اخبار

وزیر خارجه آمریکا: تعهد ایران به تغییر رفتار، ملاکی برای ارزش گفت‌وگوهاست

وزیر خارجه آمریکا: تعهد ایران به تغییر رفتار، ملاکی برای ارزش گفت‌وگوهاست

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید متعهد بودن ایران به تغییر رفتارش، ملاکی برای ارزش داشتن هرگونه گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است.

در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی مترو در اندونزی، وزیر خارجه آمریکا از جمله به پرسشی در مورد تمایل دونالد ترامپ برای دیدار با رهبران ایران پاسخ داده است.

آقای پومپئو در این گفت‌وگو یادآور شده که حکومت شیعی جمهوری اسلامی با مردم ایران به بدی رفتار کرده و این رفتار به خشونت و ترور گراییده است. او تأکید کرده که حکومت ایران «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» است و این خصیصه است که آمریکا در تلاش به وادار کردن ایران برای توقف آن است.

وزیر خارجه آمریکا افزوده است که «چنین تغییر رفتاری چیزی است که ما به دنبال آن هستیم».

آقای پومپئو همچنین اضافه کرده که «رئیس‌جمهور آمریکا همیشه گفته است که برای گفت‌وگو آمادگی دارد، خواه توافقی بتواند به دست آید یا گفت‌وگوهایی مقتضی صورت گیرد. با این حال مهم است که ایران متعهد به تغییر رفتارش باشد و این رویکرد ثابت می‌کند چنان گفت‌وگوهایی ارزشمند است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً گفته بود که حاضر است «بدون پیش‌شرط» با حسن روحانی دیدار کند. او پس از آن هم چند بار این ابراز تمایل را تکرار، و از جمله در یک سخنرانی ابراز امیدواری کرد، روند امور بین ایران و آمریکا به خوبی پیش برود.

گرچه در روزهای اخیر گروه‌هایی از فعالان سیاسی در ایران و خارج از آن خواستار تأمل در این پیشنهاد و پذیرش آن شده‌اند، اما خود آقای روحانی، و نیز رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای تا کنون واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده‌اند.

در عین حال وزارت خارجه ایران گفته است که «مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش دیده نشده» و فرمانده سپاه پاسداران اظهار داشته آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید».

دونالد ترامپ از منتقدان جدی توافق هسته‌ای با ایران بود، از جمله به این دلیل که این توافق در مورد برنامه موشکی ایران و نیز رفتارهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی سکوت کرده است. او در نیمه اردیبهشت امسال پس از آنکه ضرب‌الاجلش در مورد اصلاح معایب توافق هسته‌ای به پایان رسید، با اعلام خروج از برجام روند بازگشت تحریم‌های ایران را آغاز کرد.

این تحریم‌ها که مرحله نخست آن از روز دوشنبه ۱۵ مرداد آغاز می‌شود، بخش‌های مختلفی از اقتصاد ایران، از امور بانکی و بیمه‌ای تا صنعت خودرو و در نهایت صنعت نفت را از خود متأثر می‌کند و آمریکا گفته است که تلاش می‌کند با آغاز مرحله دوم تحریم‌ها در ۱۳ آبان امسال، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

گرچه مقام‌های ایران از پیش وعده داده بودند که تمهیدات مختلفی را برای مقابله با آثار خروج آمریکا از برجام و بازگشت احتمالی تحریم‌ها در نظر دارند، اما در هفته‌های منتهی به بازگشت تحریم‌ها، فضای اقتصادی ایران به شدت تحت تأثیر این موضوع بود و بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تا بیش از ۱۲ هزار تومان رسید.

همچنین در روزهای گذشته برخی از شهرهای ایران صحنه تظاهرات و تجمعات اعتراضی بود که در آنها معترضان علاوه بر مطالبات معیشتی، شعارهایی را علیه حکومت ایران و رهبران جمهوری اسلامی سر می‌دادند.

روز یکشنبه اما در آستانه اعلام سیاست ارزی جدید دولت، منابع خبری در ایران خبر دادند که هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی زیر ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

قرار است دوشنبه‌شب حسن روحانی به طور زنده و از طریق تلویزیون با مردم سخن بگوید، و انتظار می‌رود در این سخنان به نوسانات اخیر بازار ارز، اعتراض‌های اخیر در ایران و احتمالاً پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار و مذاکره اشاره شود.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا