هیچ قید و شرطی از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌شود».

رضا نجفی سپس گفت: «همان‌گونه که مقامات عالی ما بیان کردند ملت ایران نمی‌پذیرد که به اجرای تعهداتش طبق برجام ادامه دهد درحالی که اقدامات محدودکننده و تحریم‌ها بر خلاف توافق در حال اجرا باشند».

اشاره آقای نجفی به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که با انتقاد از اتحادیه اروپا گفته بود: «ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهند کرد که هم در تحریم و هم در محدودیت و حبس هسته‌ای باشند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داده که «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «در چارچوب برجام» فراهم کند، امری که واکنش مقامات اروپایی را به دنبال داشت و از جمله سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این ماجرا اگرچه ناقض برجام نیست، ولی این اقدامات در «مقطع حساس» کنونی کمکی به اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند.

وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است اقدام ایران برای توسعه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به «خط قرمز» است اما هنوز در چارچوب برجام قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…