اخبار

ایران گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی را «غیرواقعی» خواند

ایران گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی را «غیرواقعی» خواند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بدون اشاره به جزئیات، تازه‌ترین گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی در جهان را «سیاسی، غیرواقعی و مردود» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه دهم خرداد در واکنش به تازه‌ترین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران این گزارش را غیر واقع‌بینانه، بی‌پایه‌ و اساس و مغرضانه می‌داند» که به گفته او «تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده است».

در گزارش سالانه «آزادی ادیان در جهان» که روز سه‌شنبه با حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ارائه شد با اشاره به فشار و سرکوب پیروان ادیان مختلف در ایران، نام جمهوری اسلامی همچنان در فهرست کشورهای «مورد نگرانی خاص» ذکر شده است.

اما بهرام قاسمی توضیحات مربوط به ایران در این گزارش را «تصویری تحریف‌شده» خواند که به گفته او «همراه با ایراد اتهاماتی ناروا» ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به موردی خاص، این گزارش را شامل «تفسیرهای خیالی و خودساخته» خواند و آن را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش مفصل خود درباره آزادی‌های دینی در جهان، صفحات ۴۴ تا ۵۰ را به ایران اختصاص داده و از جمله به سرکوب پیروان ادیان و باورهای مختلف در جمهوری اسلامی پرداخته بود.

در این بخش به مواردی از قبیل سرکوب نوکیشان مسیحی و بهاییان و همچنین فشارها بر دراویش، سنی‌مذهبان و دگراندیشان مسلمان اشاره شده بود.

با این حال بهرام قاسمی آمریکا را به «بهره‌برداری سیاسی از وجود تنوع مذهبی در برخی کشورهای جهان» متهم کرده است.

بنابر دو اصل ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی ایران، تنها مذهب رسمی کشور «شیعه دوازده امامی» است و ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی «تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند».

در طول چهار دهه اخیر، نه فقط پیروان دیگر ادیان و باورهای مذهبی در ایران با آزارها و محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده‌اند، بلکه شماری از شیعیان منتقد، دراویش و سنی‌مذهبان نیز بارها مورد آزار قرار گرفته‌اند.

با این حال بهرام قاسمی ادعا کرده است که «پیروان همه مذاهب» در ایران «در چارچوب قانون» به انجام امور مذهبی خود در مراکز دینی می‌پردازند و «قانون نیز از این آزادی‌ها حراست می‌کند».

در طول یک سال گذشته با آنکه شماری از بهاییان از زندان‌های ایران آزاد شدند، اما جامعه جهانی بهایی از موج جدید دستگیری‌ها و همچنین ادامه محدودیت‌های اعمال‌شده بر تحصیل و اشتغال این اقلیت ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته گزارش وزارت خارجه آمریکا، نوکیشان مسیحی و رهبران کلیسا‌های خانگی در ایران نیز همچنان تحت تعقیب و آزار قرار گرفته و برخی از آنها به مجازات‌هایی تا میزان ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

بنابر همین گزارش، فشار علیه ادیان مختلف در ایران حتی به «حوزه آنلاین» هم رسیده و کاربران اینترنت را به دلیل اظهار نظرهای دینی‌شان با خطر مواجه کرده است.

وضعیت سپنتا نیکنام و کنار گذاشته شدن او از شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن او نیز در گزارش وزارت خارجه آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است.

این گزارش با اشاره به مواردی دیگر که در یک سال گذشته روی داد تأکید کرده است: «دولت حسن روحانی وعده داده بود به برخی امور مرتبط به آزادی ادیان بپردازد، ولی هنوز هیچ وعده‌ای در این حوزه عملی نشده است.»

نهادهای بین‌المللی، از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، بارها از فشارهای جمهوری اسلامی بر پیروان ادیان مختلف در ایران انتقاد کرده‌اند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران ارزیابی آمریکا از شرایط جمعیتی و مذهبی کشورهای مختلف را «غیر دقیق و غیر واقع‌بینانه» خوانده است.

با استفاده از گزارش‌های مهر، وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا / ج. / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

03 مه 2024 10.36 ب.ظ

Didgah TVج, می 3, 2024 10:36ب.ظURL:Embed:موقعیت ایران در یک جهان ناپایدار و پر آشوب – دکتر کورش عرفانی برنامه کاوه آهنگر14اردیبهشت 1403 -3 می 2024- دکتر کورش عرفانی ⁨لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش عرفانی:…

03 مه 2024 12.54 ب.ظ

این الگویی است که امیدواریم تمامی جریان های دیگراپوزیسیون نیز مد نظر قرار دهند: به جای تکیه بر یک وجه از کار، به تمامی جنبه هایی که مردم انتظار تغییر و بهبود آن را دارند بیاندیشند و برای نجات…

02 مه 2024 8.00 ب.ظ

Didgah TVپ, می 2, 2024 8:00ب.ظURL:Embed:روز معلم در ایران و درس های انقلاب میخک پرتغال در کشور ما- دکتر کورش عرفانی برنامه ویژه قیام اعتراضی مردم در ایران – (شماره 431) لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش عرفانی:…

02 مه 2024 3.44 ب.ظ

Didgah TVپ, می 2, 2024 3:44ب.ظURL:Embed: قواعد ایستادگی در مقابل هیولا جمهوری اسلامی – دکتر کورش عرفانی لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش عرفانی : زوزه های فروپاشی رویای پلید صهیونیسم https://shorturl.at/bhnw7 تلویزیون…

01 مه 2024 8.57 ب.ظ

Didgah TVچ, می 1, 2024 8:57ب.ظURL:Embed:رکود اعتراض در روز کارگر و ضرورت توجه به مبارزات صنفی محدود- دکتر کورش عرفانی برنامه ویژه قیام اعتراضی مردم در ایران – (شماره 430) لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش…

01 مه 2024 6.42 ب.ظ

Didgah TVچ, می 1, 2024 6:42ب.ظURL:Embed:شرایط ظهور سوژه در جامعه – سوژه و نقش آن در مدرنیته – دکتر کورش عرفانی دیدگاه با کورش عرفانی – برنامه (26) محصول مشترک …

30 آوریل 2024 8.38 ب.ظ

Didgah TVس, آوریل 30, 2024 8:38ب.ظURL:Embed:مبارزه ی ما با رژیم استبدادی باید نبرد میان جبهه ی اخلاق و جبهه ی ضد اخلاق باشد – دکتر کورش عرفانی برنامه ویژه قیام اعتراضی مردم در ایران – (شماره 429) لینک دسترسی…

30 آوریل 2024 4.00 ب.ظ

Didgah TVس, آوریل 30, 2024 4:00ب.ظURL:Embed:مصاحبه دکتر کورش عرفانی با شهبد امیری در کانال مهر ایران ⁨لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش عرفانی: زوزه های فروپاشی رویای …

29 آوریل 2024 11.57 ب.ظ

Didgah TVد, آوریل 29, 2024 11:57ب.ظURL:Embed:تحلیل شرایط کشور در مصاحبه دکتر کورش عرفانی با شهبد امیری در کانال مهر ایران ⁨لینک دسترسی به مقاله آخر دکتر کورش عرفانی: زوزه های فروپاشی رویای پلید صهیونیسم…