اخبار

واقعیت یا تخیل/ آیا اسرائیل واقعا «جنگجویان حماس» را اسیر می کند؟

توضیح مترجم:

جنگ تبلیغاتی میان ارتش آدمخوار اسرائیل و فلسطینی ها در جریان است. هر یک تلاش می کند دیگری را ضعیف و توسری خورده معرفی کند. نیروهای مسلح فلسطینی در ویدیویی اعلام کردند که پس از هر نبردی دریافته اند سربازان اسرائیلی «پوشک» (diapers) تن کرده بودند. آنها توضیح دادند که سربازان ترسوی اسرائیلی می دانند به هنگام رویارویی با جنگجویان فلسطینی چنان به وحشت می افتند که خود را خراب خواهند کرد و به همین دلیل از پوشک استفاده می کنند. از آن سوی، اسرائیلی ها که با جمع کردن نیم میلیون نفر سرباز و یک ارتش چند ملیتی هنوز حتی یک فقره گروگان را آزاد نکرده اند به نحو مفلوکانه ای دست و پا و به خس و خاشاک چنگ می زنند که دست کم یک موفقیت نظامی اگر نه واقعی حداقل رویایی را در ورای کشتن نوزادان و خراب کردن ساختمان های مسکونی و قتل عام و نسل کشی نشان دهند. نگارنده در مقاله ی آخر نمونه های متعددی از این فلاکت های تهوع آور پردروغ اسرائیل را آشکار ساخت.

در آخرین نمونه که در مقاله ی زیر هم به آن اشاره شده است ارتش ابله اسرائیل نمایش مسخره ای به راه انداخته و در آن یک مغازه دار ساکن نوار غزه را که لایه های شکم بزرگ او نشان دهنده ی عدم فعالیت فیزیکی است اسیر و لخت کرده و به عنوان «جنگجوی حماس» اسلحه به دستش داده که بیاید و جلوی دوربین آن را زمین بگذارد تا این صحنه را به عنوان موفقیت نهایی و جهانی ارتش چند ملیتی نیم میلیون نفری اسرائیل و آمریکا و … مطرح سازد. اما این جا هم کمبود هوش سبب شده است که یک بار اسلحه را به دست چپ و یک بار به دست راست این شهروند به اسارت درآمده در نوار غزه داده اند و هر دو ویدیو را هم با به طور احتمال بعد از مشاوره ی با «هوش مصنوعی» علاوه بر هوش طبیعی خود انتشار داده است. به همین دلیل از 24 ساعت پیش این شاهکار جدید پربلاهت به یک ویدیوی آبروی نداشته ریزی ارتش همیشه دروغ پرداز اسرائیل تبدیل شده است.

در مقاله ی زیر مارک اوون جونز، دانشیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر، توضیح می دهد که دستگیری شهروندان عادی و آواره شده نوار غزه نمایشی حقیری بیش نیست و فقط برای انسانیت زدایی از فلسطینی ها و بالا بردن روحیه سربازان «پوشک»پوش اسرائیل است که به گفته ی برخی منابع بیش از ۲ هزار مجروح دچار معلولیت را از زمان آغاز نبرد در غزه روی دست خود دارد. ارتشی که به گفته ی همین منبع بیش از ۶۰ معلول جدید را به طور روزانه پذیراست. اثبات فلاکت اخلاقی و رفتار مادون حیوانی موجودیتی به نام ارتش کودک کش اسرائیل هرگز تا این حد آسان و محرز نبوده است. آری! این خصوصیت باتلاق است که وقتی در آن افتادی هر دست و پایی که بزنی پایین تر می روی. کین هنوز از نتایج سحر است.

***

طی چند روز گذشته، در رسانه های اجتماعی عکس ها و فیلم هایی از مردان و پسران فلسطینی که توسط ارتش اسرائیل لخت شده، به صف شده و در کامیون ها گرفته شده اند پخش شده است.

اسرائیل ادعا کرده است که این جنگجویان مظنون حماس هستند که در شمال غزه دستگیر کرده اند. این نهاد حتی عکس ها و ویدئویی از یک مرد فلسطینی با لباس زیر منتشر کرده است که از کنار یک ردیف از مردان و پسران برهنه که کارت شناسایی خود را در دست دارند عبور می کند و اسلحه را در کنار جاده قرار می دهد. ارتش اسرائیل این ها را به عنوان “شواهد” این که اینها در واقع “شبه نظامی” هستند ارائه می دهد.

اما نگاهی دقیق تر به این ویدئو نشان می دهد که صحنه سازی بوده است. بی معنی است که سربازان اسرائیلی، پس از کشف یک جنگجوی مسلح، صبر کنند تا همه را لخت کنند و به صف شوند، آماده شوند تا یک ویدیو بگیرند و سپس از طریق بلندگو به آن شخص دستور دهند که اسلحه خود را تسلیم کند و او را “حبیبی” (عزیز من به زبان عربی) صدا بزنند!

گزارش های رسانه ای بعدا نشان داد که ارتش اسرائیل مردان و پسران فلسطینی را پس از جدا کردن آنها از خانواده هایشان در مدارس تحت مدیریت سازمان ملل متحد که به عنوان پناهگاه برای اوارگان در شمال غزه استفاده می شود، به با زور به اسارت گرفته است. برخی از این افراد به عنوان کارمندان سازمان ملل، امدادگران و حداقل یک روزنامه نگار شناسایی شده اند. مردی هم که مجبور به نگه داشتن اسلحه شده بود، یک مغازه دار بود.

در حالی که شیرین کاری ویدئویی با اسلحه ممکن است یکی دیگر از تلاش های ناامید کننده ارتش اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در برابر مخاطبان غربی باشد، انتشار تصاویر و فیلم هایی که تحقیر مردان و پسران فلسطینی را نشان می دهد، هدف دیگری را دنبال می کند.

هدف آن تضعیف روحیه ی فلسطینیان و در عین حال، تقویت روحیه مردم اسرائیل است. این بازتاب روشنی از ایدئولوژی اشغالگری است، جایی که فلسطینی ها به عنوان مردمی دیده می شوند که یا باید تسلیم شوند و تحت سلطه قرار گیرند و یا بی رحمانه کشته شوند.

سوء استفاده از فلسطینی ها برای «تقویت روحیه اسرائیل»

انتشار این تصاویر و فیلم ها در حالی صورت می گیرد که تعداد فزاینده ای از گزارش ها حاکی از ان است که ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک پسران و مردان فلسطینی را از خانواده هایشان در مناطق تحت کنترل خود در غزه جدا می کند و انها را به مکان های ناشناخته می برد.

کسانی که آزاد شده اند شکنجه و ضرب و شتم به دست سربازان اسرائیلی را توصیف کرده اند. سرنوشت بسیاری از آنها ناشناخته است، اما با توجه به مرگ حداقل شش زندانی فلسطینی و گزارش های شکنجه گسترده و سایر بدرفتاری ها، احتمال زیادی وجود دارد که انها نیز با سوء استفاده روبرو شوند.

فیلم ها و تصاویری که در رسانه های اجتماعی پخش می شود به روزنامه نگاران و فعالان کمک کرده است تا برخی از بازداشت شدگان را شناسایی کنند و ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه اینها جنگجویان حماس هستند را رد کنند.

هانی المادهون، کارمند یک موسسه خیریه مستقر در ایالات متحده که برای UNRWA کمک های مالی جمع اوری می کند، گفته است که برادرش محمود، یک مغازه دار و همچنین برادرزاده ۲۷ ساله اش عبود را در میان بازداشت شدگان دیده است. او به گاردین گفت که پدر و برادرزاده ۱۳ ساله اش عمر نیز بازداشت شده اند.

دیا الکهلوت، خبرنگار العربی الجد (عرب جدید) که او نیز به همراه برادرانش ربوده شد، توسط همکارانش در یکی از ویدئوها شناسایی شد. این رسانه گزارش داد که سربازان اسرائیلی آنها را در خانه هایشان بازداشت کردند و همسران و فرزندانشان را قبل از آتش زدن خانه ها اخراج کردند.

انتشار این تصاویر تحقیرآمیز نقض کنوانسیون ژنو است که «رفتار بی‌رحمانه و شکنجه» و نیز «توهین به کرامت شخصی، به ویژه رفتار تحقیرآمیز و خوار کننده» را ممنوع می کند.

این تصاویر و ویدئوها باعث خشم جهانی و مقایسه اقدامات اسرائیل با برنامه «خود تحویل دهی» آمریکا و شکنجه در سایتهای سیاه، زندان ابوغریب در عراق و بازداشتگاه گوانتانامو و همچنین اقدامات نسل کشی شبه نظامیان صرب در جنگ بوسنی شده است.

حتی برخی از اسرائیلی ها نیز از این رفتار دوری جسته اند. شلومو بروم، سرتیپ بازنشسته اسرائیلی به NPR گفت که این تصاویر نباید به دلیل خصلت تحقیرآمیز خود منتشر می شدند.

پس اگر این تصاویر و فیلم ها بیانگر ارتکاب یک جنایت دیگر از جانب ارتش اسرائیل در غزه هستند چرا آنها را پخش کرد؟

به گفته بروم، هدف از این اقدام، تقویت روحیه در اسرائیل و «راه اندازی یک جنگ روانی علیه حماس» بود.

استقبال از تحقیر اشاعه گر

این تحقیر سیستماتیک در زمینه درگیری اسرائیل و فلسطین چیز جدیدی نیست. همانطور که رمزی بارود، محقق فلسطینی، استدلال کرده است، «تحقیر فلسطینیان سیاست واقعی اسرائیل است». امیره هاس، خبرنگار هاارتص، تحقیر زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل را «یک تاکتیک معمول» توصیف کرده است.

در حالی که تحقیر روزانه فلسطینی ها شاید توسط بقیه جهان نادیده گرفته شده است، رفتار تحقیر آمیز مردان و پسران فلسطینی در سراسر جهان دیده شده است. تکنولوژی دیجیتال به این اعمال تحقیر آمیز کمک کرده است.

ویدئوهای دیگری که از ۷ اکتبر به صورت ویروسی پخش شده اند نیز سربازان اسرائیلی را نشان می دهد که در خانه های فلسطینی هایی که به انها حمله کرده اند مدفوع می کنند، اسباب بازی ها را در یک مغازه فلسطینی خرد می کنند و می خندند و از بازداشت شدگان فلسطینی سوء استفاده می کنند.

انتشار سوء استفاده از مردان و پسران فلسطینی تحقیر آنها را تقویت می کند. عمل دستگیری با انتشار تصاویری که رفتار تحقیرآمیز را نشان می دهد متفاوت است. با پخش این تصاویر، تحقیر به لحظه یا افرادی که مستقیما درگیر هستند محدود نمی شود. در عوض، آن را تبدیل به یک نمایش عمومی و به طور بالقوه مشاهده شده توسط میلیون ها نفر می کند.

نگرش محقق امریکایی سوزان سونتاگ در مورد نقش عکاسی در عینیت دادن به رنج انسان به ویژه در اینجا موضوعیت پیدا می کند. او خاطرنشان می کند: “عکس ها عینی هستند: آنها یک رویداد یا یک فرد را به چیزی تبدیل می کنند که می تواند به تصرف درآید.”

در زمینه این رویدادها، عکس ها قربانیان را هدف قرار می دهند و آنها را به صرف تصویر تقلیل می دهند که می توانند جدا از انسانیت خود به اشتراک گذاشته و مشاهده شوند. این عینیت، قربانیان را از فردیت و کرامت آنها محروم می کند و به نمادهای تحقیر کاهش می دهد.

همچنین به عنوان تلاشی برای غیر انسانی کردن بیشتر فلسطینی ها به “دیگری” تبدیل شده در مقابل مردم اسرائیل و بقیه جهان عمل می کند. این بخشی از کمپین جهانی اسرائیل است که مردم فلسطین را “غیر انسان” معرفی می کند و کشتار جمعی آنها را توجیه می کند.

انتشار این عکس ها و فیلم ها فقط مستندات یک اقدام به تحقیر نیست، این به خودی خود یک عمل تحقیر آمیز است. این تاثیر سوء استفاده ی اولیه را درشت نمایی می کند، لحظه ای از رنج را به یک نمایش عمومی از تحقیر تبدیل می کند؛ در نتیجه، زخم های روانی و عاطفی را که به قربانیان و جامعه فلسطینی ها تحمیل می شود، عمیق تر می کند.

در نهایت، این موضوع تحقیر حماس نیست، بلکه تحقیر همه فلسطینی ها و غیر انسانی کردن آنها در مقابل بزرگترین حد از مخاطبان ممکن است.

———————————————————-
دکتر مارک اوون جونز دانشیار مطالعات خاورمیانه و علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه حمد بن خلیفه است.
منبع مقاله: سایت الجزیره

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…