اخبار

پمپئو: آمریکا با ادعاهای ناموجه ایران در دیوان بین‌المللی مقابله می‌کند

پمپئو: آمریکا با ادعاهای ناموجه ایران در دیوان بین‌المللی مقابله می‌کند

مایک پمپئو متوسل شدن ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری را «سوء استفاده» از این دادگاه عنوان کرده است.
مایک پمپئو متوسل شدن ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری را «سوء استفاده» از این دادگاه عنوان کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه پنجم شهریور گفت که متوسل شدن ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری تلاشی در راستای زیر سوال بردن حق آمریکا برای اقدام در زمینه امور امنیت ملی است و واشینگتن قاطعانه با ادعاهای ایران مقابله خواهد کرد.

اظهارات مایک پمپئو همزمان با شروع روند طرح شکایت ایران از آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران بیان می‌شود که از صبح دوشنبه در دیوان بین‌المللی دادگستری، در شهر لاهه هلند، آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که بازگشت تحریم‌های آمریکا «نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵» است.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به شکایت ایران از این کشور گفته است: «شکایت ایران به دیوان، تلاشی در راستای زیر سوال بردن حق حاکمیت آمریکا برای اتخاذ اقدامات مبتنی بر قانون است، از جمله تحمیل دوباره تحریم‌ها، که برای حفاظت از امنیت ملی ضروری است».

وی متوسل شدن ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری را «سوء استفاده» از این دادگاه عنوان کرده است.

آقای پمپئو تاکید کرد که ایالات متحده «با قدرت تمام» از خودش در برابر «ادعاهای ناموجه» ایران دفاع می‌کند.

محسن محبی، رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری ایران، در نخستین جلسه دادگاه به تشریح استدلال‌های تهران در طرح این شکایت پرداخت و دولت فعلی آمریکا را متهم کرد که «قصد دارد با وضع شدیدترین تحریم‌ها، ایران را به زانو در بیاورد».

ایران خواستار آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل که مقر آن در لاهه است حکم به توقف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بدهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت این کشور را از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خارج کرد و در اواسط مردادماه نیز تحریم‌های معلق شده واشینگتن علیه تهران را بازگرداند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در ادامه سخنانش افزود: «پرزیدنت ترامپ به یک دلیل ساده از برجام خارج شد: این توافق در تضمین امنیت مردم آمریکا در برابر خطری که مسبب آن رهبران ایران هستند ناکام بود».

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه پنج به علاوه یک، در تیرماه سال ۹۴ به امضاء رسید و بر اساس آن، تهران پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند.

به رغم خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی گفته‌اند مادامی که ایران به این توافق پایبند باشد آنها نیز تحریم‌ها را باز نخواهند گرداند. اتحادیه اروپا در عین حال وعده داده که بسته‌ای اقتصادی برای حفظ برجام ارائه کند. با این حال ماه‌هاست که این وعده هنوز عملی نشده.

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور، اقتصاد ایران دچار تلاطم‌های زیادی شده و قیمت دلار تا ۱۲ هزار تومان نیز بالا رفت. قیمت انواع کالاهای اساسی نیز به شدت بالا رفته و در دوره‌های مختلف، به اعتراض‌های گسترده در برخی از شهرهای ایران دامن زد.

از سوی دیگر شرکت های بزرگ بین المللی و خطوط هواپیمایی از بیم تحریم های آمریکا فعالیت خود را در ایران متوقف کرده‌اند که این امر بحران‌های اقتصادی در ایران تشدید کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا